Trendy tagy Čauky lidi Hubnete s nami Co ste hasiči Tokio 2020

Nejnovější kauzy

Šéf Prahy Zdeněk Hřib: Dražší parkovné neprojde, proč zvýšili ceny u řady dalších věcí

Zdroj: Se souhlasem Zdeňka Hřiba
+ Dalších 5 fotografií
ROZHOVOR

Být v pozici primátora hlavního města je podobné jako být předsedou vlády. Zdeněk Hřib (40) schytává kritiku ze všech stran, podle svých vlastních slov ale v řadě případů neoprávněnou. „Nájmy v bytech se nezvedaly sedmnáct let,“ vysvětluje pro eXtra.cz například důvod k tomu, proč se kvůli penězům na údržbu muselo jít s cenou pro nájemníky v městských bytech nahoru.

Zdeněk Hřib: Praha po tornádu pomůže

Zdražení parkování pro rezidenty podle mě nyní neprojde. Řekl to jeden Pirát, ale automaticky se z toho dělá názor všech,“ prohlásil v rozhovoru pro eXtra.cz MUDr. Zdeněk Hřib.

Začněme aktuálně: pomůže Praha nějak tornádem zpustošeným obcím na jižní Moravě?

„Hned ve čtvrtek vyjely na místo pražské jednotky integrovaného záchranného systému, a to včetně vozidel Fénix a Golem, které jsou určené pro mimořádné události. Městská policie na Moravu pošle dva psovody. Ve spolupráci s Pražskými vodovody jsme poslali kamion balené vody v sáčcích. Okamžitě v pondělí pak budeme na radě hlavního města Prahy jednat o finanční pomoci za naše město. A jsem moc rád, že aktivně pomáhají i Pražané a ve sbírkách ukazují svou solidaritu.“

Má Praha pro podobné živelné události připravené krizové plány?

„Nebezpečí vzniku tornáda je v Praze vzhledem k její kopcovitosti celkem nepravděpodobné. V případě Moravy nicméně nedokázali vznik tornáda předpovědět ani meteorologové. Ale cestou, jak zmírnit podobné jevy, je bezesporu ochrana klimatu a životního prostředí. Proto jsme nedávno schválili klimatický plán Prahy a přihlásili jsme se ke klimatickému závazku.“

Stovky miliard za klima: Nutnost, nebo plýtvání?

Za tento plán dostáváte od kritiků pořádnou čočku. Má postupně vyjít na 250 miliard a mnozí si myslí, že to nebude mít žádný ekonomický efekt, že jde jen o rozhazování peněz.

„Plán směřuje ke snížení emisí ve městě. To znamená, že budeme mít čistší vzduch, čistší životní prostředí, méně polétavého prachu, méně chorob, astmatu u dětí a podobně. Ale také je to věc důležitá pro cenu tepla pro domácnosti. Pokud bude na trhu růst cena emisních povolenek dále tak, jak roste, tak pokud něco neuděláme a nezačneme například používat odpadní teplo z ústřední čistírny odpadních vod, pak se lidé nebudou stačit divit, jak se jim zdraží náklady na teplo.

Díky klimatickému plánu ale nebudou lidem tolik zdražovat energie. Půjde o investice z Evropské unie, a ty také budou živit spoustu lidí při výstavbě.“

Objevil se i profesionálně působící letáček Desátky Zdeňka Hřiba, podle kterého jste Pražanům všechno zdražili. Co vy na to?

„Je tam spousta mýtů a dezinformací. Třeba zdražování elektřiny. Na to nemá Praha žádný přímý vliv. Pražská energetika je ovládaná německou firmou. V případě daní z nemovitostí jsme to udělali tak, že jdou přímo do kapes městských částí, a ty mají možnost si je nastavit podle sebe. To nakonec udělaly i koalice řízené stranami, které proti tomu přitom bojují. My jim do toho vůbec nemluvíme. Vedení městských částí musí sama vědět, jaké zdražení ustojí.“

Odpady jsou dražší, ale třiďte a ušetříte

A odpady?

„U odpadů se upravovaly ceny. Ale pokud jste ochoten třídit bioodpad do hnědých popelnic, ve skutečnosti můžete ušetřit. Navíc nyní popelnice na tříděný odpad nyní poskytujeme zdarma až na dvory domů.

Pak se zmiňuje taxislužba. Tam jsme zvedli maximální limity. Není to tak, že jsme zdražili taxíky. Většina taxislužeb jezdí výrazně levněji. Jen jsme upravili vyhlášku, protože maxima se naposledy měnila v roce 2006.

Zdražení MHD

Dále tam je nájemné v městských bytech.

„To se ale sedmnáct let neměnilo. I po změně je to stále zhruba na polovině tržního nájemného. Je to postavené tak, aby město získalo peníze, které může investovat zpět do bytů, do jejich oprav a podobně. A stále to pokryjí případné dávky státu pro nejchudší.“

Zároveň letáček zmiňuje zdražení jízdenek.

„To je odsouhlasené na žádost Středočeského kraje. Výpadek příjmů, které stát krajům vzal, je zasáhl ještě víc než Prahu. Technicky by bylo strašně složité mít rozdílné ceny. Bylo třeba to vzájemně sladit, jinak by bylo nutné ukončovat některé spoje, což by do Prahy přivedlo vác aut. A to je nesmysl.

Ceny předplácených kupónů ale pro Pražany zůstávají na stejné ceně. Zůstávají i různé slevy. Navíc lidé, kteří pobírají příspěvek na živobytí, jsou v hmotné nouzi, těm dáváme slevu 70 procent.

Reálně se vlastně zdražují jen jednorázové jízdenky. Ale když si je koupíte v aplikaci Lítačka, bude tam denní zastropování. Budete mít garanci, že neutratíte víc peněz, než je nezbytně nutné.“

Víc za parkování pro rezidenty? To neprojde

Co jste říkal na to, že jeden pirátský zastupitel bezelstně pár měsíců před volbami oznámil, že se bude zvažovat zdražení parkování pro pražské rezidenty na dvojnásobek? Vyvolalo to velké rozhořčení.

„Je to názor, který bude předmětem diskuze v koalici. Myslím, že spíš projde jen návrh technických úprav systému. Městské části by se rozdělily i na menší. Majitelé karet si tak budou moci vybrat i levnější parkování.

Faktem je, že v ekonomické realitě máme problém. Za údržbu a opravy každého parkovacího místa platí město podstatně víc, než kolik vybere za parkovací oprávnění. Přesto si myslím, že v tuto chvíli se cena zvyšovat nebude.“

Plíživé zvyšování ceny

A v dohledné době?

„Na co kolega narážel, je to, že odborná komise navrhovala, že by se ceny zvýšit měly. Od roku 2016 jsou stejné. Domnívám se, že časem dojde k nějaké postupné valorizaci typu o korunu denně nebo něco takového. Na skokové zdražení to nicméně nevidím.

Na tomhle byl ale hezky vidět jeden takový zajímavý fenomén. Jeden Pirát někde vysloví nějaký svůj osobní názor k diskuzi, ale udělá se z toho, že to chtějí Piráti. Ne, všichni Piráti to nechtějí.“

A vy osobně prý můžete i za to, že bude stavba metra D o 13 miliard dražší, než se dříve plánovalo.

„No jasně. (směje se) Asi si všichni všimli, že stavební práce se zdražují. Každý den je o tom článek v novinách a občané to vidí i sami, když zvelebují své byty a domy. Stavební práce zdražily i kvůli inflaci. U metra je to podpořeno také raketovým růstem cen materiálů. To je prostě objektivní fakt.“

Kdy bude reálně dostavěný pražský městský okruh? Jak vyřešil půtky s premiérem? Kolik má poradců a lidí v PR týmu? Již brzy se to dozvíte v pokračování rozhovoru se Zdeňkem Hřibem.

Související články

Další články