Putinova kampaň cílí na fitness trenéry a taxikáře: Chlapi, jděte do války, přesvědčuje je
Buďte chlapi – jděte do války! Tak ruské ministerstvo obrany přesvědčuje tamní muže, aby se přidali k válečnému úsilí vůdce Vladimira Putina a šli bojovat na válečnou frontu na Ukrajině. Propagandistická kampaň směřuje na taxikáře, bezpečnostní pracovníky a fitness trenéry, píše britský list Daily Mail.
V materiálech, které zaplavily ruské televizní stanice a sociální sítě, je mužům slibováno zněkolikanásobení mzdy za to, že vyslechnou volání diktátora Vladimira Putina a půjdou bojovat na území napadené Ukrajiny. Jsou přitom vyzýváni, aby „byli muži“.
Kampaň střídá záběry, na nichž jsou zobrazeni muži ve všedních rolích řidičů, hlídačů v supermarketech nebo trenérů v posilovně, s chlapáckými snímky těch samých osob se zbraněmi a ve vojenských uniformách. Podle Daily Mailu jde o zoufalý krok Kremlu ve snaze nahradit zabité a zmrzačené rekruty, kteří byli od loňského září mobilizováni do Putinovy války na Ukrajině.
Náborová místa přesto údajně zejí prázdnotou
Vedle povolávání nových mladíků se armáda snaží přimět k odchodu na frontu další muže tím, že apeluje na jejich machistické instinkty a touhu pro dobrodružství. Kampaň, které si všiml i deník The Telegraph, se však setkala s rozhořčenou odezvou, která muže varuje, že jim hrozí smrt, když se k bezostyšnému náboru přihlásí. Podle některých odhadů Putin ve své nepromyšlené válce ztratil již více než 200 tisíc bojovníků.
Pracovník ostrahy supermarketu v oddělení ovoce a zeleniny je v reklamě dotázán: „Je tohle ten ochránce, kterým ses toužil stát?“, osobní trenér v posilovně je popichován: „Je tady tvoje síla?“ a taxikáři je položena otázka: „Je tohle cesta, kterou sis chtěl vybrat?“. Na závěr zazní konstatování: „Jsi muž? Buď muž. Přidej se do armády a služ se smlouvou.“
Měsíční gáže ruských mužů ve zbrani mají podle reklamy údajně začínat na 204 tisících rublech (téměř 54 tisících korun). To je výrazně vyšší částka, než jakou si mnozí muži vydělají ve svých civilních zaměstnáních.
Kampaň běží na státních prokremelských televizních stanicích jako jsou RIA, RT, Readovka, Smotrim a telegramovém kanálu „Z“, který válku podporuje. Zatím není jasné, zda se propaganda objeví i na hlavních televizních kanálech. V blízkosti obchodů a nádraží byla mezitím zřízena náborová místa, kde se muži mohou zaregistrovat jako zájemci o vstup do armády. Podle nezávislých zdrojů jsou však stánky povětšinou opuštěné.