Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Česká pošta, s.p. je státní podnik provozující poštovní služby na území České republiky. Se svými 25 675 zaměstnanci (v roce 2021) je po společnostech Škoda Auto, Agrofert a ČEZ tuzemskou čtvrtou největší dle počtu zaměstnanců.

Vznikla současně s osamostatněním České republiky 1. ledna 1993, spadá pod Ministerstvo vnitra ČR.

Sídlo a organizační struktura

Jejím sídlem je Hlavní pošta v Praze. Řídí ji generální ředitelství v čele s generálním ředitelem. Na jeho činnost dohlíží patnáctičlenná dozorčí rada, jejímž předsedou byl k roku 2023 Martin F. Herrmann (1967), bývalý předseda představenstva společnosti Innogy ČR.

Poslední generální ředitelé

  • Marcela Hrdá (2010 až 2011)
  • Petr Zatloukal (2011 až 2014)
  • Martin Elkán (2014 až 2018)
  • Roman Knap (2018 až 2023)
  • Miroslav Štěpán (od února 2023)

Transformace

Vláda ČR na svém jednání dne v listopadu 2014 rozhodla o zastavení procesu přeměny ČP na akciovou společnost. Ještě v říjnu 2014 se proti záměru stavěl vedle pravicové opozice také tehdejší ministr financí Andrej Babiš (1954), po jednání s ředitelem ČP ale názor změnil.

Stav poštovní sítě v roce 2020

Měla k dispozici 3 297 obslužných míst, z toho:

  • 2 543 vlastních provozoven
  • 754 provozoven zajišťovaných třetí osobou (Pošta Partner, viz níže).

Dodejny

Jsou technickými pobočkami zajišťujícími pouze doručování zásilek v dané oblasti. V dubnu 2022 jich bylo 266. Dlouhodobě jich ubývá, kvůli centralizaci a klesajícímu počtu listovních zásilek.

Depa a řídící depa

Jde o technické pobočky zajišťující doručování balíkových (někdy i listovních) zásilek v dané oblasti a třídění balíkových zásilek pro dodejny příslušící k danému depu. Jejich síť byla budována v desátých letech 20. století, často v nových objektech. V dubnu 2022 jich bylo zřízených 66, z toho řídících 16.

Mobilní pošta

Tato služba je nabízená v lokalitách kde nejsou kamenné pobočky ČP. V roce 2022 ji poskytovalo 7 vozů.

Další služby

Kromě přijímání, přepravy a doručování poštovních a neadresných zásilek ČP zajišťuje smluvní služby pro jiné podnikatelské subjekty či úřady jako ČSSZ (výplata starobních důchodů), ČSOB Poštovní spořitelna a ČSOB (pronájem místa pro bankovní služby), Sazka (příjem tiketů, vyplácení výher, prodej losů), Česká pojišťovna (uzavírání smluv), platby prostřednictvím SIPO atd.

Dále hradí náklady na vydávání poštovních známek a uvádí je do oběhu, včetně emisního plánu a služeb filatelistům.

Rovněž provozuje tzv. hybridní poštu; klienti jí dodávají písemnosti i adresy v datové formě, ona zajistí jejich tisk, zkompletování se správnými obálkami a doručení. Službu využívají zejména velké firmy, které často posílají značné objemy korespondence, např. výpisy z účtů. 2006 však začala sloužit i drobným klientům: zákazník zašle poště e-mail s obrázkem či MMS a ona doručí klasický pohled.

Czech POINT

Je zkratkou pro Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál, který je asistovaným místem výkonu veřejné správy. ČP nabízí tuto službu na téměř 1000 pobočkách, kde mohou klienti získat ověřené výstupy z rejstříku trestů, katastru nemovitostí, lze si na nich požádat o nové přístupové údaje k datové schránce nebo ohlásit živnost.

Na místech označených logem Czech POINT je také možné provádět ověřování listin či podpisů.

Pošta Partner

V prosinci 2009 byla otevřena první pobočka na Božím Daru. Smyslem celého projektu je převést část poboček na pošty provozované třetí osobou podobně jako je tomu v zahraničí.

Krize

V létě 2018 chybělo ČP přes 1 300 zaměstnanců. To v některých místech vedlo až k porušení principu stanoveného zákonem, že zásilky mají být dodávány každý pracovní den, i k jiným problémům v oblasti kvality poskytovaných služeb. Díky tomu ztrácí důvěryhodnost a často se stává terčem různých vtipů.

Nejzásadnější jsou opakované stížnosti, že zásilka nebyla doručena do rukou adresáta, přestože tento se zdržoval na udané adrese v předem oznámeném čase, přičemž následně ve schránce objevil písemnou výzvu k vyzvednutí zásilky na kamenné pobočce.

V posledních letech navíc ČP vykazuje tragické výsledky svého hospodaření, od 2018 se nachází v soustavné finanční ztrátě (2021 681 milionů Kč, 2022 1,37 miliard Kč). Proto se 2023 začalo hlasitě hovořit o její restrukturalizaci v podobě propouštění zaměstnanců, nižšího managementu a rušení některých poboček.

Oficiální webové stránky

Oficiální profil na Facebooku

Oficiální profil na Instagramu

Články