Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Dopravní podnik hlavního města Prahy, akciová společnost (DPP) je hlavní provozovatel veřejné dopravy (metra, tramvají a autobusů) v hlavním městě ČR + zároveň provozovatel městských drah, na nichž ji provozuje. Řídí rovněž několik příměstských autobusových linek Pražské integrované dopravy (PID) a dvou lanových drah v tuzemské metropoli se nacházejících.

Charakteristika

Má vlastní Střední průmyslovou školu dopravní v Michli, pro zaměstnance vydává časopis s dopravní tematikou DP KONTAKT (dostupný v papírové i elektronické verzi).

2016 přepravil 1,17 miliard lidí. Na začátku 2017 čítal jeho vozový park 1 179 autobusů, 857 vozů tramvají a 730 vozů metra. Počet zaměstnanců je necelých 13000 (v drtivé většině případů mužů), plánuje se ovšem snižování stavů.

Vznikl 1. dubna 1991. Jeho původně jedinou akcii v hodnotě přibližně 32 miliard Kč vlastnila Praha. 1995 byl tento jeden cenný papír rozdělen na 3001 kusů. Funkci valné hromady vykonává rozšířená rada městského zastupitelstva (dříve zastupitelstvo samo), která provádí i volbu dozorčí rady a předsedy představenstva​. Tím je od prosince 2018 Petr Witovski (1970), manžel novinářky Světlany Witowské (1973).

Logo

Nové je užíváno od 1999. Je jím bílý nebo červený kruh (symbolizuje autobusy) s dvěma přes něj probíhajícími zakřivenými liniemi (tramvaje) a svislou linií (metro). Používá se na všech používaných typech dopravních prostředků.

V devadesátých letech 20. století každý odštěpný závod používal svou vlastní značku: metro trojúhelník s písmenem M, tramvaje stylizovanou Prašnou bránu (podobné logo bylo do 80. let 20. století užíváno pro celý dopravním podnikem) a autobusy stylizované písmeno A.

Sídlo a další objekty

Oficiální sídlo se nachází v moderní budově v Sokolovské ulici u stanice metra Vysočanská. Známější je ovšem dřívější centrum Elektrických podniků v Bubnech, kterou ale DPP z ekonomických důvodů po mnoha desetiletích opustil.

Mezi další významná pracoviště patří Centrální dispečink (v ulici Na Bojišti nedaleko stanice metra I. P. Pavlova), Ústřední dílny DPP (rozsáhlý areál na pomezí Hostivaře, Strašnic, Malešic a Štěrbohol), bývalá vozovna na Vinohradech u dřívější Orionky (sídlo údržby trakčního vedení pro tramvaje), areál Rustonka v Libni (u stanice metra Invalidovna) atd.

Kauzy

Předražené jízdenky a kauza Neograph (2007, souvislost s Ivo Rittigem), odměny pro odstupující management (2012, ve výši milionů Kč), smlouvy pro externí právníky (2007 až 2010), zakázky pro firmu Brena (2013, patřící manželce Jiřího Tomana, bývalého šéfa investic pražského magistrátu) atd.

Oficiální webové stránky

Články