RECENZE: Nový Spider-Man těží z nostalgie, fanoušci budou v sedmém nebi

Spider-Man: Bez domova je povedený film, těží hlavně z nostalgie
Zdroj: Falcon
+ Další 2 fotografie

Spider-Man: Bez domova je velkolepým zakončením pavoučí trilogie, zároveň ale doslova vykopává dveře k novým marvelovským zítřkům. Dobrodružství Petera Parkera v podání Toma Hollanda naplnilo očekávání a nabízí velký fanouškovský servis. Bez klopýtnutí se jinak povedený snímek ale neobešel.

Když vtrhl na internet první pořádný trailer k filmu Spider-Man: Bez domova, většina fanoušků byla doslova u vytržení. Příslib návratu starých známých padouchů z pavoučích sérií s Tobeym Maguirem a Andrewem Garfieldem vzbuzoval velká očekávání. A právem, vždyť podobné promíchání světů se tak často na plátnech neděje. Zároveň ale ambiciózní projekt budil obavy. Jak to nakonec dopadlo?

Třetí díl Spideyho v hlavní roli s Tomem Hollandem začíná tam, kde skončila předchozí část. Všichni vědí, že Peter Parker je pavoučí hrdina, a navíc ho viní z vraždy Mysteria. Spider-Man se tak snaží zbavit nechtěné pozornosti, přičemž osloví mága Doctora Strange, aby mu pomohl. To se ale zvrtne a hlavní hrdinové nechtěně otevřou dveře do paralelních vesmírů. Tak lze bez spoilerů popsat první polovinu filmu, která ale bohužel místy drhne.

Parker dospěl

Děj příliš neodsýpá a dlouho nefunguje pro hollandovského Spideyho tolik typický pubertální humor. Nejhorší je ale hloupé chování hlavních postav. Budiž, Parker je stále ještě ztřeštěný kluk, který má před maturitou, ale podobné chování u jindy smrtelně vážného a pragmatického Strange působí minimálně nepatřičně až hloupě. To dokazuje jistou bezradnost scenaristů, kteří si chtěli připravit půdu před tím, co přijde v druhé polovině filmu.

V té se toho totiž děje opravdu hodně a děj se najednou posouvá mílovými kroky dopředu. Tempo se konečně zrychlí, humor najednou funguje, stejně tak pro nejnovější díl tolik důležité emoce. Zvraty dávají smysl a mají význam jak pro samotného Spider-Mana, tak pro celé marvelovské univerzum. Diváci sledují přerod Petera Parkera z roztěkaného kluka v dospělého muže a díky hereckému výkonu Hollanda mu to i věří. Ostatně navzdory první polovině lze říct, že jde o nejdospělejší díl pavoučí série.

Těží z nostalgie

Spolu s Peterem Parkerem je vidět, že "vyspěl" i režisér John Watts, který předvádí zdaleka nejlepší výkon kariéry. Například zatímco v přechozích dílech akce neoslnila, tady je, zejména ve finále, skvělá a srší nápady. Zároveň je třeba přiznat, že snímek těží z nostalgie a masivního fanouškovského servisu, což hraje do karet především fanouškům pavoučího hrdiny, kteří viděli i předchozí filmové série. V takovém případě se zážitek z filmu posouvá ještě o úroveň víc.

Celkově lze tedy říct, že Spider-Man bez domova je povedený film a jednoznačně nejlepší z celé pavoučí série s Tomem Hollandem. Nejde jen o slepou odbočku v marvelovském univerzu tak, jak tomu bylo třeba v případě letošní Black Widow, ale naopak ho rozvíjí, nebo ještě líp, udává mu směr. Nebýt pandemie, tak je z třetího Spideyho opět miliardový hit. Těžko ale říct, kam se s ohledem na rostoucí čísla nakažených a vládní restrikce tržby dostanou. Přitom jde o snímek, který si vysokou návštěvnost rozhodně zaslouží.