Konec turistické atrakce: Z moře vytáhnou vrak Costy Concordie, je to nejdražší operace v námořní historii
Je to už víc jak rok a půl, co se 13. ledna 2012 potopila u břehů toskánského ostrova Giglio výletní loď Costa Concordia. Na palubě měla přes čtyři tisíce lidí a během námořní katastrofy jich 32 zemřelo. Havárie stvořila také jednu z nejsmutnějších postav historie, zbabělého kapitána Francesca Schettina, který loď položil na bok a namísto toho, aby zůstal až do konce záchranných operací, zdrhnul z paluby jako první.
Italové Schettina svorně nenávidí a vysmívaný kapitán je obviněn ze zabití 32 lidí, z potopení plavidla a ublížení na zdraví, hrozí mu až dvacet let. Zlostný výkřik člena pobřežního záchranného týmu Vada a bordo, cazzo!, tedy něco jako Vrať se na palubu, dop*dele!, se stal v Itálii hitem, lidé si jej dokonce nechávali tisknout na trička. Operační důstojník se takto snažil Schettina přimět k návratu na potápějící se loď, ovšem marně.
Z havarované Costy Concordie se stala mezitím turistická atrakce a kdo navštívil ostrov Giglio, neopomněl si položenou loď vyfotit. Tomu ale brzy bude konec, protože v pondělí začne nejdražší operace v námořních dějinách, vyzvednutí Costy Concordie z moře přijde na půl miliardy dolarů. Podílet se na něm bude asi 500 inženýrů, 20 lodí a celý proces bude trvat až dvanáct hodin.
Je vypracován pouze jeden plán a musí to vyjít na poprvé, poté bude loď sešrotována. V útrobách plavidla se nacházejí ještě dvě těla, která nemohli záchranáři vyzvednout, takže úřady si nepřejí moc mediálního zájmu. Inženýři se nejvíce obávají toho, že by se Costa mohla rozpůlit, největší důraz se tedy klade na plány, jak tomu zabránit. Kdyby se loď rozlomila, už ji nikdo z moře nedostane a turisté na ostrově Giglio budou mít svou netradiční památku už navždy.