Trendy tagy Extra Host (pořad) Čauky lidi Hubnete s nami Zlaté glóby 2021

Nejnovější kauzy

Rozhovor s pilotem ultralehkých vírníků Romanem Dostálem: Z Prahy jste v Brně do hodinky a bez nervů

Zdroj: HDgyro
+ Další fotografie
Rozhovor
Spolumajitel firmy HDgyro, pilot ultralehkých vírníků a vlastník licence ULV má na svém kontě od roku 2019 již přes 400 nalétaných hodin. Do této adrenalinové aktivity se doslova zamiloval a nyní k ní motivuje i ostatní fanoušky létání. Pilotování vírníku má totiž neuvěřitelně mnoho výhod.

Roman Dostál si nemůže létání vírníkem vynachválit. Jde totiž o stroj, se kterým můžete létat téměř všude. Přistát můžete téměř kdekoliv, kde to délka plochy dovolí. Bezpečnost vírníkového létání souvisí s jednoduchým technickým řešením a se shodností standardního i nouzového přistání.

Firma HDgyro www.hdgyro.cz působí v ČR jako oficiální prodejce gyroplánu J-RO francouzského výrobce letadel DTA. Tato společnost poskytuje servis, zajišťuje výcvik pro získání kvalifikace a také provádí vyhlídkové lety. Vírníky HDgyro splňují ta nejpřísnější bezpečnostní kritéria, nemusíte mít tedy žádný strach.

O všem, co by vás o létání vírníkem mohlo zajímat, jsme si popovídali právě s pilotem Romanem Dostálem.

Máte poměrně netradiční byznys. Čím se zabýváte?

Naší činností je prodej vírníků J-RO francouzské výroby. Provádíme seznamovací vyhlídkové lety a leteckou školu pro získání leteckého oprávnění pro vírníky všeobecně.

Je vaše podnikání také vaším koníčkem? Jak jste se k němu dostali?

S mým kamarádem a společníkem Lubošem jsme párkrát navštívili v Praze simulátor letadla Boeing. Jednou jsme tak odcházeli a řekli si, proč vlastně nelítáme skutečně. Slovo dalo slovo, absolvovali jsme výuku a stali se piloty vírníků.

Kdo si může koupit vírník? Co k tomu člověk potřebuje?

Koupit si ho může v podstatě každý. Kromě peněz si potřebujete promyslet jen hangárování. Pokud jste vlastníkem pole nebo louky patřičné velikosti, je to samozřejmě jednodušší.

Vy ho s tím strojem pak naučíte i létat? Jak výuka probíhá?

Samozřejmě. Výuka se dělí na teoretickou a praktickou část. Každý budoucí pilot projde dle svých zkušeností teoretickým výcvikem (45 hodin začátečník, 5 hodin pilot s ULL licencí nebo vyšší) a poté praxí dle osnovy Letecké amatérské asociace (začátečník minimálně 20 letových hodin se 127 starty a přistáními).

Kolik stojí takový vírník?

Je to jako u auta, takže záleží hodně na výbavě. Dá se ale říct, že částka se pohybuje mezi 80 –120 tis. Euro.

Jak náročná je pro fyzické i peněžní stránce jeho celoroční údržba?

Velmi nenáročná. V létě je potřeba častěji umýt a to hlavně kvůli odstranění hmyzu. A samozřejmě je třeba absolvovat pravidelné předepsané prohlídky. Finančně jsou prohlídky srovnatelné s pravidelnými prohlídkami automobilů.

Kdy se dá létat vírníkem? Celoročně, nebo jsou nějaká omezení?

Prakticky celoročně, samozřejmě v závislosti na počasí. Omezení jsou pak stanovena leteckými předpisy, např. nesmí se létat za tmy nebo mlhy.

Nabízíte toho ve spojitosti s létáním spoustu. Co je mezi lidmi nejoblíbenější?

Já myslím, že to setkávání se na nejrůznějších letištích, s nejrůznějšími lidmi, nejrůznějších věků. A všichni vědí, že je pojí jedno velké pouto – lásky k létání.

Z čeho mají zájemci největší strach? Je vůbec čeho se při letu bát?

Řekl bych, že nejvíce strach mají z neznámého. Není se ale čeho bát (za předpokladu rozumného respektu k létání). Jinak obavy jsou individuální. Někdo má strach ze startů, jiný z přistání, někdo vůbec z ničeho.

Jaké máte plány v tomto roce?

Plánujeme přelety nad zajímavými místy v ČR, být součástí týmů natáčení TV pořadů a rozšíření svých leteckých kvalifikací.

Ovlivnila vás nějak pandemii koronaviru, nebo lidé mohou létat i během ní a jde o jednu z činností, která zakázaná není?

Ovlivnila zejména v zájmu lidí o nové věci a zážitky a to negativně. Jinak činnost jako taková zakázaná není (stejně jako jízda třeba na kole). Byl chvíli snad jen problém kvůli shromažďování většího množství lidí na letišti, ale to bylo ve všech odvětvích nejen v letectví.

Kdybych si vírník koupila, můžu s ním létat třeba do práce?

Vírník je sportovní létající zařízení pro volný čas, ale dá se samozřejmě využít i jako dopravní prostředek po ČR i mimo ČR. Přičemž cestování vírníkem je samozřejmě rychlejší než autem.

Jak dlouho by mi třeba trvala cesta z Prahy do Brna? Je to rychlejší než po D1?

To se nedá vůbec srovnat. Do Prahy poletíte z Brna necelou hodinu a to v klidu a bez nervů.

Proč byste koupi, pronájem vírníku doporučovali?

Všechno je o životním stylu a vášni. Někdo rád vidí svět třeba z koňského sedla, někdo zase očima ptáků. Létání s vírníkem je o pohodě a radosti ze života, ale také o sebekázni, vzdělávání se a respektu. Ale abych odpověděl na otázku… stejně v jako i jiných specifických činnostech (třeba v potápění) je to o rozšíření vlastních obzorů a o prolomení mříží klecí, ve kterých žijeme. Každému bych doporučil, aby to alespoň zkusil.

Jak je tato možnost prozatím u nás využívána?

Vírníky nejsou v České republice až tak rozšířené. Je to specifické létání, které se nijak masově nešíří. Ale to je možná i dobře. V každém případě počet vírníkářů každým rokem stoupá. Pomalu, ale stoupá. A já věřím, že i tady vznikne za pár let silná přátelská komunita pilotů vírníků, kteří se budou s radostí setkávat a společně sdílet radosti vírníkového létání.

Na informace ohledně vírníků se podívejte na Instagramu a Facebooku HDgyro.

Související články

Další články