Recenze Stranger Things 4: Návrat seriálového krále. Je temnější a mnohem lepší než dřív

Co mají za lubem tentokrát?
Zdroj: Se souhlasem Netflix
+ Dalších 10 fotografií
RECENZE

Je to možná až s podivem, ale i když od poslední série celosvětového seriálového hitu Stranger Things uplynuly už bezmála tři roky, zájem věrných fanoušků ani po tolika letech nepoklesl a start nové sezóny je událostí roku. A nejen marketingovou – i pro diváky po samotném zhlédnutí. Tvůrcům se podařil zase malý zázrak: nové díly jsou zatím to nejlepší, co dosud vzniklo v tomto retro hororovém světě se zásahy tvorů z jiné dimenze.

Je to skvělá zpráva: pokud jste milovali předchozí řady, tentokrát už opravdu seriál „požádáte o ruku“.

Stranger Things: Připomenutí

Ale vraťme se na úplný začátek.

Je to už šest let, kdy se diváci seznámili s partou dětí z fiktivního městečka Hawkins, kde v osmdesátých letech dojde k průlomu světa Vzhůru nohama (Upside Down) do naší reality.

Malí kluci tu hráli fantasy deskovku Dračák, Dungeons & Dragons, až se najednou stalo, že se jedna z figurek z ní objevila pomalu na jejich zápražích. A začal boj proti ní, o život kamaráda i proti vládě, které z tajných laboratoří utekla dívka El s nadpřirozenými schopnostmi a kterou prckové nechtěli dát.

Svět se tehdy podařilo zachránit, pak ještě dvakrát za sebou. Já osobně patřím k těm, kteří si seriál zpětně zamilovali až po mírně kontroverzní třetí řadě s přidanou složkou zlých Sovětů. Tehdy se bratři Dufferové podle mě ještě víc překonali, když vytvořili skvěle šlapající mix hororové atmosféry a hlavně legrace. Třetí série byla nejzábavnější a zpěv songu z kultu Nekonečný příběh postavami Dustina a Suzie patří dnes už k nejpřehrávanějším videím na internetu vůbec.

Série byla podle mě ale také možná nejstrašidelnější: nic už možná nepřekoná zrůdu stvořenou z rozprsklých těl krys a z noh, rukou a dalších částí těl uhranutých lidí. Za mě krásně nechutná záležitost…

Kolik stojí Netflix

Kolik stojí Netflix

Netflix je streamovací platforma, která nabízí za měsíční předplatné přístup k asi čtyřem tisícům titulkovaných filmů a seriálů, asi tisícovka jich má i český zvuk. Je to zdaleka největší katalog mezi podobnými službami. Ostatní u nás mají zhruba třikrát méně obsahu.

Nejlevnější předplatné Basic stojí 199 korun, je ve standardním televizním rozlišení a najednou lze mít něco spuštěného jen na jednom zařízení. Za 269 korun v tarifu Standard dostanete FULL HD rozlišení a možnost přehrávat na 2 zařízeních naráz. Nejdražší tarif Premium za 319 Kč pak nabízí navíc asi tisícovku titulů ve 4K, s HDR Dolby Vision a zvukem Dolby Atmos.

Platí se kartou, přes PayPal nebo dárkovými kupóny. Platit můžete i přes některé mobilní operátory. Složenkou nebo z účtu na účet službu nejde hradit.

Více o tématu

Čtvrtá řada Stranger Things

V pátek 27. 5. 2022 na populární streamovací platformu Netflix přišlo prvních sedm z celkově devíti epizod předposlední čtvrté řady (zbylé dva díly přijdou 1. července). Celkem 9 hodin zábavy. Žádnou záhadu za rozdělením série nehledejte: firma tím jednak buduje napětí a prodlužuje takzvaný hype (ohlas fanoušků hlavně na sociálních sítích), ale především udrží předplatitele o měsíc déle.

Zpátky jsou každopádně Jedenáctka, Mike, Will, Lucas, Dustin, ale i Max, Joyce, Steve, Nancy, Robin, Jonathan, Suzie, Erica, Murray a další, mezi lokace patří tradičně Hawkins, nově pak Creelův dům, Kalifornie a Rusko. Ano, dávno už víme, že diváky zbožňovaný samorost, šerif Jim Hopper, přežil…

Napětí a očekávání byla veliká; však kolikrát už jsme u dlouhodobých seriálů zažili sestupnou tendenci? Nespočetněkrát.

Po zhlédnutí nové várky dílů naštěstí mohu potvrdit, že zde je to naopak. Autorům se to povedlo na jedničku s hvězdičkou: opět překonali sami sebe.

Seriál je velmi oblíbený u generace 40+ kvůli nádechu nostalgie, ale retro osmdesátky, kolikrát hezčí než samotná ta doba, fungují i na teenagery. A dobrý pocit tu umocňuje jako vždy geniálně zvolený soundtrack, k tomu naprosto libové nájezdy kamery a celkově práce s ní (když nám seriál ukáže hrdiny jedoucí na kolech a pak se překlopí do světa Vzhůru nohama, kde spatříme další partu, také na bicyklech, je to dechberoucí a budete to chtít vidět opakovaně).

Ba co víc: příběh tu postupuje a odhaluje, že tvůrci od prvního dílu první řady moc dobře věděli, co vyprávějí a kam směřují. Dočkáme se tu řady odhalení, která nám osvětlí spoustu věcí. A co na začátku vypadalo jasně, na konci může být zcela naopak.

Temnější a dospělejší

Pro mě jako pro fanouška třetí série by mohlo být zklamáním, že seriál nepokračuje minule prošlápnutou cestou a že je temnější, dospělejší, hororovější, už méně zábavný, určitě ne tolik jak trojka. Humor tu kupodivu netvoří už tak moc často mládež, jako spíš dospělí. I když nový kamarád Jonathana, poslíček s pizzou a kdejakým hulením po kapsách, vlastně ukazuje, že v tomhle nemám úplnou pravdu.

Seriál se nicméně vážně vrací spíš ke kořenům jedničky, kterou jsem si oblíbil vlastně až nedávno, když jsem ji viděl počtvrté. Ale vůbec to není na škodu. Na mnohem větší ploše než doposud tu má seriál šanci vyprávět komplexnější story a dělá to tak, že i delší epizody utečou jako voda. A to proto, že nikdy vyloženě neuklouzne, stále drží atmosféru i formu.

Pomalejší rozjezd je OK

Kvůli delší stopáži na začátku, než se rozehrají všechny linky a Dufferovi nám začnou servírovat své nejlepší nápady, se čtvrtá řada někomu může zdát trošku "rozplizlejší". Určitě není tak kompaktní jako trojka.

Musíme se ale přece seznámit s tím, jak si momentálně vedou všechny oblíbené postavy, rozeseté všude možně, což chvíli potrvá. Je třeba jako na šachovnici rozestavět všechny figurky, aby šlo rozehrát všechny dějové linky.

Jakýmsi typickým prvkem seriálu je, že se tu různé partičky izolovaně věnují vždy něčemu trochu jinému, aby se těsně před grandiózním finále spojily a bojovaly proti zlu společně. A k vystavění toho je tentokrát třeba o to víc času, když jsou hrdinové od sebe dál mnohem víc než dřív, kde šlo maximálně tak o kilometry. Tady jde i o vzdálenosti půlky obří země nebo světadílů.

Navíc se tu budují vztahy: a to je další devíza seriálu. I kdyby dostal sebevětší rozpočet a hrůzostrašnější stvůry, tak pokud by neměl skvěle napsané, zahrané a zrežírované vzájemné zápletky mezi oblíbenými charaktery, tolik si je zdaleka neoblíbíme. Vzpomeňme na dojemnou, až „bratrskou lásku“ nesourodé dvojice Dustina a Steva. Nebo Steva s Robin, Joyce s Hopperem atd…

Kultovní scény

Ale už konec prvního dílu, který jako by vypadl z Noční můry v Elm Street, vás uklidní: je to zase tam. A v plné parádě. Seriál je opět poctou všem možným kultovním filmovým a knižním dílům (především obdiv k Stephenu Kingovi se tu nezapře, ale vzpomenete si i na Mlčení jehňátek).

Nechci vůbec nic prozrazovat z děje, takže jen střípky: zatím poslední sedmý díl vám novou sérii ospravedlní, i kdybyste byli škarohlídi a dívali se na ni jinak přehnaně kritickým pohledem. Přestřelka ve čtvrté epizodě v jednom záběru beze střihu prostě nemá chybu. Velmi opět pobaví vsuvka se Suzie, láskou Dustina, tentokrát však bez něj. A nový hlavní antihrdina je opravdu zlověstný a bude ve vás budit respekt. Masakr v laboratořích má taky obrovskou sílu…

Celkově je tu cítit, jak se tu vytváří směsice talentu, výborných hereckých výkonů i zvyšujícího se rozpočtu. Tentokrát to bylo třicet milionů dolarů na epizodu, což je tu setsakramentsky poznat na každém záběru; budget byl evidentně vyždímaný do poslední kapky na vizuál a nikoli na přeplácení hvězdiček díla. Skvělé!

A potěšující může být pro někoho zvlášť jedna věc: „V minulé řadě jsme se kvůli příběhu do Upside Down nepodívali, ale tentokrát v něm strávíme více času než kdykoli předtím. Jsme z toho opravdu nadšeni,“ cituje iDnes.cz tvůrce. To po zhlédnutí mohu podepsat.

Závěr

Moje finální hodnocení nemůže být nižší než 95 procent. Pro někoho Stranger Things nepřináší nic nového, prý si jen "vycucává" z jiných děl to nejlepší a slepuje to dohromady. Částečně to může být pravda. Jenže nikdo nebrání udělat to někomu dalšímu, a hlavně je třeba obdivovat, jak se to tvůrcům daří udělat s takovou grácií a především tak, že to všechno dohromady funguje úplně na jedničku. Dává nám důvod mít rád postavy a bát se o ně. Zároveň se s nimi smát a někdy je i litovat. Proto tuto sérii řada z nás miluje.

Seriál také od začátku těžil ze skvělého obsazení dětských rolí, což mu hraje do karet i nyní, když už jsou to starší teenageři. I nové postavy, Eddie, Argyle a další, skvěle zapadnou.

Nemohu se už dočkat finálních dvou dílů, které přijdou 1. 7. 2022 a budou mít stopáž celkem čtyři hodiny. ​Věřím, že bratři, kteří stojí za seriálem, si to nejlepší nechali právě na konec.

Bolestná zpověď Moniky Binias: S o 24 let mladším Petrem přišli o dítě. Bojovala i s tchyní