RECENZE: Tajemství staré bambitky 2 neurazí, nenadchne. Klus schytává kritiku, on však hraje jen sám sebe

V pokračování Tajemství staré bambitky přibyla kromě královny Julie také malá princezna Johanka.
Zdroj: Se svolením ČT
+ Další 2 fotografie

Velkou vánoční premiéru si letos odbyla pohádka Tajemství staré bambitky 2. Od pokračování vcelku dobře přijatého snímku z roku 2011 se nečekalo nic velkého, spíše se vynořovaly obavy, aby nešlo o průšvih, jak často bývá u sequelů pravidlem. Nakonec se tak ale nestalo a režisér Ivo Macharáček divákům nabídl sice nijak objevnou, ale zato vcelku zábavnou pohádku, která si vyloženě ostudu neuřízla. Zároveň ale ani nijak nenadchla.

Pohádka Tajemství staré bambitky z roku 2011 patří mezi ty kousky, které se minimálně v rámci žánru divácky vydařily a měly pozitivní ohlasy. Ostatně i na ČSFD svítí u díla režiséra Iva Macharáčka sympatických 69 procent. To je na novodobé pohádky velmi lichotivé skóre a dalo se tak očekávat, že přijde pokračování. To se nakonec i stalo, byť o 11 let později.

Snaha vytěžit z reputace jedničky

Před kamery se vrátili všichni staří známí, a to jak král Jakub (Tomáš Klus), nyní již královna Anička (Kamila Janovičová) nebo třeba hodný loupežník Karaba (Ondřej Vetchý), tak i padouši z prvního dílu, rádcové Ferenc (Miroslav Vladyka) a Lorenc (Jiří Lábus). Jak Jakub, tak Anička ale byli upozaděni a do popředí se dostal právě Karaba, který se zamiloval do krásné královny Julie, již si zahrála Veronika Khek Kubařová. Právě do jejího království se však vloudili zmínění zlotřilí rádcové a znovu ho začali rozvracet.

V podstatě se tak opakuje příběh z prvního dílu, a tudíž pro diváky není těžké odhadnout, jak se co bude odvíjet. A to je vlastně jeden z těch větších problémů, které pohádku sužují. Od začátku jsou karty rozdané a všechny postavy směřují vstříc svému osudu, který je patrný od první vteřiny. Budiž, u pohádek to bývá běžné, Anděl páně by mohl vyprávět. Na rozdíl od skvělé pohádky Jiřího Stracha se však Macharáček nesnaží o sebemenší překvapení či invenci, a tak si "Bambitka" jede v bezpečných a prvním díle vyjetých kolejích. Z tohoto pohledu jde jen o zbytečné pokračování a snahu vytěžit peníze z "dvojky" postavené na reputaci předchozího, značně lepšího dílu.

Klus hraje sám sebe

Co se týče herců, dá se bezpečně říci, že všichni známe jejich limity. Vetchý málokdy zklame, charismatické klaďase má najeté z mnoha předchozích filmů, a tak i zde pohádka stojí spíše na něm. Lehce upozaděný je naopak Klus, což možná potěšilo část diváků, protože jsem zaregistroval kritiku na jeho výkon. Na druhou stranu role dobráckého, ale naivního a idealistického krále je mu psána na míru a není daleko ani od toho, jak se zpěvák prezentuje ve skutečnosti. S jeho hereckým výkonem jsem já tedy problém neměl.

Škoda, že s Klusem se stáhla do pozadí i Kamila Janovčinová, která patří mezi ty sympatičtější herce na place, a troufám si říct, že první díl utáhla lépe, než Veronika Khek Kubařová ten druhý. Zlotřilí rádcové jsou pak lacinější kopií nezapomenutelných generálů Iks a Ypsilon z pohádky Šíleně smutná princezna.

Neurazí, nenadchne

Řemeslně je však Tajemství staré bambitky zpracováno kvalitněji než řada jiných, novodobých pohádek. Herci nehrají na úrovni ochotníků, střih nepůsobí jako u domácího videa a stejně tak kulisy a kostýmy jsou fajn. V kontrastu se snímkem Princezna a půl království, který Česká televize vysílala jen o pár hodin dřív, je Bambitka jasným vítězem a alespoň si divák nad příběhem i provedením nechce vypíchat obě oči. Bohužel to je v dnešní době v žánru pohádek to hlavní měřítko...