Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Robert Čapek alias Líný učitel se obul do gymplů: Své dítě bych na gymnázium nedal, dobří učitelé jsou tam dva z deseti!

+ Další 3 fotografie

Roberta Čapka (55) zná většina lidí z blogu Líný učitel. Právě pod tímto názvem publikuje na svém blogu i na sociálních sítích své postřehy i odstrašující příklady z českého školství. V dalším díle pořadu eXtra host se rozpovídal mimo jiné o tom, co si myslí o gymnáziích. A padala pro někoho možná až překvapivá slova. "Každý rodič si musí říct: Co je pro mě lepší? Škola, kde bude žák hodiny a hodiny sedět, poslouchat blbosti, apaticky sledovat ručičku, jak se hýbe, a mít hlavu jako slon z toho, co se musí naučit, anebo půjde na školu, kde za tím žákem něco je?" říká Čapek s odkazem na nedostatek míst na gymnáziích. 

V dalším díle pořadu eXtra host přišla řeč na problémy českého školství. Na toto téma jsme si nemohli pozvat povolanějšího hosta, než je Robert Čapek. Ten se na svém blogu Líný učitel věnuje popularizaci moderních přístupů ve školství a kritice jeho nešvarů.

Gymnázia jsou problém

V rozhovoru přišla řeč na aktuální problém nedostatku míst na gymnáziích. Podle Čapka však u gymnázií často není o co stát. "Gymnázia jsou problém ever. Z každé stránky, z jaké se na ně podíváme. Víceletá gymnázia jsou žábou na prameni, je problém s přijímačkami i s maturitami. Málo míst na gymnáziích je také problém, ale kdyby bylo po mém, já dítě na gymnázium nedám," uvedl celkem překvapivý pohled odborník na školství.

Jak dále pokračoval, ostatní střední školy nemusí být pro dítě prohrou. "Každý rodič si musí říct: co je pro mě lepší? Škola, kde bude žák hodiny a hodiny sedět, poslouchat blbosti, apaticky sledovat ručičku, jak se hýbe, a mít hlavu jako slon z toho, co se musí naučit, anebo půjde na školu, kde za tím žákem něco je? Pokud na základních školách z deseti učitelů jsou tři dobří až výborní a dva nejsou tak špatní, pak na gymnáziu z hlediska didaktiky jsou dobří tak jeden nebo dva z deseti," tvrdí Čapek.

"Pitomost prvního řádu"

Problémem je podle něj především orientace na výkon. "Pro některé studenty je to vysvobození, že se nemusí šprtat a je za nimi vidět nějaká práce. Problémem je výkonové hodnocení, snaha žáka nachytat. Děti, které jdou do "nevýkonových škol", často dopadnou lépe," dodal.

Čapek také zkritizoval výrok poradce ministra školství a ředitele společnosti Scio Ondřeje Šteffla, který uvedl, že "těm, co se nedostanou, se nic nestane, když na rok pojedou do světa, budou pracovat. Je to lepší než si vzít učební obor." Podle Čapka je to "pitomost prvního řádu". "Vždyť jsou skvělé obory, kde si děti sáhnou na řemeslo, které poznají s lidmi, co tomu rozumějí," okomentoval kontroverzní výrok.

Chybou podle Čapka je, že vzdělávání není kvalitní už na základní škole a na té střední to pokračuje. "Kvalitní školy jsou fajn a ty najde člověk kdekoli, gymply jsou takový fetiš. Z mé zkušenosti lidem z gymplů chyběly základní pracovní dovednosti," nebere si Čapek dál servítky.

Řešení ve zvýšení počtu míst na gymnáziích tak nevidí. "Zvýšení míst na jakýchkoli školách, kde by různí učitelé učili různým způsobem, proti tomu nikdo nemůže nic mít. Ale kdyby to měla být zase gymnázia - proč bychom měli dávat do systému ty nejhorší školy, které tu máme?"

Související články

Další články

Nejnovější kauzy