Trendy
válka na Ukrajině Výměna manželek 2024 Sedm schodů k moci Survivor 2024

Zdeněk Hřib podává trestní oznámení na památkáře kvůli Hlaváku a pergole: Lžou a dělají Praze ostudu, čílí se

Zdeněk Hřib brání "pergolu".
Zdroj: profimedia, IPR hl. m. Prahy / koláž eXtra.cz
+ Dalších 8 fotografií
ROZHOVOR

Především Pražané v posledních týdnech divoce diskutují o vítězném návrhu přestavby Hlavního nádraží, které zastřeší jakási orientální „pergola“. Řada lidí vizualizace kritizuje, jiní jsou nadšení. Pražský radní pro dopravu Zdeněk Hřib (42) čelí kritice, on sám naopak eXtra.cz v rozhovoru sdělil, že bude podávat trestní oznámení na památkáře.

Zdeněk Hřib: Lepší návrh přestavby Hlavního nádraží neexistuje

Stále rezonuje až nenávistná debata ohledně kauzy „pergoly“ na pražském Hlavním nádraží. Daří se vám do veřejného prostoru protlačit věcné argumenty, nebo už převážilo, že je to „hnusný Orient“ a že „Hřib nám vnucuje nějaký nesmysl“?

Nemám k tomu žádný průzkum, ale porota, která vybrala vítězný návrh, byla složená z velkého počtu lidí a shodla se prakticky jednoznačně na tom, že toto je ten nejlepší způsob, jak nádraží zrekonstruovat.

I další návrhy ale vypadaly zajímavě.

Snažily se například současný prostor nějakým způsobem obestavovat. Buď seshora, to byli Španělé, nebo ze stran, což byl nápad českého ateliéru ve spolupráci s Italy.

Když ale porota návrhy rozebrala do detailu, vždy z toho vyplynulo, že to ve skutečnosti nefunguje. Pak přišli Dánové s revolučním nápadem, že parkoviště na střeše musí pryč a střecha se musí zvednout a tímhle způsobem se zpřístupní historická secesní Fantova budova, která je v tomto prostoru nejhodnotnější.



Žaloby kvůli hale

Hodně se řeší stará hala…

Co se týče modernistické přístavby nové odbavovací haly ze 70. let, tam všechny reálné kulturní hodnoty zůstávají zachovány. Například ikonické červené stropy. Místo, kde se čeká na vlak, nadále zůstává uzavřené a vytápěné, navíc se ještě rozšíří. Pak zůstávají mramorové, mozaikové podlahy nebo oblé rohy. To všechno tam zůstane.

Takže se nebojíte reakce dědiců, kteří k návrhu budovy drží autorská práva a už hrozí žalobami?

To je asi primárně záležitost Správy železnic, která ten dům vlastní. Ale musíme si přiznat, že ten barák tak, jak byl tehdy postavený, už v aktuálním kontextu vlastně nefunguje. Ve vstupní, přístupové části se na vlak nečeká, tam všichni jenom proběhnou, proto se tam postavila velká vestavba s obchody, aby se aspoň nějak využilo místo. Dlouhodobě to není prostor, který by lákal k návštěvě.

Myslím, že musíme opravdu trpělivě vysvětlovat, o čem ten návrh je. Město tam má samozřejmě primárně na starosti rekonstrukci parku a stavbu tramvajové trati před Hlavní nádraží. Myslím, že na tom panuje široká shoda, že to je potřeba. Jsem ale přesvědčený, že se to veřejnosti podaří nakonec vysvětlit komplet, ale jsem velice zklamán, možná až šokován přístupem památkářů.


Trestní oznámení na památkáře

Asi tuším, čím konkrétně vás šokovali…

Tvrdí, že na barák postavený v 70. letech se vztahuje památková ochrana z roku 1958. Ta byla původně vyhlášena nad secesní budovou. To je přece naprosto absurdní. Vlastně tvrdí, že v době, kdy v 70. letech postavili novou odbavovací halu, byla už dvacet let památkou.

V on-line databázi památkářů se památková ochrana budovy údajně objevila až den poté, co jste představili vítězný projekt.

Bylo to myslím tři dny po zveřejnění. Ale to není jediná věc. Kromě toho, že tvrdí, že ta budova byla chráněná už 20 let před postavením, ještě je tam ta věc, že tímto aktem se podle mě dopustili zjevné úřednické zvůle: vzniklo tak první památkově chráněné parkoviště na světě. To je, jak jsem už říkal, na střeše nové odbavovací haly, patří městu, a památkáři dnes vlastně tvrdí, že je památkově chráněné už desítky let.


Budete s tím něco dělat?

Z mého pohledu jde o zjevné zneužití pravomoci úřední osoby a budu na to podávat trestní oznámení, protože opravdu není možné takhle dělat ostudu hlavnímu městu Praze v mezinárodních architektonických soutěžích. Rozhodli o tom, aniž by měli jakýkoli důvod památkovou ochranu vyhlásit.

Památková ochrana přece probíhá tak, že musíte udělat správní řízení, obeslat vlastníky, v tomhle případě Správu železnic a město Prahu a místní samosprávu. Je to proces, který má určitá pravidla, nějakou dobu trvá, vlastníci mají právo se vyjádřit a podobně. A nic z toho se nestalo. Proto se domnívám, že došlo k exemplárnímu případu zneužití pravomoci úřední osoby.

Takhle Zdeněk Hřib vypadal a takhle mluvil, když před lety začínal v politice:


Vážně je to až na zásah policie?

Jde o úřední zvůli, kterou už nelze tolerovat. Hrozí tu mezinárodní ostuda. A může se stát, že až příště Praha vyhlásí další architektonickou soutěž, zahraniční ateliéry se již raději nepřihlásí.

Další pokračování povídání o dopravě v hlavním městě se Zdeňkem Hřibem přinese redakce eXtra.cz již brzy.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy