Přiznám se bez mučení: první otázku z titulku článku jsem si vypůjčil z jednoho příspěvku.

„Nebudou dva hnusné, arogantní molochy Vodafone a UPC, ale jeden superhnusnej, supervelkej. To se máme na co těšit,“ napsal Petr v jedné z diskusí při komentování obchodu roku. A podle mě to opravdu hrozí.

Zlatý Oskar Mobil!

Vodafone do Česka vstoupil před dvanácti lety, kdy koupil původního Oskara. To byla firmička, vnímaná Čechy jako sympatická a hlavně domácí (přestože patřila hlavně Kanaďanům), která měla dodnes nepřekonané reklamy a působila prostě přátelsky. Donutila navíc zbylé dva operátory snížit ceny, i když ne zase tak, abychom byli spokojení.

Vodafone = nuda?

S Vodafonem přišel ale typický mezinárodní korporát. Docela hodně sleduju diskuse ohledně všech tří (tedy i o O2 a T-Mobilu) a připadá mi, že firma s kapkou v logu má nyní možná nejhorší pověst, co se komunikace s klienty a řešení reklamací týče. A to má hodně těžké a leckdy silně arogantní konkurenty!

Nejmenší operátor dávno ztratil své kouzlo a lidé ho zkrátka nemají rádi, stejně jako zbylé dva. Podporuje, aby u nás bylo jedno z nejdražších volání a datování v celé Evropské unii, tak se není co divit.

Arogantní kolos?

Přesto se však možná ještě ale krotí. A to z důvodu, že musí bojovat s kolegy z oboru. Ti se spolu spřáhli, využívají spolu sítě, a tak mají konkurenční výhodu. Hodně ušetří na nákladech, zatímco Vodafone musí výstavbu sítí i provoz vysílačů cálovat sám.

A pořád jako trojka v oboru musí mít některé výhodnější nabídky, více dat a podobně.

Jenže když nyní získá bezkonkurenční výhodu v nabídce opravdu rychlého internetu a kvalitního poskytovatele televize, nezačne se chovat mnohem nabubřeleji?

Třeba jen plašíme a čekají nás samé zářné zítřky. Kdo využívá paušál na telefon, k tomu telku a internet, ten asi dostane balíček služeb za hezčí peníze než teď. Doufejme!

Jak pečují o lidi?

A pak je tu věčně zdražující UPC. Zákazníci také často pláčou, že když dojde na nějakou potíž, nedá se do UPC dovolat. Sám jsem zažil opak, ale stížností je po internetu opravdu mnoho. Vodafone má dosah péče o klienty zvládnutý lépe, přestože její kvalita, soudě aspoň dle reakcí mnoha lidí v diskusích, taky stojí za starou bačkoru.

U toho se sluší zastavit. Český trh je zapouzdřený, svatá trojice nastavila ceny, kterými si de facto konkurují jen naoko, přitom se jim ale kartel nedá prokázat.

Takže ani výhrůžky klientů, že při špatných službách odejdou jinam, nepomáhají. Operátoři vědí, že všude je to prašť jako uhoď, tak nic nenabídnou jako omluvu či zvýhodnění, a když už, je to jak plivnutí do tváře.

Co hrozí?

Na druhou stranu se můžeme začít bát, jestli bude dávat také tolik peněz do výstavby nových sítí jako UPC.

Nezačne šetřit? Nepřekope nabídku? Nebude chtít, aby mu lidé zaplatili náklady na koupi UPC a nezdraží třeba všechny tarify o stovku a víc?

Samé otázky, které budou padat ještě rok a půl, než obchod schválí Evropská unie a než opravdu dojde k sloučení firem (aspoň v Česku).

Do té doby nám nezbývá nic jiného než se modlit, abychom na tom nebyli hůř než před obchodem!

Tajné podrobnosti pro velké zvědavce!

Lidé z UPC už léta říkají, že nic jiného než spojení s Vodafonem se nedalo čekat. Již před pár lety manažeři Vodafonu nastoupili do vysokých pozic v UPC a vše tam překopali. Byla to náhoda (ve Vodafonu aspoň navenek probíhala reorganizace), nebo se mobilní operátor už dopředu připravoval na převzetí?

Mé zdroje tvrdí i to, že spolupráce firem byla až zvláštní. Bez UPC bychom si prý v síti Vodafonu vůbec nezatelefonovali, má totiž na starosti vedení kabeláže k vysílačům. A určitě musí být jen lež to, že to dělal prý za ceny, na které by jiné firmy u UPC nikdy nedosáhly. V této firmě zase všichni dostávali jako firemní telefon ten od Vodafonu.

A jen kvůli těsným vazbám obou společností se prý UPC nestalo virtuálním operátorem. Právě pouze mobilní služby mu přitom chyběly, aby měl kompletní nabídku služeb.

Sloučení firem tak prý nebude žádný šok, když k němu vlastně de facto došlo už dávno.