Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Letadlo, které nouzově přistálo v poli, ukradli Rusové Irsku. Pak jim na něj zřejmě došly náhradní díly

Letadlo muselo nouzově přistát v poli.
Zdroj: Profimedia.cz
havárie

V Rusku muselo nouzově přistát letadlo Airbus A320 ruských Ural Airlines. Na podobném přistání by nebylo nic zvláštního, stává se poměrně nezřídka, kdyby nebylo několika zajímavých okolností. Na povrch vyplulo třeba to, že letadlo bylo jedním z několika set "ukradených" strojů, za které Rusko už loni přestalo platit leasing a odmítlo je vrátit. Pro podobná letadla už také nemá země dostupné náhradní díly, což může být jedna z příčin nehody, jak uvádí telegramový kanál RedZone.

Airbus A320 společnosti Ural Airlines nouzově přistál v Novosibirské oblasti u obce Ubinskoje, která se nachází mezi Omskem a Novosibirskem. Federální agentura pro leteckou dopravu objasnila, že letadlo přistálo v poli poblíž vesnice Kamenka. Mířilo ze Soči do Omsku. Na palubě bylo 161 cestujících a 6 členů posádky. Nikdo nepřišel ke zranění. Podle webu RBC.ru bylo zahájeno vyšetřování pro porušení pravidel bezpečnosti letecké dopravy.

Letadlo mělo poruchu hydrauliky

Ruská agentura TASS na svém Telegramu následně oznámila, že letadlo mělo poruchu hydraulického systému. Šéf aerolinek Sergej Skuratov podle RBC na tiskové konferenci hned po nouzovém přistání uvedl, že západní sankce proti Rusku rozhodně nemohly ovlivnit situaci, která v poli nastala. Organizace prý nemá žádné problémy se servisem letadla, do kterého už od loňska nedostává náhradní díly kvůli sankcím. "Byli jsme schopni provádět veškeré druhy údržby pro dané letadlo," prohlásil Skuratov podle webu. Letadlo prý zjevně nebylo poškozeno.

Ukradené letadlo?

Po zahájení války na Ukrajině proti ruskému leteckému průmyslu zavedly západní země mezinárodní sankce, které znemožnily oficiální údržbu cizích letadel a nákup náhradních dílů pro ně. Otázkou také zůstává, nakolik je letadlo právně majetkem Rusů. Jak totiž uvádí mnoho pozorovatelů na sociální síti X, jde o letadlo, které mělo Rusko na leasing od irské společnosti AerCap, které bylo po začátku války na Ukrajině převedeno do ruského vlastnictví bez řádných splátek.

Nedostatek náhradních dílů

Celkově tak podle telegramového kanálu RedZone, na nějž se pozorovatelé odvolávají, Rusko provozuje skoro pět set letounů západní výroby, na které v rámci sankcí nedostává náhradní díly. Ty se snaží samozřejmě sehnat přes překupníky ve spřátelených zemích, což ale nemůže nahradit oficiální dodavatelské řetězce, píše kanál. Rusko se také snaží přesouvat díly mezi letadly podle potřeby. Takový osud čeká pravděpodobně i Airbus, který přistál v poli. Podle některých informací jeho opětovný start není možný a letadlo bude rozebráno.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy