RECENZE: Úvodní díl minisérie Guru se vydařil, zbytečně se ale bojí jít za hranu

Vojta Kotek v seriálu Guru.
Zdroj: se souhlasem Voyo
+ Další 2 fotografie

Nová minisérie Guru ze streamovací služby Voyo má silný a zajímavý námět, první díl ale ukázal, že se příliš obává jít za hranu. Dílo režiséra Bisera A. Arichteva, inspirované znásilněními, kterých se dopustil guru Jára, přitom rozhodně není špatné, právě naopak. Zůstává ale pachuť, že mohlo být mnohem lepší.

První díl minisérie Guru platformy Voyo začíná znásilněním hlavní postavy Alice (Anna Fialová) během očišťovací terapie, takzvaného odháčkování. Oběť okamžitě poté vše oznámí na policii a rozjede se vyšetřování. To ale narazí na problém - Alice nenese známky násilí a ostatní ženy onu "terapii" nevnímají jako znásilnění. Pokud je vám námět povědomý, máte správný dojem. Minisérie se totiž inspirovala případem, který do velké míry i reflektuje a za nímž stojí nechvalně proslulý guru Jára. Ten se dopustil v letech 2004 až 2007 několika znásilnění, které obhajoval právě jako terapii.

Scenárista Jan Coufal tak držel v ruce velmi silné téma, které mělo velký potenciál. Ostatně ho naznačí i první díl, bohužel ale zůstane jen u náznaku. Minimálně v úvodní epizodě se totiž tvůrci poněkud bojí jít za hranu a v některých momentech přitlačit na pilu, jako například ve scéně, kdy nevrlý doktor odebírá vzorky ze znásilněné, nebo když spolubydlící vypráví svůj příběh z metra. Právě tyto scény reflektují důležitá témata současné společnosti, o kterých se příliš nemluví, zde je ale tvůrci jen lehce naznačí.

Fialová exceluje

Pocit jakési "nemastnosti, neslanosti" umocňuje absence hudby. Ona sice na pozadí je, ale tak málo a je tak nevýrazná, že když si jí už člověk všimne, tak ho až vyruší. Přitom právě v momentech, které jsou vypjaté, by měla diváka napínat a trýznit. Je to škoda, protože některé scény si o to přímo říkají, o emoce se ale nakonec musejí starat jen samotní herci.

Jsou to právě herci, kteří minisérii táhnou, zejména pak skvělá Anna Fialová. Mladá herečka má na české poměry velký talent a dokazuje to i zde. To, co prožívá její postava, pociťuje i divák a vděčit za to může právě Fialové, která zvládá hrát i očima. Do budoucna je tak velkým příslibem. I přes menší čas před kamerou se zaskvěla i Kristýna Podzimková, jejíž postava je patřičně slizká a manipulativní, a to tak, že zastíní i samotného guru.

Těžko přitom říct, zda to byl záměr, ale z titulního záporáka nejde takový odpor jako právě z jeho kolegyně, kterou ztvárnila Podzimková. Zvláštně působí i obsazení Vojty Kotka do role guru, který není tak slizký, jak by zasloužil. Kotkovi v tom nepomáhá ani to, že je hezoun, byť dobrému herci by to nemělo nijak bránit. Důkazem je třeba americký herec Robert Pattinson.

Celkově ale lze uznat, že úvodní díl minisérie z dílny Voyo se vydařil. Zvládá diváka vtáhnout do děje, i díky krátkému formátu udržet jeho pozornost a navnadí na pokračování. Při potenciálu, jenž nabízí skutečný případ, však zůstává po úvodní epizodě jistá pachuť, kterou snad zvládnou napravit další díly.