1. Nejstarší horská dráha

Historicky nejstarší horskou dráhu, která je neustále v provozu, najdeme v Luna Parku Melbourne v Austrálii. Jmenuje se Scenic Railway a byla postavena v roce 1912, tedy ve stejný rok, jako kdy otevřel samotný park. Vlak jezdící po dráze má neuvěřitelné dvě tuny a jezdí rychlostí 60 km/h.

2. Kdo získal patent?

Jeden z prvních lidí, co získal patent na horskou dráhu, která byla uvedena do provozu v roce 1885 na Coney Islandu, se jmenoval LaMarcus Adna Thompson.

3. Původní význam

Původní význam slova pouť rozhodně nepředstavoval to, co dnes. Provozování zábavních atrakcí souviselo s takzvanými poutními slavnostmi a bylo spojeno s posvěcením kostela (posvícení). Víra v Boha nás ale vlivem historických událostí začala postupně opouštět, proto se nám dnes pod slovem pouť vybaví spíše zábavní park.

4. Proč „matějská pouť“?

Obecný název matějská pouť ale nevznikl jen tak. Atrakce se totiž přesouvaly od kostela svatého Matěje v Dejvicích a dále po vyhrazené trase.

5. Vznik matějské pouti u nás

Začátkem šedesátých let byla matějská pouť v České republice umístěna na Letné, v Břevnově či Modřanech a až roku 1964 přesídlila na místo, kde ji máme dnes, tedy na Výstaviště v Bubenči. Ještě před rokem 1960 byla pouť dlouhá léta umístěna na Vítězném náměstí.

6. Historicky nejstarší atrakce na matějské pouti v ČR

Nejstarší atrakcí, kterou můžeme na Výstavišti nalézt, je horská dráha Cyklon, pocházející z roku 1973. Celková výška je 13 metrů a délka je 440 metrů. Není ale jediná atrakce, která má už svůj věk a stále skvěle slouží. Další ze starších je třeba myší dráha nebo strašidelný zámek.

7. Cukrová vata nebyla pro chudé

Oblíbenou pochoutkou na matějské pouti je kalorická bomba jménem cukrová vata, která dříve zdaleka nebyla pro každého. Naopak, byla určena pro lidi z vyšších tříd. Vyrobit ji bylo složité. S vynálezem stroje na cukrovou vatu se pochoutka rozšířila napříč vrstvami. První stroj vyrobil v roce 1897 William Morrison a John Wharton.