Měsíc oprav Barrandovského mostu. Doprava zhoustla, jak je to s kolonami?
Rekonstrukce Barrandovského mostu neznamenala výrazné zhoršení pro řidiče osobních automobilů ani pro MHD. Novinářům to dnes řekli zástupci města na základě nasbíraných dat. Největší zpoždění řidiči naberou v Komořanské ulici, kde se v průměru jízdní doba zvýšila z 3,5 na devět minut. Naopak v okolí mostu se průměrné zpoždění pohybuje kolem jedné nebo dvou minut. Rekonstrukce začala v pondělí 16. května a potrvá do 2. září, podle zástupců města jde vše podle plánu. Na místo se dnes vyjela podívat i redakce eXtra.cz.
Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) řekl, že přípravy rekonstrukce trvaly tři roky a ukázalo se, že s dostatečnou přípravou se dá i takto velká oprava zvládnout bez komplikací. Dodal, že dopravní situaci pomohla jednak změna chování Pražanů a také úpravy v okolí mostu, kdy například vznikla nová rampa u Lihovaru a ta z mostu do Modřanské byla rozšířena o jeden pruh.
Městská firma Technická správa komunikací (TSK) pro zhodnocení dopravy po zahájení rekonstrukce využila data z mobilní aplikace Waze, z měřicích vozidel a z telematických dopravních systémů. Richard Burgr z TSK řekl, že průměrná doba projetí mostu v rámci jednoho pracovního dne se zvýšila asi o minutu, stejně jako v ulici K Barrandovu. Ta byla dnes mezi sedmou a osmou pouze lehce obsazená, kolem deváté hodiny se však zaplnila a řidiči se v koloně zdrželi tři až pět minut. To je však stále na prahu víceméně standardní situace.
Na Strakonické byly ze začátku problémy
Na Strakonické ulici byla situace horší ze začátku prací, kdy tam bylo zúžení kvůli demolici nájezdové rampy. Poté se situace zlepšila. "Na Strakonické jsou jízdní doby navýšeny v řádu do dvou minut oproti běžnému stavu," řekl Burgr. Stejně tak na Jižní spojce podle něj data ukazují výkyv na začátku a nyní již se intenzity drží na obvyklých hodnotách. Jak můžete vidět z fotek, doprava ze Strakonické je během rána i dopoledne pomalejší, ale stále plynulá.
"Můžeme sledovat, že doprava se v mnoha ohledech chová lépe než za normálního stavu," dodal Burgr. To potvrdil náměstek ředitele organizátora pražské veřejné dopravy Ropid Martin Šubrt. Podle toho se průměrné zpoždění autobusů snížilo například na Strakonické a v ulicích Vrbova a Ke Krči. Naopak o něco větší průměrné zpoždění nabírají řidiči autobusů MHD v ulicích Komořanská a K Barrandovu.
Hřib: Pražané se přizpůsobili
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) ocenil, že se Pražané rekonstrukci přizpůsobili. Upozornil na to, že nyní město čekají tradiční dopravní komplikace na začátku a konci prázdnin. "Chtěl bych opravdu poprosit i nadále o dodržování doporučení, která jsme dávali před zahájením rekonstrukce," řekl. Pražané by podle magistrátu měli jezdit autem co nejvíce mimo špičku, používat pro volbu trasy dopravní aplikace s informacemi o provozu nebo zvážit použití MHD či práci z domu.
Barrandovský most z roku 1983 je součástí městského okruhu. Jde o nejvytíženější komunikaci v Praze, denně ho podle ročenky TSK v roce 2019 přejelo 143 000 aut, o rok později v době pandemie koronaviru to bylo o 9000 méně. Rekonstrukce stavby je rozložena do několika let a vždy potrvá jen část roku. Celkem vyjdou práce za všechny roky na 594,5 milionu korun. Ředitel TSK Jozef Sinčák dnes uvedl, že letošní práce jdou podle plánu. "Předpokládáme, že harmonogram bude dodržen," řekl.