Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.Rozumím
Trendy tagy Karlos Vémola koronavirus Extra Host (pořad) Počasí

Nejnovější kauzy

Vláda řeší osud Smartwings: Krach by ohrozil až 60 tisíc pracovních míst, říká Lažanský

Zdroj: profimedia.cz
+ Dalších 9 fotografií
letecká doprava
Ohrožení až 60 tisíc pracovních míst a zánik leteckých studijních oborů v Česku by podle analýzy ombudsmana Smartwings Group Vojtěcha Lažanského přinesl krach celé skupiny. Diskuze o státní pomoci letecké společnosti podle něj zneužívají někteří politici a subjekty k vlastnímu zviditelnění. Že by krach Smartwings přinesl problémy, předpovídá také ekonom Lukáš Kovanda.

Zástupci vlády v minulých dnech připustili, že stát nějakým způsobem společnost Smartwings podpoří. Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček ale uvedl, že odkup je až poslední možností. Přednost mají bankovní záruky nebo úvěr od státu. Opozice podporu Smartwings kritizuje s tím, že nejde o strategickou společnost. Ve Smartwings pracuje asi 2000 lidí.

Lažanský v analýze vychází ze slov hlavního ekonoma Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) Briana Pearce, podle kterého při ztrátě jednoho pracovního místa u letecké společnosti zmizí dalších 24 míst v navazujících odvětvích. „Pokud by zaniklo 2500 pracovních míst Smartwings Group, bylo by přímo ohroženo dalších 60 000 pracovních míst v navazujících oborech. To je téměř dvojnásobek počtu zaměstnanců mladoboleslavské Škodovky,“ uvedl podle agentury ČTK Lažanský. Podle něj nelze počítat s tím, že by současné kapacity Smartwings převzali zahraniční dopravci, protože ti už mají vlastní personál i dodavatele.

Spolu s tím by podle ombudsmana Smartwings zanikly i letecké studijní obory na tuzemských vysokých a středních školách. Jde například o Ústav letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT v Praze, Vysokou školu obchodní v Praze nebo pražskou Střední odbornou školu civilního letectví.

Lažanský dále uvedl, že tyto skutečnosti přehlíží někteří zejména opoziční politici. Pro ně a další subjekty se prý otázka případné státní pomoci stala předmětem vlastní profilace na veřejnosti. Politiky a další proto vyzval, aby další debaty na toto téma vedli věcně a s přihlédnutím k těmto argumentům.

Ekonom varuje před odlivem expertů

„O lidské zdroje tu jde podstatně. Stále říkáme, že nechceme být montovnou, že chceme kvalifikovanou pracovní sílu a přitom tu šmahem chceme odsoudit k zániku podnik, který zaměstnává velké množství lidí, piloty, techniky a podobně. Při případném krachu Smartwings tito lidé vysoce specializovanou práci v České republice hledat nebudou, půjdou do zahraničí. Je otázka, jestli se chceme o tyto mozky nechat připravit a místo toho sem vozit některé národnosti na míchání malty a dávání cihel na cihlu. Pak se budeme divit, jak na tom ekonomika je,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda.

„Pokud chceme postupovat principiálně spravedlivě, zachráníme jak pekaře na rohu ulice, tak aerolinku v potížích. Byznys jsme vládním nařízením úplně vypnuli. Do té doby byla Smartwings vydělávající aerolinka, za posledních 23 let měla jen jediný rok ztrátu. Itálie, čtyřikrát zadluženější stát, než je Česko, svou aerolinku zachraňuje. Měli bychom to udělat také,“ dodal Kovanda.

Společnost by raději sáhla po úvěru

Vláda se v současnosti zabývá možnou pomocí letecké společnosti, která řeší problémy vzniklé koronavirovou krizí a téměř úplným přerušením leteckého provozu. Jednou z možností je i kapitálový vstup do firmy. Ministr Karel Havlíček k tomu uvedl, že stát považuje firmu za natolik důležitou, že je potřeba její situaci řešit na různých úrovních. Případný odkup ale označil za poslední možnou variantu pomoci. V případě, že firma bude pomoc potřebovat, měly by mít přednost bankovní záruky nebo úvěr od státu. Společnost v pondělí prohlásila, že nemá zájem o majetkový vstup státu do firmy, ale žádá stát o úvěr, nebo garanci za úvěr u komerční banky, protože tu je podle ní nyní složité na trhu získat.

Související články

Další články