Trendy tagy očkování Covid Výměna manželek 2021 Extra Host (pořad) Čauky lidi

Nejnovější kauzy

Roman Šmucler o ministru Romanu Prymulovi: Je to blázen, vymýšlí absurdity a chce se stát premiérem

Zdroj:
ROZHOVOR
Šéf stomatologů Roman Šmucler (51) podepsal dopis skupiny lékařů kritizující tvrdá vládní opatření proti pandemii a spolu s dalšími za to sklidil kritiku od ministra zdravotnictví Romana Prymuly (56). Proč odmítá myšlenku, že jako zubař tomu nerozumí? A proč situaci naopak podle něj nerozumí ministr?

Roman Šmucler kritizuje hadrové roušky

Roman Prymula reagoval na otevřený dopis vyzývající k zastavení prý nelogických vládních opatření tak, že jeho signatáři nejsou epidemiologové a kdyby se pandemie řešila podle nich, za měsíc umírá dvě stě lidí denně.

Co na to říká Roman Šmucler, jeden z těch, kteří za dopisem stojí?

Co si myslíte o reakci ministra Prymuly na otevřený dopis, který jste také podepsal?

„To je samozřejmě žalovatelné. Myslím, že tohle tomu nemůže nikdo věřit. Celá ta situace se musí probírat ze všech stran. Cvičený epidemiolog s praxí je paní doktorka Rážová, kterou velmi respektuji. Je to opravdu epidemiolog, ne vakcinolog (vakcinologem je ministr Prymula – pozn. red.). Nijak to nezlehčujeme, jen si myslíme, že skončit tím, že lidé budou chodit v hadrových rouškách, které si sami ušili, asi není řešení.“

Jako zubař covidu rozumím

V diskusích se hodně často řeší, že pandemii covidu kvůli své specializaci nemůžete vůbec rozumět.

„Vždyť jsem dopr…. prezidentem jedné ze tří lékařských komor! Mám to v popisu práce, nastavuji to. Mně se díky našemu hygienicko-epidemiologického řádu, který od nás opsala část Evropy, nenakazil jediný doktor.

Takový argument je podobný, jako kdybych já řekl, že ministr zdravotnictví je voják a nerozumí medicíně. To je prostě demagogie. Denně to řeším, zatímco pan profesor Prymula je dvacet let úředníkem, ani vakcíny dávno nedělá. I z toho důvodu se mu divím, že si vůbec dovolí kritizovat profesora Pirka. To je člověk úplně jiného levelu.“

Na chřipku mi umřelo šest lidí za noc

Pan profesor mi před čtrnácti dny říkal, že už má strach jakkoli se ozvat, že se bojí, že ho vyrazí.

„Jemu se může opravdu stát, že mu řeknou, že už je starý a bude muset odejít. Pár lidí by kvůli tomu umřelo. Je opravdu v ohrožení. Bojí se ale víc kolegů. Mně naštěstí nic udělat nemohou.“

Vy sám máte s epidemii nějaké zkušenosti?

„S doktorem Pirkem jsme oba zvládali chřipkovou epidemii každý rok. I já pracoval v nemocnici. Někteří lidé nám tam na chřipku umírali, i šest za noc. Víme, co máme dělat, jaká opatření. Škoda je, že chřipkový pandemický plán, který je na ministerstvu, zatím od jara vůbec nezareagoval na covid.“

Nápady pro vládu

Co by se podle vás mělo dělat?

„Mají se uvolnit kapacity nemocnic, které by se měly připravit na nápor, dávno měly být omezeny plánované výkony, lidé by měli dostat pořádné roušky, ohrožení respirátory. Je třeba už se do toho pustit. Nejjednodušší je sice říci, že ‚Pirk a Šmucler jsou blbci a noste hadrové roušky‘, ale to nestačí.“

Proč se vůbec ozýváte?

„Mým úkolem je hájit vědu. My jako komora neřešíme platy, ale odbornost. A ta říká, že lidé by neměli mít hadry, ale respirátory.“

Tajné vyučování

Co říkáte na současná opatření, která se například dotkla uzavření vysokých škol?

Medici chtějí chodit do škol, vzdělávat se a být lékaři. My na jaře museli dát diplomy lidem, kteří na škole netrhali zuby! V tom se asi pan Prymula zbláznil. Nepokračujeme ani v trénování atestací. Nerozumím tomu, proč se studentům nedají respirátory. Co jsem ale slyšel z některých lékařských fakult, děje se i to, že nyní medici sedí venku za přednáškovou místností, přednášející je vevnitř a učí. Když něčemu studenti nerozumí, vyjde ven a vysvětlí si to. Venku se už totiž potkat mohou.“

To je absurdní.

„Vypadá to, že jsme se zbláznili. Ty učebny se snad najednou staly infekčními? Petice vznikla kvůli absurdním opatřením. Nemá to vůbec nic společného s hygienicko-epidemiologickými řády, které jsme se učili. Mladým nic nehrozí, nebezpečí je na úrovni toho, že je trefí blesk, takže prakticky nulová. Proč se tedy nemohou učit?

Studenti jsou nadšení pro své obory, takže někteří tajně chodí do školy a profesoři jim tajně ukazují různé věci. Je to jejich poslání. Nějaký blázen chce být ministerským předsedou, takže vymýšlí hlouposti místo toho, aby se držel postupů, které jsou po celém světě už dlouhé roky jasně dané. Všechno je to o managementu.“

Související články

Další články