Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Bachelor Česko 2024 Zrádci (reality hra)

Tam i zpět s Petrem Fialou za 24 hodin: Zázrak jménem ukrajinské železnice

Petr Fiala v kupé vlaku.
Zdroj: Úřad vlády České republiky
Předchozí Další
+ Další fotografie
válka na ukrajině

Ačkoli na Ukrajině probíhá už několik týdnů válka, tamní železnice stále funguje. A nejen to - dokázala během pouhých 24 hodin dopravit do obléhaného Kyjeva evropské státníky včetně českého premiéra Petra Fialy. Šéf tamních drah pro CNN poodhalil, v čem spočívá jejich úspěch, a zároveň i uvedl, že jeden z kroků politiků, příliš brzké zveřejňování cesty, byl z jeho pohledu "naivní".

Předseda ukrajinských drah Oleksandr Kamyšin uvedl pro stanici CNN, že polský, český a slovinský premiér, kteří cestovali vlakem na úterní setkání s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským v Kyjevě, učinili „rázný krok“, aby válkou zničené zemi vyjádřili podporu, byť jedna jeho část byla podle něj "naivní". Kamyšin, nejvyšší představitel národního železničního systému, označil za naivní to, že delegace vedoucích představitelů EU oznámila své cestovní plány, když byla ještě na cestě do hlavního města.

Kyjev je nyní pod palbou ruských náletů, jež v posledních dnech zasáhly obytné oblasti, včetně několika bytových domů, což si vyžádalo 35hodinový zákaz vycházení, který začal v úterý večer. Ukrajinský železniční systém není vůči těmto opatřením imunní. V úterý ráno ale polský premiér Mateusz Morawiecki oznámil, že spolu se slovinským premiérem Janezem Janšou a českým premiérem Petrem Fialou míří do Kyjeva.

Nerozuměl jsem, proč o tom píší on-line

"Držel jsem jejich tajemství, ale když jsem viděl, že bylo něco zveřejněno on-line, překvapilo mě to. Nerozuměl jsem tomu," řekl Kamyšin CNN. Na cestě Morawiecki ve svém příspěvku na Facebooku napsal: "Je naší povinností být tam, kde se tvoří dějiny. Protože to není o nás, ale o budoucnosti našich dětí, které si zaslouží žít ve světě bez tyranie." Fiala pak na Twitteru napsal, že „účelem návštěvy je ze strany celé Evropské unie potvrdit jednoznačnou podporu suverenitě a nezávislosti Ukrajiny“.

Kamyšin a jeho nejbližší zástupci strávili poslední tři týdny na cestě křížem krážem zemí. Pod sebou mají 321 000 zaměstnanců železnice a zhruba 1 450 stanic a jsou pořád v pohybu. Domnívají se, že vedení železnic je cílem pro ruské bomby, takže zůstat v téměř neustálém pohybu je důležité kvůli jejich bezpečnosti. "Dokonce i mé děti vědí, že nemají prozrazovat svou polohu, protože každý by měl pochopit, že je válka. Nemohu ale dávat pokyny premiérům," řekl. Podle Kamyšina nápad cestovat do Kyjeva vlakem vzešel od premiérů, protože věřili, že je to nejbezpečnější způsob dopravy.

Vlaky jsou nejbezpečnější místa v zemi

Souhlasil, přestože vlakové nádraží v Záporoží bylo ve středu ráno zasaženo ruskou bombou, která zanechala na železničních kolejích díru o velikosti kráteru a poškodila železniční stanici."Každý chytrý člověk by v dnešní době zvolil vlak před autem," řekl Kamyšin. "I když všude bombardují, vlaky jsou právě teď nejbezpečnějšími místy v zemi."

Navzdory ruskému náporu ukrajinské železnice nadále operují na velké většině své rozsáhlé sítě. Vlaky v zemi fungují jako záchranné lano, přepravují životně důležité zboží a berou na sebe velkou část úsilí o evakuaci uprchlíků. Manažeři drah často operují z pravidelných osobních vlaků a mísí se s ostatními cestujícími. Schůzky se konají pomocí starého uzavřeného telefonního systému, který jim umožňuje oslovit stanice po celé zemi.

Jízdní řády vlaků se často sestavují večer předem a někdy se mění na místě následující ráno. Síť však nadále funguje na denní bázi k velkému překvapení všech. Ukrajinské železnice jako instituce tak sympaticky tvrdí, že nepotřebují okamžitou pomoc. "Všechno, co můžeme udělat, už děláme," řekl manažer společnosti CNN. „Vše, co potřebujeme ze Západu, je bezletová zóna. O zbytek se už postaráme."

Související články

Další články

Nejnovější kauzy