Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Bachelor Česko 2024 Zrádci (reality hra)

Velké změny v pravidlech na silnicích: Úprava bodového systému i řidičák na zkoušku

Změny na silnicích přišly s novým rokem. Přečtěte si, co vše se změnilo
Zdroj: profimedia.cz
Předchozí Další
změna zákona

Nový rok přinesl kromě jiných oblastí změny také řidičům. Novela zákona například umožní řídit i sedmnáctiletým, ovšem jen pod dohledem zkušenějšího mentora. Zavádí se také řidičák na zkoušku a mění se bodový systém. Ne všechny změny však jdou podle expertů správným směrem. "Třeba v Polsku mohou od března příštího roku za alkohol v krvi zabavit řidiči vůz. Také u nás tohle pásmo pokut mělo být daleko tvrdší," uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.

Všichni, kdo jezdí autem, by měli zpozornět. V pondělí 1. ledna totiž začala platit novela zákona o provozu na silničních komunikacích, která přináší několik novinek. Mimo jiné umožní řízení od 17 let pod dohledem mentora, zavádí řidičský průkaz na zkoušku, změní bodový systém nebo zruší povinnost mít u sebe řidičský a technický průkaz. Místo dvou technických průkazů budou mít řidiči nově jen jeden. Od Nového roku se také řidiči začnou v provozu setkávat s novými dopravními značkami, jako například "Sdílená zóna". Jednodušší by od ledna podle ČTK měla být i administrativa v dopravním sektoru.

Od 17 let za volant s mentorem

Povinný preventivní program pro začínající řidiče zahrnuje možnost zahájit kurz autoškoly k řízení osobního auta už v 15 letech a šesti měsících. Po absolvování autoškoly a závěrečné zkoušky umožní řízení už od 17 let. Do 18 let bude moci mladistvý řidič řídit jen pod dohledem mentora. Registrovaný mentor by měl mít řidičský průkaz nepřetržitě alespoň pět let s tím, že jej získal před více než deseti lety. Také by neměl mít žádný bodový záznam a musí být zapsaný v evidenční kartě řidiče L17. Začínající řidič může mít maximálně čtyři mentory. Mentor musí v osobním autě sedět vedle řidiče a sledovat provoz a chování řidiče.

Novela zároveň zavádí řidičský průkaz na zkoušku po dobu dvou let od složení závěrečné zkoušky bez ohledu na věk. V této dvouleté lhůtě musí řidič za spáchání závažných dopravních přestupků na dopravně-psychologický pohovor a školení pro začínající řidiče. Při šestibodovém přestupku musí čerstvý řidič preventivní program absolvovat do tří měsíců. Pokud řidič program do tří měsíců neabsolvuje, přijde tím o řidičský průkaz. Pokud řidič spáchá přestupek, za který dostane zákaz řízení, je absolvování programu podmínkou pro opětovné získání řidičského oprávnění.

Změny v bodovém systému také přinesou zjednodušení z pěti pásem bodů na tři. Nově budou dopravní přestupky bodovány dvěma, čtyřmi a šesti body. Za bagatelní přestupky budou řidiči dostávat mírnější tresty. Pokuty na místě například za špatné parkování, nerozsvícená světla nebo porušení zákazu zastavení nebo stání by nově místo na 2000 korun měly vyjít nanejvýš na 1500 korun. Novela naopak zpřísní nejzávažnější přestupky řidičů, jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek, závažné překročení rychlosti nebo odmítnutí dechové zkoušky na alkohol. Tresty by měly více zohlednit přestupky řidičů, kteří ohrožují další účastníky.


Experti: Změny jsou nedostatečné

Část dopravních expertů je však k některým změnám kritická. "V řadě zemí jsou sazby přísnější. Třeba v Polsku mohou od března příštího roku za alkohol v krvi zabavit řidiči vůz. Také u nás tohle pásmo pokut mělo být daleko tvrdší. Neodpovídá to ani východoevropským standardům,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.

U méně závažných přestupků by naopak čekal větší benevolenci. „Třeba u špatného použití výstražných světel je nově možná pokuta až pět tisíc korun. To přece nedává smysl,“ dodal. Hlavou kroutí i nad plánem zavést na některých úsecích dálnic stopadesátku Rakousko to v minulosti testovalo dokonce dvakrát, a to jen na 140 kilometrů za hodinu. Odborníci vyhodnotili, že navýšení nic nepřináší. Stejně to dopadlo na Slovensku,“ řekl Sirota.

Z novinky není nadšený ani Roman Budský z platformy Vize 0. „Vůbec nechápu smysl zvyšování rychlosti jízdy na vybraných několika desítkách kilometrů naší dálniční sítě,“ řekl už dříve pro Seznam Zprávy. Hrozí podle něj rizika při nutném delším brzdění a ve vyšší rychlosti se rovněž do prostředí vypouští více škodlivých emisí.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy