Praha staví nové metro, ale stanice toho současného jsou ostudou města. Tyto vypadají jako z hororu!
Pražský dopravní podnik začíná stavět novou linku metra D. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Redakce eXtra.cz se rozhodla, že se podívá na stávající stanice pražského metra, které jsou velmi často terčem kritiky obyvatel. A není divu. Některé ze stanic na současných trasách vypadají, jako kdyby vám někdo z minulosti poslal pohlednici z východního bloku. Týká se to nezrekonstruovaných stanic na lince B. Co je horší, nové stanice na lince C na tom nejsou o nic lépe a i když nevypadají jako relikt reálného socialismu, příliš praktičnosti a smyslu pro detail také nepobraly.
Smíchovské nádraží hrůzy
Když neznalý člověk přijede na stanici metra Smíchovské nádraží, která je, jak název napovídá, také nádražím železničním, mohl by si myslet, že místo do metra vlezl do stroje času. Nejde teď o to, že vybavení stanice a architektura místa jsou z dob dávno minulých a materiály, ze kterého je postavená, mají nejlepší roky za sebou. To, co člověka na okolí stanice asi nejvíc zarazí, je naprosté pohrdání pořádkem ve veřejném prostoru. Okopané rohy, mastné chodníky, doslova odporné odpadkové koše. To vše není třeba kupovat nové, stačilo by se jen o stávající stavby a mobiliář trochu starat.
Autobusové nádraží na Palmovce
Podobně smutný pohled je i na dalších stanicích metra B. V otřesném stavu je Palmovka, kterou neuvěřitelně hyzdí téměř nefunkční obří autobusové nádraží s neskutečně zanedbanými objekty, které snad už mohou sloužit jen k páchání drobné trestné činnosti. Zničené chodníky, obrubníky i lavičky, větrno, nehostinné prostředí. Tohle je opravdu ostuda hlavního města. Spoustě věcí by přitom opět stačila jen základní údržba.
Na jedné straně obchoďák, na druhé ruina
Ti, kteří do hlavního města dojíždí ze západní strany, často jako přestupní stanici využívají Zličín. V kontrastu s moderním obchodním centrem s poměrně moderním vzhledem působí stanice metra jako místo, kam lidé z Metropole nechodí. Všudypřítomné odpadky, minimum odpadkových košů, rozpadající se stavby, které jsou znečištěné a zanedbané. To je bohužel realita, přes kterou denně procházejí z autobusového nádraží tisíce lidí. "Jen si to vyfoťte, ale rozhodně se s tím nechlubte nikde v cizině," volá na nás starší žena, která si razí cestu s hůlkou příkrými schody a prochází doslova závějemi nedopalků. V dohledu není jediný odpadkový koš.
Megastanice k ničemu
Konec kritiky linky B, je jasné, že ve starých stanicích nebude vše v pořádku. Jak jsou na tom tedy ty nové? Zkoušíme linku C a míříme za vlajkovou lodí mezi stanicemi, na Střížkov. Obrovská stavba architekta Patrika Kotase budí vášně a upřímně, při pohledu na megalomanskou stanici, která v podstatě jen umožňuje lidem vystoupit a nastoupit na metro, lze jen těžko pochopit. Stavba už nějaký ten pátek stojí a je přesně vidět, že odborníci, kteří stanici ve videu na webu Stream.cz vytýkali obrovskou složitost a nemožnost dlouhodobě budovu udržovat, měli naprostou pravdu. Ze zašlých nosníků sem tam rostou rostliny, sklo je špinavé a v zákoutích sedá prach. Rostliny, které měly stanici zdobit, zvadly a nikdo je znova nevysadil. Smutný pohled. Zkoušíme další moderní stanici.
Syslov
Letňany. Měla tu stát vládní čtvrť, ale Praha ji letos definitivně poslala ke dnu. Babišův sen se rozplynul a v Letňanech mají vyrůst byty. Teď tu není nic, doslova, ihned u stanice metra začíná čerstvě osazené pole, které kdysi obývali pouze syslové. Odtud posměšný název Syslov. Tohle má být stanice metra v hlavním městě? Místní kroutí hlavou a spíše než pochopení pro tento developerský vtípek potvrzují, že si na naprosto nevhodné umístění stanice zvykli. I na to, že pod střechy nástupišť prší a kvůli absenci stěn si na nich člověk přijde jako na větrné hůrce. Nezbývá než doufat, že při stavbě stanic metra D bude Praha trochu úspěšnější.