Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

REPORTÁŽ Čím si létá Petr Pavel po Evropě? Armádní speciál nabízí pohodlí, ale žádný luxus

Petr Pavel: Vládní airbus nabízí pohodlí, ale žádný luxus, jak jsme si vyzkoušeli
Zdroj: koláž eXtra.cz/ se souhlasem KPR/Tomáš Fongus, armáda ČR
+ Další 3 fotografie
letadlo

Petr Pavel vyrazil na dvoudenní cestu do belgických Brugg a Štrasburku, k čemuž, jak už při těchto cestách bývá zvykem, využil služeb vládního speciálu. Žádný luxus ale na palubě Airbusu nečekejte. Letadlo je navíc 15 let staré a zub času se na jeho interiéru již lehce podepsal. Strojem letěl i redaktor eXtra.cz, který zachytil, v čem cestuje český prezident či čelní představitelé vlády. 

Snad každý z nás viděl nějaký americký, zpravidla akční snímek, v němž prezident USA letí obřím Air Force One, kde má svou kancelář, ložnici, sprchu a další luxus. Nic takového ale v českém vládním speciálu nečekejte. Byť Airbus, který pravidelně odlétá z kbelského vojenského letiště, disponuje speciálně upravenou palubou, je spíše zaměřena na pohodlí.

V přední části letadla, jenž už je v provozu patnáct let, je takzvaný Very VIP salonek. Ten má dvě prostorná křesla otočená proti sobě, uprostřed se stolečkem, přes uličku je pak rozkladatelná, nikterak velká pohovka. V této části je koberec o poznání měkčí, polstrování sedaček je ale stejné jako ve zbytku letadla. Navíc je k místnosti připojena i soukromá toaleta či sprcha. V případě, že by bylo potřeba o něco větší soukromí, lze zatáhnout závěsy na stropě, které salonek oddělí od zbytku paluby, avšak místnost je průchozí.

Pohodlná křesla, ale sešlý vzhled

Za Very VIP salonkem je další "místnost", určená pro doprovod. Skládá se z osmi křesel. V zadní polovině letadla je pak místo pro delegaci, jako třeba tu, která doprovázela prezidenta Petra Pavla na cestě do Brugg a Štrasburku. Mezi pozvanými byla i redakce eXtra.cz, která se tak mohla přesvědčit, že hlava státu, potažmo premiér, necestují v žádném přehnaném luxusu.

Křesla, která jsou polohovatelná a na jejichž opěrkách jsou tlačítka mimo jiné pro ovládání klimatizace, jsou prostorná a pohodlná. Stejně tak mají cestující dostatek místa pro nohy, a to jak co se týče Very VIP salonku, tak i části určené pro doprovod či delegaci. Polstrování křesel je měkké, byť už viditelně sešlé. Přeci jen je stroj v provozu 15 let a na palubě se nepřepravovali jen politici a jejich týmy, ale například i vojáci, kteří se vraceli z mise v Afghánistánu.

Letadlo má plně vybavenou kuchyňku

Nechybí ani elektronika, kterou už mají prakticky všechna novější letadla, necestujete-li nízkonákladovkou typu RyanAir. Ze stropu se tedy před vzletem spustí obrazovky, na nichž animace popisuje, co dělat v případě nouzového přistání a podobně, následně během letu ukazuje, nad kterou zemí či městem se zrovna Airbus nachází.

V zadní části je pak plně vybavená kuchyňka, díky níž mohou stevardi nabídnout cestujícím plný servis. Co se týče cateringu, k dispozici byla jablka, sušenky, džusy či kola. Žádné rozhazování peněz za speciální pokrmy pro posádku vládního letadla nečekejte, nabídka je možná i chudší než u vlaků z Prahy do Ostravy. Co se ale týče dopravy, je pro státníky jednoznačně nejpohodlnější a v rámci ušetření času i nejpraktičtější. Vždyť z Prahy do Brugg je to autem 11 hodin.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy