Trendy tagy Speciál: Hubněte s námi válka na Ukrajině MasterChef Česko 2022 komunální volby 2022

GLOSA: Strana Motoristé sobě dělá z pražských voleb populistický spektákl

Z Barrandova se tvoří jedoucí kolona. Nečekáte ale víc než pět minut.
Zdroj: eXtra.cz - Jiří Masojídek
komunální politika

Komunální volby v hlavním městě i letos obohatí svou účastí jedno bizarní uskupení. Strana Motoristé sobě má ve svých řadách mluvčího Institutu Václava Klause nebo scenáristu Petra Kolečka. Její program působí, jako by se zasekl někde v 70. letech. Komu však nakonec ubere potřebných pár procent?

Řady politických stran a uskupení toužících uspět v zářijových komunálních volbách na pražský magistrát rozšířila i strana s všeříkajícím názvem Motoristé sobě. Vede ji poradce a mluvčí exprezidenta Václava Klause Petr Macinka. Kromě něj se na kandidátce objeví i scenárista Petr Kolečko nebo ekonom Vladimír Pikora.

Strana původně bojovala proti EU

Zajímavostí je, že strana byla založena už v roce 2017 pod názvem Referendum o Evropské unii. Jak název napovídá, tehdy usilovala o přijetí ústavního zákona o referendu k setrvání či vystoupení z Evropské unie. Následně se její název změnil na Stranu nezávislosti České republiky, aby v květnu tohoto roku dostala název současný.

Už z tohoto shrnutí je jasné, že jde populistický politický projekt, jehož název, cíle a zaměření se průběžně mění podle toho, co je zrovna pro jeho protagonisty potřeba. To by mělo být pro potenciální voliče prvním varováním. Dalším pak samotný program, který se tváří, jak kdyby přilétl odkudsi ze 70. let, kdy hrály automobily prim a trendem bylo udělat vše pro jejich pohodlí. Tím jde přímo opačně proti současným trendům v moderních západoevropských městech.

Nejpalčivějším problémem města je totiž podle motoristů individuální automobilová doprava. Prvním z hlavních bodů strany je podle jejích zástupců zastavit "šikanu" řidičů.

Kritizují amatérismus Pirátů, sami však nabízí návrat zpět

"Naše město bylo před čtyřmi lety napadeno Piráty. Amatérismus, který předváděla bývalá primátorka za ANO (Adriana) Krnáčová, nabobtnal do extrémních rozměrů, když ji nahradili (Zdeněk) Hřib (Piráti) a (Jan) Čižinský (Praha Sobě). Hřib umožnil rozlet cykloaktivistům, jejichž úhlavními nepřáteli se stali řidiči a automobilisté, de facto všichni, kdo musí jezdit po Praze autem," řekl při představení strany Macinka.

Kritika stávajícího vedení pražského magistrátu jakoby se stala oblíbenou kratochvílí prakticky všech adeptů o převzetí vlády nad Prahou. Ať už jde o lídra hnutí ANO Patrika Nachera, který na billboardech hlásá, že chce "zrušit zbytečné cyklopruhy", nebo Alexandru Udženiju z ODS, která do primátora Zdeňka Hřiba tepe s tím, že je "neschopný".

Cyklopruhy jako zástupné téma

Ne že by na současné magistrátní koalici nebylo co kritizovat. Primátor Hřib budí dojem, že často řeší spíše své PR než skutečné problémy města a některé kroky, jako třeba odstranění starých laviček bez náhrady za nové, budí dojem bezkoncepčnosti. Přesto je však u vedení města vidět snaha Prahu pomalými kroky někam posunout.

Často propírané cyklopruhy se pak jeví jako zástupné téma s ambicí nahnat k urnám vyhecované automobilisty. Přitom bezpečné oddělení cyklistů a aut je v zájmu i samotných řidičů. Nehledě na to, že v posledních letech se většina městských investic týkala výhradně automobilové dopravy (viz slavný tunel Blanka) a na cyklisty se jaksi zapomnělo. I nyní se náměstek pražského primátora Adam Scheinherr chlubí, že neubral jediný pruh pro auta.

Když se podíváme na západ od nás, působí pak program strany Motoristé sobě jako z jiného světa. Například Paříž využila období covidu k uzavření části ulic v centru města a udělala z nich pěší zóny. To samé udělalo ještě ve větším měřítku před několika lety hlavní město Slovinska Lublaň. Tato města totiž pochopila, že důležité je, jak se v nich cítí samotní obyvatelé, z nichž většina využívá pěší nebo veřejnou dopravu, a nikoliv atomobilisté. A to zvláště v dobách úmorných veder a nastupující klimatické změny.

Strana Motoristé sobě nemá moc velkou šanci v září uspět. Už její vážně míněný program však nabízí srovnání, jaká témata se řeší u nás a jaká v moderních evropských metropolích. Otázkou je, komu její kandidatura může ubrat pár procent voličů. Být Patrikem Nacherem nebo Alexandrou Udženijou, začínám mít obavy.

Související články

Další články

Nejnovější kauzy