Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Děsivá nehoda na pouti: Sedm lidí vyletělo z české atrakce, výrobce se brání, odborník se diví

Tragédie na pouti: Sedm lidí vyletělo z české atrakce v Belgii
Zdroj: facebook
+ Další 3 fotografie
PROBLÉM

Hrůzné okamžiky mají za sebou návštěvníci poutě v jedné belgické vesničce. Na rychle rotující lavici od české firmy Bojux se totiž během provozu uvolnila bezpečnostní závora sloužící k zabezpečení všech účastníků jízdy, všichni spadli z výšky na zem a mají četná vážná zranění. Na vině mohlo být chování provozovatele, majitel Bojuxu podle některých lidí, které redakce eXtra.cz oslovila, ale primárně vůbec neměl prodávat takhle chabě zabezpečenou atrakci. Redakce eXtra.cz má vyjádření řady lidí z oboru, včetně samotného výrobce.

Co se stalo a jaká jsou zranění

K nešťastné události došlo v neděli 13. 8. 2023 ve vesničce La Hestre, která leží na předměstí Manage v jihozápadní části Belgie. Na atrakci českého výrobce Bojux, dlouhé a rychle rotující lavici s řadou sedaček a pouze jednou „zabezpečovací závorou“ pro všechny, se v té době nechalo vozit a točit sedm lidí. Zničehonic ale všichni v plné rychlosti vypadli.

Děsivé video z nehody lze nalézt na facebookové stránce Amusement Ride Accidents.

7 thrown from funfair ride

7 thrown from funfair ride [August 14, 2023] Seven people suffered serious injuries, one critical, after all the occupants were ejected from a funfair ride in La Hestre, Belgium, Sunday afternoon. The ride, Rock n Roll, manufactured by Bojux of Czech Republic, consists of a fast rotating bench, with all riders sharing the same horizontal restraint bar. Witnesses at the Ducasse Fair said this safety bar opened, throwing all seven guests up and out of their seats as the ride rotated with some falling as high as 13 feet (4 meter). Bruno Pozzoni, mayor of Manage in Belgium, confirmed on Sunday evening that all seven victims had suffered various fractures, with three said to be in critical condition. The emergency services confirmed all seven people were conscious when treated at the scene before they were transferred by air ambulance to 4 area hospitals. “ It goes from multiple and various fractures, wrist, back and others, the most seriously injured suffered a severe skull fracture." Monday morning, two, including a 10-year-old girl, were still in critical condition. They are now out of danger and their state of health has stabilized, reassured the Charleroi prosecutor's office shortly before 4:30pm, Monday. The attraction has been closed to the public; however, as no deaths occurred as a result of the incident, the rest of the funfair has been permitted to remain open for the time being. Psychological support has been put in place for the victims and witnesses to the accident, while investigations continue.

Zveřejnil(a) Amusement Ride Accidents dne Úterý 15. srpna 2023

Podle svědků z pouti Ducasse se bezpečnostní tyč otevřela a všech sedm hostů se při otáčení atrakce zvedlo a vypadlo ze sedadel, přičemž někteří z nich letěli až z výšky 4 metrů.

Po události byli tři osoby včetně desetileté holčičky v kritickém stavu. Nyní jsou už všechny stabilizované. Různá vážná zranění včetně fraktur mají ale i další čtyři účastníci události.

Chtěli se jen zabavit o víkendu, místo toho leží v nemocnici a museli podstoupit operace. Nyní jsou v péči ortopedů. Další si museli kvůli traumatu převzít psychiatři, uvádí web RTLinfo.

Případ už vyšetřuje tamní prokuratura. „Ukazuje se, že systém zavírání a blokování atrakce je rozbitý. Nyní musíme udělat hloubkové analýzy, abychom zjistili, co je příčinou: bylo to rozbití, které způsobilo nehodu, nebo naopak?“

Kritika lidí od fochu

Ačkoli vyšetřování je na počátku a může se stát, že belgické úřady budou řešit především provozovatele, podle řady lidí je třeba zaměřit se i na výrobce. Již pod samotným videem z nehody se ozývají hlasy kritizující nedostatečné zabezpečení atrakce. A podle vyjádření řady z nich je jasné, že se pohybují v oboru.

„I když nejezdí tak vysoko jako atrakce typu Ali Baba, je to síla s rychlým odpichem a mohla by být nebezpečná. Myslím, že všechny takové atrakce potřebují sekundární zabezpečení,“ uvádí Alan. „U nás máme sekundární zabezpečovací systém,“ potvrzuje Aaron.

Na něj trefně reagoval Jeff. „Není to šílenství, když se cena atrakce zvýší o několik tisíc dolarů, aby byla bezpečnější. Hnus. Nakonec je to bude stát víc.“

„Došlo k nárůstu nehod (konkrétně atrakcí typu Miami), jsou to zjevně napodobeniny zcela anonymního a jiného výrobce. Originální model Miami používá zabezpečení pro jednotlivce místo všech najednou a nespoléhá se na hydrauliku, která má uzamknout zádržné systémy,“ domnívá se zase Ethan.

Podobného názoru je i Flavio.

Tak to bohužel dopadá, když si koupíte levné napodobeniny, které ani zdaleka neodpovídají dnešním bezpečnostním standardům. To, že mohou fungovat v západní Evropě, je opravdu ostuda a neměly by být povoleny,“ napsal.

„Mnoho výrobců ve středovýchodní Evropě se zlepšilo a nabízí mnohem kvalitnější výrobky, Bohužel toto je ukázkový příklad toho, že někteří ne,“ reagoval na to souhlasně Harry.

Na ruském kole si dokonce můžete koupit VIP. Za 60 euro dostanete k jízdě lahev Moëtu.

Nehody na atrakcích v ČR

V České republice dochází k nehodám na pouťových atrakcích spíš sporadicky a většinou se jedná o kolotoče.

2014, pouť, Heřmanův Městec: z kabiny ruského kola vypadly matka s dcerou. Mladší z nich se podle iRozhlas.cz podařilo zachytit konstrukce a po ní se dostat dolů, starší se po pádu na zem těžce zranila. Policisté zjistili, že příčinou byla závada na dvířkách kabiny.

2020, Chlumec nad Cidlinou: vítr vyvrátil a z kolíků vytrhl nafukovací hrad. Zraněno bylo sedm dětí, vrtulník přiletěl pro tříleté dítě v nejvážnějším stavu.

2022, Havířov: tam se na řetízkovém kolotoči Rotating Tower, který vyveze návštěvníky atrakce nahoru, a až pak se začne točit, zranilo sedmnáct osob, z nich některé vážně. Kolotoč prý samovolně sjel dolů a točil se dál, což rozhodně neměl, takže lidé naráželi v rychlosti do zábradlí, kabiny kolotoče a dalších překážek.

Český výrobce: Zákazník chtěl menší bezpečnost

Výrobcem atrakce je česká firma Bojux. Její majitel Bohumil Jung nám potvrdil, že jde o jeho výrobek.

„Šlo o starší model, prodával jsem to v roce 2016 a klient si přál konkrétně tento druh zajištění. Trval na tom. Nabízel jsem mu bezpečnější, který dávám na jiné atrakce, se samostatným zajišťováním jednotlivců, ale vybral si tohle,“ řekl eXtra.cz Jung.

Oslovili jsme řadu dalších českých výrobců atrakcí, co oni na to. „To je přece špatně, v roce 2016 mu to vůbec už neměl nabízet jako variantu, dávno platily jiné bezpečnostní standardy,“ tvrdí jeden, ten si ale nechce v branži dělat nepřátele, a tak si nepřál zveřejnit své jméno.

Někteří jiní nad tím mávají rukou s tím, že pokud měl lavici takto schválenou, nevidí v tom vůbec žádný problém.

Dřív se to tak dělalo, a pokud to projde technickou prohlídkou, tak je to v pořádku. Vím, že největší výrobce lavic u nás nikdy nepoužíval nic jiného než zábradlí pro všechny, nikdy neměl individuální jištění. A nikdy se na jeho atrakcích nic nestalo,“ sdělil nám výrobce Jiří Zvára.

Porušení platných předpisů?

Jenže podle znalce měla být lavice v roce 2016 stejně údajně vyrobena v rozporu s tehdejšími zákonnými pravidly a předpisy.

„Nelze vyloučit variantu, že se nějakého opomenutí dopustil provozovatel. Ale výrobce má specifickou zodpovědnost danou zákonem, technickým předpisem a normou. A ta, která platila v době, o které mluvíte, celých 17 let mezi lety 2005 až 2022, jasně stanovovala samostatné jištění jednotlivců, v žádném případě ne kolektivní zabezpečení. Měli tam k tomu i nákres, jak ono poutání jednotlivce k lavici má vypadat. Ta současná norma je ještě podrobnější a přísnější,“ vysvětlil eXtra.cz Bohumil Tesař.

To je uznávaný odborník na přípravu technické dokumentace, kterou musí každý výrobce atrakcí předložit úřadům s žádostí o povolení. Funguje také jako dozor výroby a všechny právní předpisy a normy týkající se zábavných atrakcí má takříkajíc v malíku.

„Mám se světskými své zkušenosti, dobré i špatné. V řadě věcí nedodržují, co mají. Zvlášť, když něco prodávají do zahraničí. Málokdo z nich ty předpisy a normy čte. Jednou kdysi dávno jim k tomu někdo nakreslil dokumentaci a oni si to vyrábějí dál, aniž by znali současné normy. Ale výrobce je zkrátka odpovědný za to, že dodal na trh výrobek, který je bezpečný. Tady není třeba nic víc, ani míň řešit,“ dodal Tesař.

Jedna závora všem nestačí, říká výrobce

„Podle mě určitě nestačí dát jednu ,závoru‘, zábradlí, pro všechny najednou. My dáváme násobné jištění. Prakticky se nemůže stát, že by došlo k neštěstí,“ říká pro náš web rezolutně další výrobce atrakcí, Jan Janeček ze Sadské. „Je otázka, kdo to takhle vůbec pustil do provozu,“ diví se. „Zrovna v zemích, jako je Belgie, jsou požadavky od úřadů na bezpečnost tak přísné, že to pomalu ani nejde splnit,“ podotýká Janeček s tím, že případné špatně zavření jednoho zábradlí pro všechny může být vinou lajdáckého provozovatele.

O tom svorně hovoří hned několik dalších jeho kolegů, jenže další kontrují, že i kdyby byl dotyčný provozovatel opravdu lajdák, a že mnozí jsou, nestalo by se takové neštěstí, pokud by dostal možnost koupit si jen lavici s každým sedadlem zabezpečeným zvlášť.

Vilém Pflégr, výrobce pouťových atrakcí z Přerova, nicméně dotyčného kolegu z Bojuxu označil za jednoho z nejkvalitnějších a nejsvědomitějších v jejich oboru.

Menší zabezpečení kvůli „vejvaru“?

Možné vysvětlení toho, proč provozovatelé radši šidili bezpečnost a výrobci jim, patrně v rozporu s právními předpisy, vycházeli vstříc, předkládá další výrobce pouťových atrakcí.

„Můžou se dát pásy, ale pro nás provozovatele by to byl problém. Musíme platit spousty poplatků, takže potřebujeme vydělávat peníze. A tohle by zdržovalo,“ přiznal eXtra.cz Jiří Zvára, který ale podotýká, že k úrazům většinou nedochází z důvodů únavy materiálu nebo špatné výroby, prakticky vždy je podle něj vina na straně provozovatele, obsluhy nebo zákazníka, který nerespektuje návštěvní řád atrakce.

Adrenalin stříká proudem.

Kontrola atrakcí od ČOI

P/řed deseti lety Česká inspekce uveřejnila výsledky rozsáhlé kontroly, z níž vyplynulo, že nedostatky byly nalezeny ve 125 případech z 246 kontrolovaných prostředků lidové zábavy. 94 závad kvůli technickému stavu atrakcí nebo ohledně bezpečnosti bylo téměř okamžitě odstraněno. 

Pěti atrakcím inspektoři zakázali provoz, provozovatel jedné poutě dostal výtku, že nemůže dovolit atrakce provozovat na svažovitém asfaltovém povrchu.

Kdo za to může?

Výrobce atrakce, která se stala v Belgii dějištěm nešťastné události, má na to podobný názor.

„Do konce vyšetřování se nemůžu vyjadřovat. Jenom vám můžu říct tohle: atrakce měla zastavit na půl otočky. Tak je konstruovaná a otestovaná. Ve videu je ale vidět, že se točila vesele dál,“ diví se Jung.

„Na atrakci je zajištění, u zajišťovací páky je koncový spínač. Jeden. A pak tam jsou ještě další tři, kdyby některý náhodou selhal. Kdyby se jenom pootevřelo to zábradlí, tak než se to úplně otevře, systém reaguje, snímač dává impuls a lavice jde do nouzové brzdy. Je tam elektrická a ještě vzduchová. A tady lavice přesto jela dál. Za mě to vypadá, a říkám to zcela nezávazně, že mohl být vyřazený bezpečnostní systém,“ myslí si.

„To je možné, ale neměl co v roce 2016 prodávat lavice s jedním zábradlím pro všechny,“ přidává jeden z jeho kolegů. „A ani brzda by v takové rychlosti nestihla zabránit zraněním. Ta rychlost je velká a háže to tam s lidmi,“ podotýká další.

Jak poznat bezpečnou pouťovou atrakci

Majitel Bojuxu nám sám popsal, jak má podle něj vypadat ideální zabezpečení takové atrakce.

„Poslední lavici se zábradlím pro všechny jsem prodal v roce 2016. Je to také jištěné, jen vcelku. Kdyby to bylo oddělené, otevře se třeba jeden beran („závora“ pro jednotlivce – pozn. red.) a vypadne jeden člověk,“ přiznává nejdříve vyšší bezpečnost modernější varianty.

„Jinak ty, které teď používám, jsou vyrobené tak, že nevypadne ani ožralý nebo člověk po kolapsu, který by mohl jakoby protéct. Kromě toho dám pro jistotu bezpečnostní pás mezi nohy, ale ten tam nemusí být. Vzadu jsou také dva jistící mechanické zámky. I kdyby se otevřel beran, tak pás člověka udrží a spínač zastaví lavici,“ popsal eXtrac.cz Jung.

Tak uvidíme, jak případ vyhodnotí belgické orgány. A jestli se nakonec nebudou zabývat i tím, kdo atrakci vyrobil a dnes ji prý vyrábí mnohem bezpečnější…

Související články

Další články

Nejnovější kauzy