Mamutí oprava Barrandovského mostu: Největší dopravní uzel v Česku v číslech a datech
Rekonstrukce pražského Barrandovského mostu začne naostro v pondělí 16. května. O dva dny dříve začali silničáři vyznačovat objížďky a dopravní omezení. První fáze prací na pražské klíčové dopravní stavbě potrvá 110 dní, pro město ji provede firma Porr za 594,5 milionu Kč. Na dotaz ČTK to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Celková rekonstrukce mostu potrvá několik let. Magistrátní web uvedl, kudy a jak se nejlíp se celé šlamastyce vyhnout.
Jako první začne v polovině května oprava jižní mostovky a zároveň bude vyměněna rampa ze Strakonické. Řidiči budou muset jezdit po objízdných trasách a provoz bude částečně omezen i na mostě.
Barrandovský most je součástí městského okruhu a denně jej přejede kolem 140.000 aut. Práce jsou proto rozloženy do několika let a dopravní omezení bude platit vždy jen část roku. První část soumostí byla otevřena v roce 1983 a most dosud nebyl kompletně opraven. Loni byla opravena spodní část včetně pilířů, tehdy si práce nevyžádaly omezení na mostě. Jak se současné kritické situaci vyhnout?
Jízda autem
Největší omezení
Zdaleka největší omezení přinese kompletní uzavření nájezdu na most od ulice Strakonická, kde se zbourá a postaví zcela nová rampa. Na most se tedy z této strany po dobu 110 dní vůbec nedostanete. Variant, jak se dostat na druhou stranu Vltavy, je přesto několik. Využít můžete novou vratnou rampu, která vznikne u Lihovaru. Řidiči jedoucí z Chuchle na Barrandovský most pojedou nejdříve rovně pod Barrandovským mostem ke křižovatce u Lihovaru a těsně před ní se otočí po nové rampě zpět do směru přes Vltavu. Primárně však magistrát doporučuje využít především městský okruh.
Pokud řidiči zůstanou na své straně Vltavy, dostanou se na Barrandovský most seshora od Barrandova. Ti, kteří potřebují naopak na druhou stranu Vltavy, mohou po Pražském okruhu přejet řeku po Lahovickém mostě. Do města pak zamíříte od sjezdu Písnice či od sjezdu Vestec, popřípadě dojedete až k dálnici D1 a odtamtud zamíříte do centra.
Jízda MHD
Kromě vytížení individuální automobilovou dopravou je Barrandovský most také velmi důležitou spojkou pro autobusy MHD. Ty převezou ve všední dny celkem 37 tisíc cestujících. To je 20 % všech lidí, kteří přes most denně cestují. I ti se tak musí připravit na to, že se jich rekonstrukce dotkne.
Autobusy linek Pražské integrované dopravy, které spojují Smíchovské nádraží s pravým břehem Vltavy (118, 125, 170, 190, 196 a 197), mohou nabrat řádově minutová zpoždění. Na to však pražští plánovači mysleli, takže aby mohly autobusy lépe projet, prodloužili v okolí Barrandovského mostu některé vyhrazené pruhy pro autobusy. Ve Strakonické pak začne fungovat zcela nový autobusový pruh.
Posílení tramvajové linky
Pro bezproblémové spojení Braníka a Smíchova bude posílena v době rekonstrukce mostu také tramvajová linka 21. Pojede po mírně upravené trase sídliště Modřany – Přístaviště – Palackého náměstí – Anděl – Smíchovské nádraží v pracovní dny od 6 do 20 hodin. Místo sólo vozů vyrazí na trasu velké tramvaje, které tak zajistí přímé spojení Braníka a Podolí se Smíchovem bez jakýchkoli přestupů.
Pokud se chcete vyhnout cestě přes Barrandovský most autobusem, jeďte metrem nebo tramvají ze Smíchova na Palackého náměstí a pak pokračujte tramvajemi 2, 3, 17 nebo 21 po nábřeží až do Podolí a Braníka. Tam přestoupíte na svůj autobus. Na linku 118 na Dvorcích, na linky 170, 196 a 197 na Přístavišti a na linku 190 na zastávce Pobřežní cesta. Autobusová linka 125, která jezdí ze Smíchovského nádraží přes Háje až na Skalku, bude rozdělena v pracovní dny přes den na dvě samostatné části. Jedna část spojů pojede jen v úseku Skalka – sídliště Petrovice – Háje a druhá část spojů v úseku Jižní Město – Háje – Smíchovské nádraží. To zabrání přenášení zpoždění z Barrandovského mostu do oblasti Petrovic a Hostivaře.