Uplyne 86 let od tragické smrti Tomáše Bati: Stála za leteckou nehodou chyba pilota, nebo sabotáž?
Smrt dostihla zlínského obchodníka Tomáše Baťu, který se vlastními silami vypracoval z malé ševcovské dílny do čela společnosti se světovým věhlasem, v troskách jeho letadla Junkers.
Bylo něco před čtvrtou ráno, když Baťa odjel ze své vily na letiště v Otrokovicích, kde na něj čekal pilot Jindřich Brouček. Podnikatel měl namířeno do Švýcarska, kde jeho firma otvírala novou továrnu. Ve startu jim ale bránila hustá mlha, a tak let o chvíli odložili.
Baťa ale začínal být nervózní, a tak pilotovi přikázal, aby nastartoval motory, že musí schůzku stihnout. Brouček s odletem příliš nesouhlasil, ale svého šéfa nakonec poslechl. Jejich let do Curychu trval pouhých sedm minut. Stroj se zřítil k zemi, rozpadl se na tři kusy a král obuvi i Brouček, který po nalezení ještě svíral v ruce knipl, byli okamžitě mrtví.
O letecké tragédii informoval světový tisk a do Zlína zamířily stovky kondolencí, dokonce i od tehdejšího prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka Baťova smrt všechny šokovala. Zatímco lidé truchlili, odborníci zjišťovali příčinu nehody Bylo vyloučeno technické selhání stroje, poté se spekulovalo o sabotáži. Ta byla nakonec vyvrácena a za důvod neštěstí byla označena ztráta prostorové orientace pilota. Našlo se ale mnoho lidí, kteří věřili, že za smrtí továrníka stojí někdo jiný. To se ale nikdy nepotvrdilo.