Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

REPORTÁŽ: Praha před lety zakázala Segwaye. Centrum místo nich zaplavily koloběžky, které se válí po ulici jako odpadky

Drzost některých uživatelů koloběžek nemá konce.
Zdroj: eXtra.cz - Jiří Masojídek
+ Dalších 10 fotografií
reportáž

Je tomu přesně sedm let, co se po dlouhé diskuzi v Praze zakázala vozítka Segway. Ta vzbudila pobouření v hlavním městě především tím, že jejich uživatelé se velmi často dostávali do konfliktů s chodci a pohybovat se na chodnících v některých částech hlavního města bylo občas doslova o život. Zákaz zabral ale jen na chvilku – netrvalo dlouho a výrobci si vymysleli jiné způsoby, jak turisty provézt po centru Prahy. Redakce eXtra.cz prozkoumala pražské ulice a zjistila, že se situace změnila. A rozhodně to není k lepšímu.

Segwaye v Praze kolem roku 2015 způsobily pořádný poprask. Turisté, kteří na nich v poměrně početných skupinkách projížděli Prahou a dokázali kvůli svým koordinačním schopnostem vytvořit z chodníku velmi nebezpečné místo, se stali rychle trnem oku drtivé většiny Pražanů. Zákaz začal centrem města a konkrétními místy, když se ale turisté na elektrických vozítkách odebrali do jiných městských částí, změnilo se omezení na plošné. Podstatou tehdejšího zákazu bylo, že vozítka, na která původně zákon nahlížel stejně jako na chodce, dostala zákaz vjezdu na chodníky. Když se však po letech podíváme do ulic hlavního města, je vidět, že si občané příliš nepomohli.

Segwaye nahradily koloběžky

Už několik měsíců po zákazu Segwayů se objevily elektrické koloběžky. V první fázi byly využívány stejně jako Segwaye a turisté na nich jezdili v organizovaných skupinkách, tentokrát už po silnicích v centru města a všude tam, kde měli povolený vjezd cyklisté. Mnoho provozovatelů podobných služeb ale příliš nevymáhalo, aby lidé na koloběžkách dodržovali nějaká pravidla – kšeft je prostě kšeft.

V roce 2018 ale přišla doslova revoluce: Prahu zaplavily sdílené koloběžky. Nejprve od společnosti Lime, další subjekty ale velmi rychle následovaly. Záhy se ukázalo, že kromě výhody rychlého cestování ve městě mají tyto sdílené stroje, pro jejichž vypůjčení potřebujete pouze telefon s uloženou platební kartou, také mnoho nevýhod. Samotné koloběžky by totiž omezující až tolik nebyly, kdyby na nich nejezdili lidé.

Koloběžky překážejí všude

Když se projdete centrem Prahy jako my, záplava zelených koloběžek a kol je doslova všude. Těm, kteří si koloběžky zapůjčí, totiž málokdy záleží na tom, aby je při vrácení odložili tak, aby nepřekážely na chodníku. Procházka pražským centrem tudíž velmi často spíše připomíná slalom mezi sdílenými dopravními prostředky. To je možná otravné, ale nikoli ohrožující, jako další aspekt provozu podobných dopravních prostředků.

Tím jsou jejich uživatelé. Soukromí provozovatelé, kteří koloběžky, minimotorky a podobné dopravní prostředky půjčovali konkrétním lidem, měli také zájem na tom, aby se jim koloběžky vrátily celé, či na tom, aby se na nich zákazníkovi nic nestalo. Takový provozovatel mohl (netvrdíme, že to činil) zakázat jízdu třeba viditelně opilým zákazníkům. Jenže aplikace, přes kterou si koloběžku objednáváte, vám sice ukáže souhrn pravidel, nicméně koloběžku vám odemkne i tak.

Čtvrtě jednají na vlastní pěst

Situace se tak vlastně nikam neposunula. Městské části dělají svá vlastní opatření, aby obtěžující koloběžky odsunuli do předem určených míst, a snaží se vyjednávat i s provozovateli podobných služeb. Jednání probíhají třeba právě na radnici pražské Libně. "Nové parkovací boxy pro kola a koloběžky jsme vyznačili na Palmovce. Uživatelům přehledně ukazují, kde je mohou odložit při cestě na metro, proto jsou v těsné blízkosti vstupů do metra Palmovka. Chceme tak zabránit jejich pohazování uprostřed chodníků, kde překážejí lidem v chůzi," píše na Facebooku tamní zastupitel Martin Jedlička. Mohlo by se tak zdát, že si Praha s dopravními prostředky za sedm let příliš nepomohla.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy