Trendy
Ano, šéfe! Zrádci 2025 Love Island 2025 Filip Turek

Generace Z objevuje cestování. Často míří do stejných destinací jako rodiče

Ilustrační foto.
Zdroj: CK BLUE STYLE
CESTOVÁNÍ

Příslušníci Generace Z, tudíž lidé narození v letech 1997 až 2012, tvoří zhruba pětinu lidí, kteří vyrážejí na dovolenou. Zatímco v roce 2019 cestovali téměř výhradně na dovolenou vybranou jejich rodiči, případně prarodiči, letos už téměř polovinu dovolených vybírají sami. 

„Naši nejmladší zákazníci, příslušníci Gen Z, se postupně zapojují do výběru dovolené. Letos jejich podíl na nákupu dovolených u nás činí osm procent. Jejich podíl rok od roku roste, vždyť letos je těm nejmladším teprve 13 let a těm nejstarším 28 let. Stále ještě více než polovina členů této generace tak na dovolenou jezdí s rodiči nebo někdy s prarodiči,“ vysvětluje Simona Fischerová, tisková mluvčí CK Blue Style.

Počet nejmladších klientů (do 28 let) přitom rok od roku roste. Letos jejich počet stoupl oproti roku 2024 o deset procent, vloni to byl nárůst o 56 procent. Oproti roku 2019 jich letos dovolenou u moře koupilo dokonce šestkrát tolik. Dovolené nakupují letos nejvíce příslušníci takzvané Generace X (1965–80) a Gen Y (1981–96), spolu pak tvoří přes 75 procent koupených dovolených.

Nejsilnější je Generace X

Na třetím místě jsou takzvaní Baby Boomers (1946–64) se 14 procenty a čtvrtá nastupující Gen Z (1997–2012) s osmi procenty. Ostatní generace už se na koupi dovolené podílejí v jednotkách procent. V roce 2019 se o téměř polovinu prodaných dovolených postarali příslušníci Gen X. Mileniálové, jak se také označuje Gen Y, pak vybírali kolem 28 procent dovolených; Baby Boomers méně než 20 procent a mladá Gen Z méně než 3 procenta. Gen Z přitom jak v roce 2019, tak v letošní sezóně tvoří zhruba pětinu těch, kdo na dovolenou odletí.

U příslušníků Gen Z je nejmenší podíl počtu cestujících na jednu smlouvu, konkrétně 2,4. Znamená to, že nejčastěji cestují ve dvojici, výjimečně ve větším počtu, třeba s přáteli, ještě méně často s dítětem či dětmi. U dvou starších generací, Gen Y a Gen X, se podíl cestujících na uzavřenou smlouvu pohybuje kolem tří.

Nejsilnější je nyní Generace X, lidé ve věku 45 až 60 let, kterých je v české populaci 2,6 milionu, tedy 23,92 procenta. Dvě okolní generace, tedy takzvaní boomeři a mileniálové, mají podobně těsně pod 2,3 milionu členů, tedy zhruba 21 procent. Počet lidí v generaci Z je více než 1,7 milionu, tedy 16,6 procenta z celkových 10,9 milionu obyvatel ČR.

Mladí touží po aktivitě

Co se týče destinací, kam míří Gen Z, je to podobné jako u ostatních zákazníků. Největší zájem mají o řecké ostrovy, Turecko, Bulharsko a dominuje Egypt a Tunisko. Během zimní sezóny je láká nejvíce Omán, Spojené arabské emiráty, Kapverdy či Zanzibar a opět Egypt, který je nejdostupnější. Stačí zhruba čtyři hodiny v letadle a člověk má zase léto, teplé moře a sluníčko nad hlavou. Díky all inclusive může všechny starosti hodit za hlavu.

Generace Z vyrůstala v prostředí internetu a technologií a je výrazně zaměřená na sdílení a propojení prostřednictvím mobilní komunikace a sociálních sítí s důrazem na vizuální sdělení s využitím fotografií, videí a emoji. K cestování přistupuje jinak než jejich rodiče. Nechtějí jen odpočívat u moře, ale hledají dovolenou, která jim nabídne kombinaci poznávání, aktivního vyžití a možnosti sdílet zážitky.

Typické je pro ně cestování v páru nebo s blízkými přáteli a pestrost destinací, vždy ale s aktivním programem. Vyhledávají hotely, které nabízejí dostatek možností přímo na místě, od fitness a sportovního zázemí až po wellness a spa služby. Chtějí mít část aktivit zajištěnou cestovní kanceláří, ale zároveň oceňují možnost volnosti, kdy mohou během dovolené poznávat zemi sami. Zásadním kritériem je pro ně cena a dobrý poměr kvality a služeb. Právě proto u této generace roste obliba dovolených s cestovní kanceláří, které spojují jistotu a pohodlí s možností prožít pestrý a aktivní pobyt.

„Na dovolené s CK Blue Style vyrážím tak dvakrát do roka, vždycky s partnerkou, jelikož ve dvou se to lépe táhne. Jsem spíš workoholik a potřebuji, aby se pořád něco dělo, proto mám rád aktivní dovolené plné sportu a výletů. Nedokázal bych jen ležet celý den na pláži. Zároveň ale tím, že jsem aktivní celý rok, si na dovolené rád dopřeju i pohodlí a komfort, který mi cestovní kancelář nabízí. Je to pro mě ideální kombinace zážitků a odpočinku. Baví mě, když část dovolené trávíme na výletech s průvodcem, protože se dozvím spoustu zajímavých informací, a jindy si zase půjčíme auto a objevujeme místa po vlastní ose,“ popisuje influencer Immanuel Adenubi, zástupce generace Z.

Dokonalá past ve Zrádcích. Mia se neštítí ničeho, obelstila dalšího obětního beránka

Související články

Další články

Nejnovější kauzy