Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Bachelor Česko 2024 Zrádci (reality hra)

Za většinu nehod vrtulníků mohou piloti, smutní Radek Kuchař. O tátu přišel jako děti Petra Kellnera

Za většinu nehod vrtulníků mohou piloti, smutní Radek Kuchař. O tátu přišel jako děti Petra Kellnera
Zdroj: Profimedia, koláž eXtra.cz
Předchozí Další
+ Dalších 14 fotografií
NEŠTĚSTÍ
Sobotní úmrtí českého miliardáře Petra Kellnera (†56) na Aljašce po pádu vrtulníku, který podnikatele a pět dalších lidí vezl na ledovec Knik, kde se měli věnovat takzvanému heliskiingu, mohla způsobit chyba pilota. Podle herce Radka Kuchaře (42), který sám už dlouhá léta sedá za knipl helikoptér, většinou při podobných neštěstích rozhodují osudové chyby pilotů.

Petr Kellner zemřel šest let po otci Kuchaře

Radek Kuchař (Perníková věž, mnoho dabingových rolí) měl dlouho pilotování vrtulníků jako velkou zálibu. Před několika lety se to ale radikálně změnilo.

Co jste říkal na to, když jste se dozvěděl o úmrtí Petra Kellnera

„Bylo to téměř na den přesně šest let po úmrtí mého táty, který se zabil také při nehodě vrtulníku. Nikdy to ve mně nevyhaslo. Takže se mi to spojilo a vzalo mě to. Jakákoli smrt je těžká, i když toho člověka neznáte. Je to těžké, bolestivé a moc dobře vím, jaké to pro jeho blízké je.

Pilotování vrtulníků v horách je těžké

Fanoušci helikoptér se při podobných událostech asi vždy zajímají, o jaký stroj šlo, že?

„Určitě. Zjišťoval jsem si, co to bylo za vrtulník, kam letěli, kolik tam letělo lidí, kdo byl pilotem. Každý má hned svoje teorie, co se asi tak mohlo stát.“

Co si myslíte vy?

„Nejsem samozřejmě odborník, víc by vám asi řekli ti, kteří vyšetřují podobné havárie. Ale v horách to je vždy složité. Velkou roli v takových případech může hrát i to, kolik měl pilot paliva, jestli málo, nebo naopak hodně. Čistě teoreticky být tam o dvacet litrů paliva méně nebo více, mohlo to dopadnout úplně jinak. Tenhle vrtulník je jinak do hor naprosto skvělý, bombastický, má sílu, ale v tomhle prostředí se musí počítat s jiným tlakem, hustotou vzduchu, který tam je ve výškách řidší, takže vrtule nemusely dotáhnout záběry. Ale to jsou všechno spekulace. Rozhodne vyšetřování.“

Vrtulník je vyšší dívčí

Vy sám po tragédii otce stále létáte?

„Samozřejmě se už do toho bojím sednout. Jen občas se s někým prolétnu. Je to přenádherné, dívat se na svět z výšky, pomáhá to zachraňovat životy a tak, ale létat vrtulníkem, to ani zdaleka není jako pilotovat letadlo. Někteří lidé říkají, že piloti řídí vrtulníky, lidé létají s letadly. Tohle je taková vyšší dívčí. Není to žádná legrace. Tam se opravdu musí řídit, rukama nohama, v letadle už to s nadsázkou pomalu létá samo. Připadá mi, že nehod vrtulníků je teď čím dál víc. Také je čím dál víc strojů, ale podle mě by s nimi měli létat opravdu jen mimořádně dobří piloti.“

Předpokládám ale, že Petr Kellner měl špičkového pilota.

„To se teprve ukáže. Třeba kdyby byl špičkový pilot, dokázal by si spočítat, že do takového prostředí a výšky s tolika lidmi nemůže letět. Kdo ví.“ (Podle některých informací se pilot těsně před vzletem měnil - pozn. red.)

Radek Kuchař: Za většinu nehod mohou chyby pilotů

Třeba se ještě prokáže technická závada.

„To je také možné. Ale z toho, co vím, je u nehod vrtulníků minimálně z devadesáti procent chyba u pilotů. Tam uděláte drobnou chybu a neštěstí je na světě. Je to opravdu velmi složitý stroj a automatika tam není taková jako jinde.“

Související články

Další články

Nejnovější kauzy