RECENZE: Komedie Prezidentka je neškodnou a sterilní romantikou s nejhorším product placementem

Aňa Gaislerová jako česká prezidentka.
Zdroj: Se souhlasem Bioscop
+ Dalších 5 fotografií

Režisér Rudolf Havlík poslal letos do kin už druhý snímek, v němž si vedl o poznání lépe než v bizarní komedii Po čem muži touží 2. Ani snímek Prezidentka v hlavní roli s Aňou Geislerovou a Ondřejem Vetchým však není žádným klenotem české kinematografie a táhne ho především vztah a chemie ústřední dvojice. V repertoáru komediálního režiséra, kterému se paradoxně humor vyhýbá obloukem, se přesto jedná o to lepší, co může nabídnout.

Kdo viděl komedii Po čem muži touží 2, musel se děsit toho, co na něj režisér Rudolf Havlík vybalí ve snímku Prezidentka. Světe, div se, oba filmy jsou jako nebe a dudy, byť i tvůrcova novinka se plaví na vlnách průměru. V Prezidentce se vyhnul infantilnímu humoru, vsadil na hlavní hereckou dvojici Aňa Geislerová a Ondřej Vetchý, kterou nechal pobíhat po nejkrásnějších místech Prahy, a kupodivu stvořil víceméně neškodnou romanťárnu.

Děj filmu se točí kolem političky Kateřiny Čechové (Geislerová), která se stane prezidentkou. Svou práci miluje a věnuje jí všechno, jenže jako rozvedená žena, navíc věčně obklopená ochrankou, se cítí osamělá. A tak v noci potají a v přestrojení proklouzne hradní stráži, aby si užila život běžného smrtelníka. Při jedné ze svých výprav natrefí na sochaře a hodinového manžela s tváří Vetchého a láska je na světě. Jenže Čechová mu svou pravou identitu tají, a tak je zaděláno na malér.

Film táhne ústřední duo

Z nijak objevného scénáře prýští tuna klišé a naivit. Zejména v momentech, kdy ostře sledovaná prezidentka jen tak prochází přímo pod nosem hradní stráži a bodyguardům, aniž by si jí kdokoli všiml (a když už si všimne, jen pozdraví a dělá, jako by nic!), se divák chtě nechtě musí chytat za hlavu. Zkrátka příliš logiky a reálně vypadajících momentů zde nehledejte, a pokud přistoupíte na režisérovou naivní hru, dostanete vcelku neškodnou romantiku.

Vztah a chemie ústřední dvojice totiž funguje. Jak Geislerová, tak Vetchý odehrají svůj standard, na plátně jim to sluší a onu zamilovanost jim diváci i věří. Dá se tak bez nadsázky říct, že film táhnou, protože všechny vedlejší dějové linky jsou naproto hluché. Zejména pak vztah dvou poradců prezidentky postrádá lehkost a konečné sblížení absolutně nefunguje. Ale přece jen o nich to není.

Ve vedlejší roli musím vyzdvihnout mladého Oskara Hese, který ztvárnil sochařova syna. Třiadvacetiletý herec zaujal už v divadle a svůj talent, byť v okleštěném čase na plátně, ukázal i v Prezidentce. Troufám si tvrdit, že do budoucna o něm ještě uslyšíme, a to nejen ze ztřeštěných komedií. O tom, že zvládá přirozeně i vážnější momenty, svědčí rozmluva s filmovým otcem ohledně zesnulé maminky.

Humor ve filmu absentuje

Když už je ale řeč o komediích, tady nelze nezmínit absentující humor. Havlík by si neměl sám psát scénáře, protože to zkrátka neumí. Neustále se pouští do komedií, ale funkční humor je mu cizí a absentuje jak v jeho předchozí tvorbě, tak i v Prezidentce, kde je ho skutečně pomálu. Troufám si říci, že řada diváků pak neocení ani to, že filmová prezidentka jako taková je opravdu silnou sluníčkářkou a nabízí v očích režiséra jakési až přehnaně ideální zrcadlo současné hlavě státu. Ne všem to bude po chuti.

Zkrátka naivita a sterilnost jsou dvě slova, která Prezidentku vystihují jednoznačně nejlépe. Havlík sází na jistotu, nezkouší diváka čímkoli překvapit a těží z malebných zákoutí Prahy, kvůli čemuž se místy z filmu stává až kýč. Naštěstí se ale krásy hlavního města jen tak neokoukají a není to tedy nijak extrémně rušivý element.

Šílená reklama

Zato product placement, neboli reklama ve filmu, je jeden z nejhorších, jaký jsem za dlouhou dobu na plátně viděl. Ano, Prima film produkovala, ale proboha nemusí se tam cpát tak okatě, jako když nejmenovaná reportérka CNN Prima News se ve snímku ohlásila se vším všudy, a to dokonce víckrát! Až jsem z toho měl dojem, že i režisér musel být proti, ale byl donucen to tam vložit po dlouhých hodinách nelítostného mučení. V tu chvíli se snímek snížil na úroveň brakových seriálů jako Ordinace v růžové zahradě, což si přitom tak úplně nezasloužil...