Trendy tagy Čauky lidi Hubnete s nami Co ste hasiči Tokio 2020

Nejnovější kauzy

Velký test parfémů z e-shopů: Zjistili jsme, jestli voní méně než z kamenného obchodu!

+ Další 3 fotografie
Extra otestovalo

Parfém – podstatný detail, který podtrhuje osobnost každého z nás. Už slavná Marilyn Monroe říkala, že chodí spát oblečená pouze do kapek parfému Chanel N°5. Ruku v ruce s čarovnou vůní parfémů jde i nárůst jejich prodejů v e-shopech. A právě kolem nich se v poslední době vyrojily nejrůznější fámy o tom, že údajně prodávají nekvalitní zboží.

Redakce eXtra.cz se ve spolupráci s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze rozhodla podrobit parfémy z e-shopů důkladné expertize a prověřit, zda se skutečně liší od těch z kamenných obchodů!

Projekt eXtra.cz: Test parfémů z e-shopů

Parfémy z internetu: Velké téma, které nabylo na významu především v době koronaviru. Vzhledem k zavřeným kamenným obchodům Češi ve velkém pořizovali vůně nejznámějších světových značek on-line. A především na sociálních sítích se poté začaly objevovat různé mýty, které se parfémů kupovaných po internetu týkají. Prý nejsou stejně kvalitní jako ty z kamenných obchodů. Poštou či spediční firmou vám údajně přijdou vůně, které nevydrží tak dlouho apod.

Redakce eXtra.cz se rozhodla tyto spekulace prověřit. Ve spolupráci s pražskou Vysokou školou chemicko-technologickou jsme otestovali parfémy stejných značek od pěti různých konkurenčních prodejců (Notino, Douglas,Sephora, El Nino a Vivantis). Pražská VŠCHT parfémy podrobila důkladné analýze, která přinesla jednoznačný verdikt. Parfémy se od sebe neliší, jedná se tedy o originály, které pocházejí z jednoho zdroje – přímo od výrobce.

Parfémům kupovaným po internetu se redakce eXtra.cz bude věnovat dlouhodobě!

Více o tématu

Kamenný obchod versus e-shop

Pokud nenakupujete kdesi v pochybném krámku na tržišti, nemusíte ve značkovém kamenném obchodě nad kvalitou parfému přemýšlet. K dispozici totiž máte vonné testery i proškolený personál. Nákup parfému z e-shopu však řadu Čechů svádí k pochybám, soudě alespoň podle některých recenzí na sociálních sítích:

- Objednala jsem si můj milovaný parfém Yves Saint Laurent a jeho vůně nebyla tak intenzivní, jak jsem zvyklá, když si ho jdu koupit normálně do obchodu.

- Parfém Armani mi po nastříkání vydržel sotva dvě hodiny. Podle mě s tím musí něco dělat, jinak to není možné.

- Objednala jsem si přes internet parfém Chloé za stejnou cenu jako v kamenném obchodě, ale jeho vůně vydržela oproti tomu z obchodu jen chvíli.

- Na sociálních sítích se dokonce objevují i „zaručené“ informace tohoto typu: E-shopy parfémy fixlují, proto je jejich vůně jiná než z obchodu. Vím to, mám to přímo od zdroje!

Laboratorní test kvality parfémů

Redakce eXtra.cz se proto rozhodla ve spolupráci s renomovanými vědci a odborníky tyto spekulace prověřit. Objednali jsme dva konkrétní parfémy značek Giorgio Armani a Chloé u pěti největších a zároveň konkurenčních e-shopů v Česku – Notino, Sephora, Douglas, El Nino a Vivantis.

Parfémy jsme podrobili laboratorním testům ve Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Zajímalo nás především to, zda se jednotlivé produkty od konkurenčních prodejců liší a zda se mezi vzorky objeví nějaký méně kvalitní či dokonce „fixlovaný“ parfém, jak znělo nejostřejší vyjádření ze sociálních sítí.

Co prokázaly výsledky testu parfémů?

S průběhem a výsledky nezávislé expertizy nás seznámil Michal Stupák z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. „Test probíhal tak, že jsme si vždy vzali pět stejných parfémů a porovnávali profil těkavých látek. To jsou látky, které lidé vnímají nosem. Zjišťovali jsme, zda jsou tyto látky stejné a v přibližně stejných koncentracích," popsal testovací metodu Michal Stupák.

A výsledek? „Parfémy se od sebe významně vůbec neliší. Odchylky jsou minimální. Ať máte cokoliv, třeba alkohol, víno, whisky, vše zraje stářím. Ve všem probíhají nějaké chemické reakce, které mohou nepatrně ovlivnit výsledné složení. Můžeme tedy potvrdit, že všechny testované parfémy jsou vesměs stejné," vysvětlil Michal Stupák.

Laboratorní výsledky podle něj vyvrátily i častý mýtus ze sociálních sítí, a to, že parfémy z e-shopů jsou naředěné. „Kdyby byl testovaný parfém naředěný, uvidíme sice stejné látky, ale jejich intenzita bude výrazně nižší."

U všech vzorků, které redakce eXtra.cz nechala otestovat, se tedy jedná o originály. „Pocházejí z pěti různých e-shopů, takže pravděpodobnost, že by byly falšované, je prakticky mizivá,“ uzavřel Michal Stupák.

Sledujte eXtra.cz, k parfémům z internetu přineseme další podrobnosti!

Související články

Další články