Výměna manželek 2024 válka na Ukrajině Survivor 2024 Kate Middleton

RECENZE: Film Bestie zachraňuje akorát Idris Elba. Za scénář by někdo zasloužil předhodit lvům

V thrilleru Bestie jde o boj se zuřivým lvem. Hlavní hvězdou snímku je Idris Elba.
Zdroj: Cinemart
+ Dalších 9 fotografií

Bývá pravidlem, že alespoň jednou do roka se v kinech objeví nějaký survivar thriller o boji s divokými zvířaty. Letos tuto kvótu naplňuje snímek Bestie, v němž se hlavní postava s tváří Idrise Elby snaží zachránit sebe i své dcery před útokem zuřivého lva. Film sice nabízí krásný vizuál africké přírody i poměrně věrohodné šelmy, ale sráží ho neuvěřitelně hloupý scénář a nelogické chování hlavních postav.

Doktor Nate Daniels (Idris Elba) se vypraví se svými dvěma dcerami do Jižní Afriky na místo, kde poznal jejich nedávno zesnulou matku. Návratem ke kořenům si slibuje zacelit staré rány a utužit narušený vztah se svými dětmi. S těmi se vydá, ve společnosti svého kamaráda (Sharlto Copley), na safari, které se ale brzy nečekaně zvrtne v boj o holý život. Výprava je totiž napadena lvem, který se mstí za vyvraždění jeho smečky pytláky.

Zápletka, jak už to tak bývá v případě podobných survival thrillerů z divočiny, je banální a nenabídne jediný překvapivý moment. Samo o sobě by to nemusel být problém, pokud bychom ale dostali pořádně mrazivý thriller s hutnou atmosférou, kdy divák očekává útok odkudkoliv. Něčeho podobného se ale v Bestii nedočkáme.

Absentuje logika i napětí

Většina útoků šelmy je totálně předvídatelná a především na ně tvůrci upozorňují dlouho dopředu tím, že lva do záběru exponují. Naopak samotné drásání lidských těl pak není zabráno prakticky vůbec, režisér Baltasar Kormákur (Everest) akorát ukáže následky, které však mají k reálné odpudivosti daleko. Ze lva tudíž vůbec nejde takový respekt, jaký by šelma v podobném filmu zasloužila. Prakticky úplně absentuje napětí a momenty, ze kterých by mrazilo.

Snímek navíc přichází v době, kdy už prakticky všichni viděli westernový survival Revenant s Leonardem DiCapriem. Snímek z roku 2015 nabídl brutální souboj s medvědem, při kterém divák cítil snad každý dráp zarytý v těle hlavní postavy a každou kost, která praskla. A právě tato syrovost Bestii chybí, a to i přesto, že na očekávaný souboj z očí do očí se lvem opravdu dojde. O nějaké realističnosti ale mluvit nelze. Zatímco DiCaprio se sotva plazil, Elbovi nevadí, že ho lev přežvykuje jako žužu. Nemluvě o tom, že k zabití ostatních obětí stačila jedna rána. Elba je zkrátka držák.

To mě vede k asi nejotravnějšímu problému snímku - totální nelogičnosti. A to jak scénáře, tak všech postav včetně šelmy. Elba ve snímku hraje lékaře, který se nedokáže trefit puškou z metru. Jenže scenárista Ryan Engle z něj švihem kouzelné hůlky údělá rázem hrdinu na úrovni Arnolda Schwarzeneggera z dob, kdy dával na zadek Predátorovi. A to bolí. Stejně tak jako chování dcer, které jsou zkrátka na zabití a nemají problém vyběhnout z úkrytu přesto, že před ním číhá lev.

Elba s Copleym film táhnou

Nefunkční je i rodinné drama, kdy se hlavní postava snaží napravit pošramocený vztah s dcerami. Přestože úvod ukazuje, že by to mohlo fungovat, s prvním útokem lva se na veškeré problémy zapomene. Snové sekvence jsou pak zbytečnou výplní, která ve finále ani nemá žádný význam.

Jedinými plusy tak jsou hezký vizuál nespoutané Afriky a charisma Elby a Sharlta Copleyho, kteří film táhnou. Zvládli by udržet nad vodou i horší materiál, ale ruku na srdce, to je na podobný film zkrátka málo. Budiž tvůrcům k dobru, že udrželi stopáž alespoň pod sto minut, a tak snímek uteče jako voda...

Co dělat při jaderné havárii: Základní rada zní schovej se a zůstaň v kontaktu, říká Dana Drábová