Spielberg opět bojuje o Oscara: V drama Fabelmanovi popisuje dospívání v židovské rodině
Do top trojice favoritů na Oscara se řadí i snímek Fabelmanovi. Ten sice za ostatními v počtu nominací trošku zaostává, zato má však jeho tvůrce Steven Spielberg (76) sám největší zkušenosti. Životopisné drama na motivy režisérova života pojednává o jeho dětství a dospívání v ortodoxní židovské rodině. Spielberg má šanci získat sošku za nejlepší film i režii. Kromě něj se do hlavních kategorií dostala ještě Michelle Williams (42) a Judd Hirsch (87).
Režisér Steven Spielberg si za dobu svého působení získal ve filmovém světě zvláštní místo. Ačkoli má jeho tvorba vysokou uměleckou hodnotu a je všeobecně přijímána i přísnými kritiky, zároveň si umí získat i širokou veřejnost, a to dokonce tak, že jej dostala do křesla komerčně nejúspěšnějšího filmového režiséra všech dob.
Nominace snímku Fabelmanovi
Melancholický snímek na motivy režisérova života Fabelmanovi přesto mohl budit dojem, že si běžného diváka nezíská. I zde je však opak pravdou a Fabelmanovi sklízí úspěch na všech stranách. Film již získal ocenění na Zlatých glóbech za nejlepší drama a sám Spielberg si odtud odnesl cenu za režii. Kde se mu naopak nedařilo, byly ceny BAFTA. Nyní na Cenách Akademie má šanci získal sošku hned sedmkrát. Nikoho asi nepřekvapí kategorie nejlepší film, režie a nejlepší scénář. A překvapením není ani nominace herečky Michelle Williams, která ztvárnila Spielbergovu lehce labilní maminku, pianistku.
Kdo krátce, ale o to intenzivněji zazářil, byl sedmaosmdesátiletý herec Judd Hirsch, který se v roli excentrického strýce Borise mihl na plátně jen pár minut, ale i tak se mu podařilo získat nominaci za vedlejší roli. Jeho výstup, kdy mladému Spielbergovi radí, jak být umělcem a správně truchlit, byl asi nejdramatičtější scénou filmu.
Spielbergovo mládí v ortodoxní rodině
Příběh snímku Fabelmanovi začíná v době, kdy začátkem 50. let malého Sammyho Fabelmana vezmou rodiče poprvé do kina. Malý chlapec je tak uhranut vlakovou nehodou, kterou na plátně vidí, že si ji doma za pomoci tatínkovy kamery a malého vláčku zkusí nafilmovat sám. A stane se z toho "koníček", jak k jeho nelibosti jeho vášeň označuje otec, na celé dětství a mládí, kdy za pomoci různých rekvizit, co doma najde, filmuje se svými sourozenci a příbuznými velké scény.
Sammy Fabelman je alter ego Spielberga a film od oné chvíle v kině popisuje všechny zásadní chvíle jeho života po dobu následujících téměř dvou dekád. Jeho problémy spojeny s ortodoxní rodinou a tím, jak obtížné bylo vyrůstat v 50. letech jako Žid v Americe, jeho vztah s rodiči, étericky laděnou matkou umělkyní a otcem elektroinženýrem, jejich rozvodem, se kterým se nemohl vyrovnat, či jeho první láskou. To vše pochopitelně doprovázeno jeho filmařskými pokusy. Můžeme tak i sledovat, jak vznikal jeho amatérský film Útěk nikam.
Nabitá stopáž
Fabelmanovi mají stopáž 151 minut, což je řadí k těm delším, ale ne nejdelším Spielbergovým dílům. Ačkoli by se to vzhledem k ději mohlo zdát alarmující, film rozhodně nepůsobí utahaně a divák se u něj nenudí. Spielberg zřejmě není držitelem dvou Oscarů pro nic za nic.
Snímek potěší jak fanoušky přímo Stevena Spielberga, tak i ty, kteří o jeho tvorbě nevědí v podstatě nic, i když takových asi moc není, a budou film sledovat jako drama dospívajícího chlapce, který se snaží vydobýt si své místo ve společnosti.