Trendy
válka na Ukrajině StarDance 2024 Bachelor Česko 2024 Zrádci (reality hra)

Emerson Fittipaldi je bývalý brazilský automobilový závodník, dvojnásobný mistr světa Formule 1 z let 1972 a 1974, ale i držitel titulů v sérii CART a závodě Indianapolis 500.

Narodil se 12. prosince 1946 v São Paulo (Brazílie).

Kariéra

Jako nejmladší potomek z motoristické rodiny byl veden k tomuto sportu už od útlého věku.

Jeho bratr Wilson Fittipaldi jr. (1943) v roce 1966 vyrazil do Evropy sbírat zkušenosti, Emerson ho po třech letech následoval. Během několika měsíců si vybudoval patřičné renomé a získal místo u Jima Russella (†2019) v jeho týmu Formule 3.

1970 v nizozemském Zandvoortu došlo při závodě Formule 1 k tragédii. Brit Piers Courage vylétl z trati a ve vraku vozu stáje De Tomaso zahynul. Majitel týmu Frank Williams (†2021) se poohlížel po náhradě a talentovaného Brazilce měl už nějakou dobu v hledáčku. Emerson se však před podpisem smlouvy šel poradit se šéfem týmu Lotus Colinem Chapmanem (†1982), který ho okamžitě angažoval. Své kvality potvrdil už ve druhém závodě nejprestižnější kategorie, v němž dojel čtvrtý.

Tím započala jeho éra v seriálu F1. V jeho kolotoči působil deset let a dosáhl dvou titulů mistra světa (1972 za Lotus, 1974 v barvách McLarenu), 2x skončil druhý (1973, 1975).

35x se ocitl na stupních vítězů, vyhrál 14 závodů, 6x absolvoval nejrychlejší kolo seriálu. Naposledy se objevil v GP USA 1980.

Ačkoliv se mluvilo o tom, že se do F1 1984 vrátí (uvažoval o týmu Spirit), nakonec se uchytil v americkém seriálu IndyCars. S velkou slávou tu vyhrál prestižní závod 500 mil Indianapolis (1989 a 1993), ale také těžce havaroval na oválu v Michiganu (1996), čímž jeho jezdecká kariéra skončila. Musel ovšem překonat ještě jednu ránu osudu, o rok později se zřítil se soukromým letadlem do bažinatého kraje a se svým synem čekal několik hodin na záchranu. Bral to jako osudové znamení, takže upustil od jakékoli myšlenky na návrat do kokpitu.

2001 byl uveden do americké motoristické síně slávy. 2003 se vrátil na půdu seriálu Champcars jako vlastník týmu, 2002 se nechal přemluvit ke startům za Audi R8 v závodech prototypů, 2006 se přesunul do A1 GP, kde vedl brazilský národní tým.

2016 založil společnost Fittipaldi Motors, v jejím rámci vznikl mj. projekt sportovního vozu Fittipaldi EF7.

2020 si zahrál jednu z rolí ve filmu Tomáše Magnuska (1984) Stáří není pro sraby.

Osobní život

Otec Wilson Fittipaldi sr. (†2013), i matka Juzy Fittipaldi, byli aktivními závodníky.

Jeho synovec Christian Fittipaldi (1971) je také bývalým pilotem F1.

Jeho první manželkou byla v letech 1970 až 1982 herečka Maria Helena Fittipaldi, s níž má 3 děti. Druhou v období 1995 až 2002 návrhářka šperků Teresa Fittipaldi (1991), do tohoto svazku se narodili 2 potomci. Naposledy se oženil 2012 s ekonomkou Rossanou Fanucchi, a to po jedenáctiletém vztahu. Mají syna Emersona jr. (2007), který jezdí na motokárách a sbírá úspěchy po celém světě) + dceru Vittorii (2012).