Trendy
Ano, šéfe! Zrádci 2025 Love Island 2025 Filip Turek

Šťastný Hlavák vzbuzuje spíš smutek a sklízí kritiku: Odborníci uvedli, proč možná nevznikne

„Nový Hlavák“ by se mohl začít stavět v roce 2028.
Zdroj: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy
Předchozí Další
+ Dalších 19 fotografií
nový hlavák

Nová podoba pražského hlavního nádraží vyvolává kontroverze. Od představení studie už se k ní vyjádřilo několik odborníků, kteří zpochybňují vítězný návrh dánských architektů Henning Larsen. Lidé se pozastavují hned nad několika věcmi - odbavovací hala s dřevěným přístřeškem se do Prahy prý nehodí, problém by mohl nastat také s památkáři a třeba radní pro dopravu Adam Scheinherr se na sociálních sítích podivuje nad nutností bourat původní budovu. Zdeněk Hřib se v reakci pro eXtra hájil tím, že humanizuje magistrálu.

Před pražským hlavním nádražím v budoucnu vznikne dřevěná střešní konstrukce, která propojí odbavovací halu, Vrchlického sady a plánovanou novou tramvajovou zastávku. Počítá s tím návrh architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects, kteří uspěli v soutěži na podobu úprav nádraží a jeho okolí. Vítězný návrh v pražském Centru architektury a městského plánování představili zástupci Prahy a Správy železnic. Stavět by se mělo začít v roce 2028.

Kritika radního

S finální podobou hlavního nádraží to ale rozhodně nemusí být konečná. K podobě vítězného návrhu se totiž mnoho lidí staví kriticky, výhrady má třeba radní pro dopravu Adam Scheinherr. Ten na síti X shrnul připomínky do několika bodů. Kritizuje, podobně jako mnoho dalších lidí, zmenšený komfort cestujících. „Zbouráním téměř celé nové odbavovací haly dojde k výraznému zmenšení vnitřních prostor pro čekání cestujících,“ uvedl s tím, že už dnešní prostory jsou nedostačující.

Scheinherr kritizuje také bourání nedávno zrekonstruované nové odbavovací haly. Do té se investovalo na opravách přes miliardu korun. „To vše se má z většiny zbourat a přestavět. Nejde jen o finance, ale i o životní prostředí. Všechny materiály se budou muset odvézt a zlikvidovat a nové zdroje zase vytěžit, zpracovat a přivézt, “ píše Scheinherr a dodává, že Praha by také přišla o významnou brutalistní památku.

Bitva s památkáři

Jako další obavu, jak nový projekt dopadne, vyjádřil kromě Scheinerra třeba i Jan Kasl, šéf České komory architektů. „Otázka designu toho zastřešení, to je věc, která ještě určitě prodělá hodně změn,“ řekl v Devadesátce na ČT24. „Možná, že autoři trochu předjímají klimatickou zimu. Fakt je, že bych se trošku obával průvanu, klimatické nepohody a pražských holubů. Skutečně myslím, že to prodělá ještě velkou změnu, zejména diskusí s památkáři, že se i z těch provozních hledisek možná někde něco zasklí,“ dodal Kasl. Bitva s památkáři bude tak, zdá se, velmi složitá.

Velkou míru kritiky sklízí také přechod přes magistrálu, který byl doteď realizován podchody a chodec se tak s jednou z nejrušnějších silnic ve městě vůbec nepotkal. Ty jsou teď realizovány velkým přechodem. Na vizualizacích je vidět, že magistrála je v místě přechodu navíc výrazně zúžená. Kritiku také sklízí to, že z nového Šťastného Hlaváku zmizela velká většina parkovacích míst.

Humanizujeme magistrálu, hájí se Hřib

„Přechod přes magistrálu vůbec není součástí projektu nového Hlaváku. Jedná se o samostatný projekt humanizace magistrály, který jsme představili už před delší dobou. Na městské radě bylo zadání této změny schváleno jednomyslně všemi radními i s dalšími plány na postupné změny magistrály,“ uvedl pro eXtra.cz náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Dokonalá past ve Zrádcích. Mia se neštítí ničeho, obelstila dalšího obětního beránka

Související články

Další články

Nejnovější kauzy