Trendy tagy Čauky lidi Hubnete s nami Like House Libuše Šafránková

Nejnovější kauzy

Kdy si koupit auto? Zdražíme, tvrdí prodejci. Vyčkejte, radí ekonom

Zdroj: profimedia.cz
auta
Prodejci aut zažívají horší časy. Německo hlásí v červnu meziroční pokles prodejů o 40 procent, což deník Der Tagesspiegel přirovnal k situaci trhu na konci studené války. Tak pesimistické statistiky ale nevykazuje tuzemsko. V červnu se proti loňsku registrovalo jen o 5 procent méně nových aut. Za první pololetí pak klesly registrace o 26 procent. Srazí koronavirus kupní ceny? Prodejci se dušují, že ano. Ekonom doporučuje si počkat.

V Německu meziročně klesl prodej aut o 40 procent na 220 tisíc vozů. Německý deník Der Tagesspiegel to přirovnal ke statistikám trhu z konce studené války a zahájení procesu snovusjednocování v roce 1989. V Česku ale tak tristní situace podle Svazu dovozců automobilů není.

„Situace v Německu a v ČR je zcela odlišná. Aktuálně je v ČR pokles za prvních 6 měsíců meziročně u osobních automobilů o 26 %, za samotný červen je to o 5 % méně než v roce 2019. V ČR jde o významný pokles, a lze předpokládat, že i za nejpříznivějších podmínek dojde i k výraznému celoročnímu propadu celkových registrací,“ uvedl pro eXtra.cz tajemník svazu Josef Pokorný.

Návrat o šest let zpět

Podle statistik svazu, které má eXtra.cz k dispozici, bylo za letošní první půl rok v Česku registrováno 95 029 osobních vozů, což je výsledek obdobný tomu před šesti lety. Tehdy se registrovalo 94 058 nových vozů. Vrcholem byl za posledních 16 let rok 2017, kdy si Češi pořídili 144 451 plechových miláčků.

Kolik nových aut se registrovalo v první polovině roku za posledních 16 let?

rok registrace za

1.-6. měsíc 2020

2004 64774

2005 67110

2006 63783

2007 67560

2008 73455

2009 79228

2010 89026

2011 88284

2012 94233

2013 80818

2014 94058

2015 113261

2016 132778

2017 144451

2018 143784

2019 128498

2020 95029

Více o tématu

Bude v důsledku koronakrize a nižší poptávky cena nových vozů klesat? „Jednoznačně lze říci, že v ČR nelze předpokládat, že dojde k plošnému snížení cen kvůli kurzu koruny a dalším vlivům – zejména obrovským nákladům souvisejícím s přechodem na mobilitu s nižší produkcí CO2 a novým evropským předpisům není jakýkoliv prostor pro plošné zlevňování, naopak je spíš očekáván cenový nárůst,“ dodal Pokorný.

Zdražováním jen straší?

Zdražování ale vidí ekonom Lukáš Kovanda jako nereálné. „Tak intenzivní zprávy automobilek, že se bude zdražovat, jsem nezažil snad posledních deset let. Je paradoxní, že v čase krize s tím přicházejí. Ony se bojí toho, že zamrzne poptávka a že všichni budou vyčkávat na zlevnění. Ale co si budeme povídat, auto není rohlík na krámě. Málokdo potřebuje auto nutně teď,“ řekl eXtra.cz Lukáš Kovanda s doporučením, že si spotřebitelé mohou s nákupem vozu vyčkat.

Které značky aut byly v letošním prvním pololetí nejžádanějšími?

Škoda – 39% podíl nových registrací (36 500 ks vozů)

Hyundai – 8% podíl nových registrací 7 999 ks vozů)

Volkswagen – 8% podíl nových registrací (7 665 ks vozů)

Dacia – 5% podíl nových registrací (4 722 ks vozů)

Toyota – 5% podíl registrací (4 180 ks vozů)

Kia – 4% podíl nových registrací (3 887 ks vozů)

Peugeot – 4% podíl nových registrací (3 564 ks vozů)

Více o tématu

Související články

Další články