RECENZE: Hořká komedie Známí neznámí se vydařila, závěr ale budil rozpaky

Komedie Známí neznámí
Zdroj: Cinemart
+ Dalších 11 fotografií

Skupinka přátel si během oslavy Silvestra usmyslí, že dají své mobily na stůl a hlasitě pustí jakýkoliv hovor či přede všemi přečtou všechny příchozí zprávy. Postupně ale zjistí, že o svých partnerech a kamarádech nevědí ani zdaleka tolik věcí, jak si doposud mysleli. Takto jednoduše by se dala popsat zápletka filmu Známí neznámí, který je remakem povedené italské komedie Naprostí cizinci. Ačkoliv verze režisérky Zuzany Mariankové nepřináší dějově nic nového a opakují se i repliky, povedlo se jí natočit zábavný snímek z českého prostředí. Nejvíc ale budou nadšeni diváci nepolíbení předlohou.

Hořká komedie Známí neznámí těží především ze scénáře, s nímž Petru Jarchovskému pomáhali italští tvůrci, již mají na svědomí původní předlohu Naprostí cizinci. Ti vzali svou verzi a pouze ji vložili do prostředí pražského bytu, v němž skupinka českých a slovenských kamarádů rozehraje zábavnou a tragikomickou partii. Diváci, kteří neviděli předlohu, budou pravděpodobně nadšeni, jelikož minimalistický příběh nabídne jak spoustu bizarních momentů, tak i těch ze života.

Lidé, kteří už v minulosti Naprosté cizince viděli, se však žádného překvapení nedočkají, jelikož českoslovenští tvůrci do scénáře své nápady nevtiskli. Logicky tak divákům znalým italské předlohy může přijít, že je zbytečné se kouknout na novou verzi. To by ale byla škoda, jelikož snímek Zuzany Mariankové má i tak co nabídnout.

Herci září

Pro mladou režisérku ze Slovenska šlo o celovečerní debut, se kterým se však popasovala na jedničku. Byť se prakticky celý děj odehrává v mantinelech jediného bytu, Marianková zvládá servírovat stále nové a neokoukané záběry, tudíž se nestane, že by prostředí diváka nudilo a působilo stereotypně. Především ale zvládla ukočírovat řadu výrazných hereckých tváří, a to tak, že na každého se dostane a každý má co nabídnout.

Právě dobré herecké výkony jsou na takto malém prostoru podmínkou pro to, aby divák neztratil o film zájem. Obzvlášť, když jde především o konverzační komedii. Českým i slovenským hercům se však podařilo zahrát své role na jedničku. Zejména Slovák Tomáš Maštalír nad svými kolegy vyčnívá, pozadu ale nezůstává ani Martin Hofmann nebo Klára Issová. Zkrátka herci zvládli postavám vdechnout život, k čemuž ale dopomohl i scénář, který divákům dávkuje informace postupně a protagonisté tak získávají hloubku. Dostane se přitom na každého.

Doslovnost škodí

Snímku se však nevyhnuly i některé neduhy, paradoxně spojené právě se scénářem. To, jak film skončil, budil rozpaky už v původní verzi a nejinak je tomu i nyní. Hlavní zvrat totiž působí tak trochu navíc, jakoby scenaristé nebyli spokojeni s "obyčejným" koncem a měli potřebu udělat něco rádoby chytrého. Nežádoucí je pak i občasná doslovnost, zejména v pasáži, kde se řeší homosexualita. Proslov jedné z postav totiž působí až jako násilná agitka, přitom kdyby se vyškrtl, nic by se nestalo a dokonce by ono sdělení s přesahem bylo údernější.

Vcelku je ale nedostatků pomálu a do českých kin tak po delší době míří povedená tuzemská komedie. Až je trochu škoda, že se tak děje v čase, kdy nám přichází jaro a lidé už mají zimy plné zuby. Přitom film má fajn silvestrovskou atmosféru a na promítání v prosinci či mezi vánočními svátky je jako dělaný. Bohužel ale v době Vánoc v Česku řádil covid a byť byla kina otevřená, příliš lidí do sálů nechodilo. Nelze se tak tvůrcům divit, že Známí neznámí jdou na plátna až teď. Snad se jim to vyplatí.

Bolestná zpověď Moniky Binias: S o 24 let mladším Petrem přišli o dítě. Bojovala i s tchyní