RECENZE: Seriál The Last of Us je dokonalost, která vás uchvátí i dojme

Bella Ramsey a Pedro Pascal v seriálu HBO Last Of Us.
Zdroj: HBO Max
+ Dalších 7 fotografií
RECENZE

Streamovací platforma HBO Max v noci uvolnila první z devíti dílů nového postapokalyptického seriálu The Last of Us, který vznikl podle obrovsky populární herní značky. A snad poprvé si můžeme oddechnout: tentokrát se herní adaptace tuplovaně povedla a zcela určitě půjde o jeden z nejlepších seriálů roku, jestli ne o ten úplně nej. V eXtra.cz jsme viděli celý seriál a přinášíme nespoilerovou recenzi.

The Last of Us seriál: Návrat HBO na trůn

Svět se zhroutí vlivem nákazy houbou, ovládající lidi a měnící je na nemyslící loutky (jakoby zombie a jejich pokročilejší varianty), a dvacet let po kolapsu civilizace se ocitáme v jedné karanténní zóně, kde působí Joel se smutnou minulostí, který jednak funguje jako pracant pro vedení města, ale kromě toho i nelegálně kšeftuje. Hlavně se ovšem chce dostat stůj co stůj za svým bratrem, který je v jiné části USA. K tomu ale potřebuje vybavení a káru.

Cestou za splněním své touhy zachránit sourozence dostane úkol od rebelů, aby doprovodil čímsi velmi důležitou dívku Ellie na místo, kde si ji už převezmou jiní. Rozpustilá dívka má totiž tajemství, které může pomoci lidstvu. Popis story původní hry najdete na webu Playstationu.

Příběh seriálu The Last of Us je emociálně velmi silný, vztah výše uvedených dvou hlavních postav se postupně vyvíjí od nevraživosti k přátelství, cestou za svým cílem toho také zažijí hodně hrozného. A jejich soužití či přežívání ovlivní i skrývání zásadních tajemství a vzájemné city. Aby bylo jasno: nemám tím na mysli ty milostné.

Někomu může prostředí připomínat Živí mrtví, Walking Dead, ale nenechte se mýlit. Jde o mnohem propracovanější látku, kde tolik infikovaných rozhodně neuvidíte, naopak tu jimi velmi šetří (v prvním díle jsou přeměnění snad jen dva), zato tu vnímáte všechny změny světa, úžas malé holky, která nezná vymoženosti našeho původního světa, protože je prostě nezažila, lidstvo přežívá, na luxus jako třeba jezdící schody nemá čas ani prostředky.

Autorům seriálu (tvůrce Černobylu a otec původní hry pro Playstation) se povedlo přenést do něj bezútěšnost světa i morálky přeživších, kteří se už ničeho neštítí a jejichž zbraní proti smrti je vlastní brutalita a bezskrupulóznost.

Bella Ramsey je fantastická

Hlavní dvojka je skvělá. Sociální sítě zrovna u tohoto seriálu ukázaly, že jsou spíš zlo, než aby přinášely něco užitečného, když uživatelé úplně odporně zhejtili předvším Bellu Ramsey, představitelku Ellie. Ta ve hře byla možná krapet hezčí, ale herečka neměla být její kopii, musela hlavně umět hrát. A Bella už ve Hře o trůny jako škvrně dokázala, že je výjimečný talent. Tady to potvrzuje a ukazuje celou škálu svých schopností od naštvané, zamilované, kamarádské, rozjívené k bezstarostné dívce. Casting se povedl na jedničku, a pokud existuje na světě spravedlnost, po nechutných urážkách přijdou nějaké ceněné sošky.

I Pedro Pascal jako Joel je autentický a zahrál ho senzačně. Joel po tragických událostech ve svém životě se zatvrdil, takže je z něj nelítostný predátor, bestiální zabiják, když na to přijde, ale v pravou chvíli i starostlivý kamarád. A Pedro se jím stal.

Už první díl vás dostane do kolen, protože tvůrcům se skvěle podařilo přenést do seriálu pocity, které jsme zažívali už s ovladačem v ruce. Ale kvůli kvalitním dialogům, vizuálním efektům, skvělému soundtracku a také kvůli tomu, že umně převzali to, co stálo za to, a vynechali části, které jsou do hrané podoby nepřenositelné, bude seriál uchvacovat i ty, kteří hru neznají.

Druhý a třetí díl odpálí další salvy chvály a nadšení, zejména třetí epizoda by obstála i jako samostatný film hodný Oscara. Takhle mě dlouho nic nedojalo.

Pak seriál lehce zvolní, ale stále v něm budeme až do konce zažívat momenty, které se stanou legendárními. V některých scénách seriál dokonce podstatně předčí svou předlohu. Je vyzrálý, emociální i opatrný v dávkování pocitů, je vybroušený jako diamant.

Závěr

Jediné, co je podle mě třeba vytknout, je ubrání na brutalitě. Ta je ve hře zásadním prvkem, ale zde se jí šetří a kamera pří zabíjení uhne. Autoři si za tímto rozhodnutím stojí, i když rating je 18+, takže by k tomu nebyl důvod, ale osobně bych stejně přitlačil. Nejde o to, že bych po tom toužil, ale svět, ve kterém se příběh odehrává, je brutální a nemilosrdný.

Hodnocení 90 % je to nejmenší, které mohu dát. Možná si zaslouží i o něco vyšší, už kvůli tomu, jak mě seriál "vyšťavil" všemi těmi naservírovanými zážitky. A to mám hru projetou mockrát, takže by mě nemělo už mít co překvapit.

Je to prostě pecka, která zase službu HBO Max, čelící silné kritice kvůli rozprodávání a odstraňování jejích vlastních pořadů (viz například Mediaguru), vyšvihne do popředí. Na rozdíl od Rodu draka, který se kolegovi z redakce nelíbil, se totiž tohle povedlo.

Upozornění: Autor není nijak v kontaktu s HBO ani s její mateřskou společností a jeho názor jimi není jakkoli ovlivněn.