Z Prahy až do Cannes. Filmaři budou znovu natáčet filmy za 48 hodin, soutěž řídí noví producenti
Registrace filmařů pro letošní pražský ročník právě začala na webu soutěže https://praha.48hfp.eu. Natáčení se uskuteční o víkendu od 11. do 13. října, promítání snímků na plátně Kina Dlabačov a slavnostní vyhlášení vítězů pak hned o následujícím víkendu.
Princip soutěžního festivalu je jednoduchý – filmaři musejí podle předem oznámeného zadání během 48 hodin napsat, natočit a sestříhat krátký film o délce 4 až 7 minut. „V pátek večer si každý tým na zahájení vy- losuje svůj žánr, všichni pak dostanou stejnou postavu, větu dialogu a rekvizitu, které musejí ve filmu použít. Jak, to už je na jejich kreativitě. Do nedělního večera ale musejí film odevzdat,“ vysvětluje Štěpán Etrych.
Noví producenti, Štěpán Etrych a David J. V. Schöbl, se v minulosti soutěže opakovaně účastnili v několika městech jako filmaři, 48 Hour Film Project tedy dokonale znají. „Je to pro nás srdcovka. Chceme festival udělat takový, jaký jsme si jej coby soutěžící vždycky přáli. Věříme, že filmaři novinky ocení,“ říká Schöbl, který soutěž předloni přivedl také do Brna. Oba organizátoři pražského 48 Hour Film Projectu se ve světě filmu pohybují dlouho, každý z nich založil svou vlastní filmovou produkci a na kontě mají v součtu stovky účastí na filmových festivalech ve světě.
Vítězným „osmačtyřicítkovým“ filmům z Prahy se v minulosti na celosvětovém finále dařilo. Snímek Bio Bud- dy režisérů Jana Chramosty a Janka Cingroše skončil před dvěma lety v konkurenci snímků z ostatních více než 130 měst na druhém místě a probojoval se do Cannes. Poslední pražský vítěz Den pod psa režiséra Martina Adama získal letos ve světové konkurenci ceny za nejlepší grafiku a nejlepší vizuální efekty.
V minulých ročnících se v pražských filmech objevili i známí čeští herci, například Jiří Bartoška, Karel Heřmánek, Václav Postránecký nebo Hana Vágnerová. „Soutěže se ale může zúčastnit úplně každý, ať už se natáčením živí, má ho jako koníčka nebo studuje filmovou školu. Pro začínající filmaře je to brána do fil- mového světa, pro zkušené zase test jejich schopností,“ říká Schöbl. Rozhodující je dobrý nápad, ne jakou má kdo techniku. „Žádná drahá kamera ještě sama o sobě dobrý film nenatočila,“ zdůrazňuje Etrych. „Stačí dát dohromady partu kamarádů a užijete si adrenalinový víkend beze spánku, na který dlouho nezapome- nete. A ještě svůj film uvidíte na plátně kina,“ dodává.
Soutěž 48 Hour Film Project se poprvé uskutečnila v roce 2001 ve Washingtonu s jediným soutěžním týmem. U zrodu myšlenky, jestli je za 48 hodin možné natočit divácky zajímavý film, stál Mark Ruppert, nynější šéf celosvětové centrály festivalu. Ruppertův nápad uspěl, soutěž se začala šířit do světa a nyní se koná ve více než 130 městech. V Praze se tento filmařský maraton poprvé uskutečnil v roce 2011.