RECENZE: Seriál Andor je to nejlepší v historii Star Wars. I původní filmy zadupal do země

Tento seriál bude jednou legendární.
Zdroj: se souhlasem Disney+
+ Dalších 12 fotografií
RECENZE

Zní to jako strašně kacířská myšlenka a uznávám, že nebýt snímků Nová naděje, Impérium vrací úder a Návrat Jediů, není tu ani nový seriálový skvost, ale marná sláva: po zhlédnutí dvanáctidílné série Andor nemám jinou možnost. Přivítejme nového krále. Hodnocení bez spoilerů.

Andor: Nejlepší Star Wars vůbec?

Je až paradoxní, kolik fanoušků světa Star Wars v posledních letech pláče nad tím, jak Disney podle nich „zprznil“ tuhle značku, aby pak nedostatečně odsoudili seriálovou hrůzu s názvem Obi Wan Kenobi (to byl za mě vážně po všech směrech kvalitativní propadák), a naopak: aby skvost jménem Andor (český dabing a titulky) přes všechny své obrovské kvality měl tak mizernou sledovanost, že může být v ohrožení i dávno posvěcená druhá řada.

Důvody budou tři. Seriál byl na Disney+ vydáván kromě prvních tří dílů v tempu jedné epizody týdně, a protože je zde zvláštní způsob vyprávění (až na výjimky jde vždy o dva díly seznámení s postavami a přípravami prostředí následované třetím dílem s větším mezifinále), našli se tací, kteří ho bezostyšně nazývají nudou. Lepší proto bude pro řadu lidí použít „bingewatching“, tedy pustit si ho nyní, když už je celý venku, najednou.

Jiné Hvězdné války

Nuda se ale neděla ani na sekundu.

Ano, nejsou tu přestřelky a akce každých pět minut, víc se povídá, než bojuje, ale sakra: zaplaťpánbůh za ty dary! Polodětských titulů s infantilními scénami v tomto světě bylo už habaděj. Připadá mi, že spousta kritiků jako by se zapomněla v době mládí. Jako by chtěli od SW vždy to samé: světelné meče, Sílu, Jedie a různé rasy mimozemšťanů. To je také častý terč kritiky, že to tam vůbec nebo příliš není. Pro tyto lidi jako by bylo hlavní, aby to bouchalo a bylo to roztomilé. Proto asi také tvrdí, že Mandalorian je pro ně lepší. To je fajn seriál, ale infantilní Baby Yoda to za mě dost sráží.

Mně osobně tyhle typické ingredience světa Hvězdných válek vůbec nechyběly. Proč také? Cokoli zapnu, tam to je. Proč jednou nemít příběh postavený úplně jinak? Andor nehrál na zbabělou jistotu (jako Kenobi s Darth Vaderem a dalšími známými postavami) a zkusil přinést něco, co má nakonec svou kvalitou šanci přežít generace, i když nyní to ještě nepatří mezi hity. Ale bude, to bych se vsadil.

Zkrátka nejen prckům je Star Wars určený. Andor má dospělý, vážný příběh plný neuvěřitelně těžkých rozhodnutí, osudových dialogů, ze kterých až mrazí, a herecké výkony jsou tu v řadě případů na seriálové Oscary (Emmy).

Příběh je napsaný tak skvěle, postavy jsou tak dobře prokreslené, že se nebojím seriál nazvat jedním z těch nejlepších, které jsem viděl nejen letos nebo v posledním desetiletí, ale vůbec ve svém poměrně dlouhém životě.

O čem to je

Andor vypráví, jak je lidem s aspoň částečnou znalostí světa jasné, příběh Cassiana Andora, postavy, kterou jsme mohli zahlédnout v překvapivě ne tak špatném bijáku Rogue One (2006). Zde se ale vracíme v čase a teprve sledujeme egoistického maníka složitě přežívajícího v systému nesvobody a jeho přerod do hrdiny rebélie.

Propracovává se k tomu postupně a navštíví u toho řadu prostředí, včetně mého oblíbeného městečka Ferrixu na začátku, které opravdu žije a z nějž necítíte, že vteřinu předtím zařval asistent režie „Akce!“. Fantastická je část seriálu odehrávající se v jistém zařízení Impéria, které na vás dýchne atmosférou odosobnění, totality, ďábelského systému se skrz naskrz nečistými úmysly.

Výborné je, že jsem se do postav a jejich problémů okamžitě vcítil, sžil se s nimi, ba přímo s nimi dýchal, a když se po nějaké nespravedlnosti vůči nim stane naopak zase pozitivní věc, která děj zvrátí, měl jsem takový pocit zadostiučinění, že si už nepamatuji, kdy jsem takhle intenzivní pocity u seriálu zažíval naposledy.

Impérium je konečně hrozba

Imperiální vojáci jsou tu, konečně, opět hrozba, ne jako v jiných dílech, kdy stovky stormtrooperů střílí na jedno místo a netrefí se, zatímco jejich protivníci je kosí jako maliny. Ze všech postav pracujících pro Císaře máte pocit, že si dávají záležet na tom, aby jejich zrůdný systém šlapal jako hodinky, a neštítí se kvůli tomu žádné odpornosti.

Tvůrcům budiž k prospěchu, že odmítli využívat technicky dokonalé, ale sterilní a pořád ne úplně přesvědčivé nejnovější vymoženosti techniky (studio z OLED stěn Volume), a místo toho natáčeli v reálných prostředích a s obrovskými, skutečně lidskýma rukama vyrobenými a postavenými sety (zkrátka prostředími). A je to moc dobře vidět, působí to mnohem reálněji, ne tak uměle. Ale když už musí použít počítačové efekty, působí fenomenálně, i když zároveň přirozeně. Wow efektů jsem zde prožil hodně, i když asi víc z toho, jak na mě poůsobila atmosféra, ale sem tam i pár vizuálních.

Skvělá je i hudba, střih, výprava, vše. Žádná složka nezaostává. A i když nejde úplně dokonalý seriál po všech směrech, jeho kvality jsou tak mimořádné, že ty chybky pro mě nehrály vůbec žádnou roli.

Hodnocení

Zde se také dostávám ke svému kacířství, když tvrdím, že Andor mě nadchl dokonce i podstatně víc než první tři natočené filmy. Byly zásadní, přelomové, ale přiznejme si to: George Lucas zpočátku vlastně neměl nic moc promyšlené, měl víc štěstí než rozumu, hrál dost na efekt. Kdežto tady se řeší opravdu důležité otázky, které mě fascinují mnohem víc než epizodní legrácky z Nové naděje. Chápu, že za to patřím do pekla...

Co mě zaujalo, byl fakt, že se mi podařilo sérii doporučit i úplným nováčkům ve Star Wars, kteří světem těchto příběhů dosud opovrhovali, protože byl pro ně dětinský, prý plný princezen, robůtků, Žvejkalů a podobně. A všichni do jednoho se zamilovali...

Za sebe dávám Andorovi 90 procent a jen se bojím toho, čeho řada jiných fanoušků: že se Disney lekne sledovanosti, a když už druhou řadu rovnou nezruší, nacpe do ní nějakou z dávno provařených postav, jen aby se zalíbil davům. Prosím ne, nekažte to…