RECENZE: Dokument o Janu Kollerovi je sportovní lahůdkou, při které nejednou naskočí husina

Jan Koller uvedl svůj dokument Jan Koller: Příběh obyčejného kluka.
Zdroj: Profimedia.cz
+ Další 4 fotografie

Je až s podivem, jak dlouho zůstal životní příběh Jana Kollera bez zájmu českých filmařů. Historicky nejlepší útočník české fotbalové reprezentace totiž během své kariéry napsal učiněnou pohádku, kterou se může chlubit jen málokdo a jež přímo volala po přenesení na filmové plátno. Nakonec hozenou rukavičku přeci jen zvedl režisér Petr Větrovský a po letech náročné práce, kterou ovlivnil i koronavirus, posílá do kin nadmíru povedený sportovní dokument, který poctivě zachycuje éru jednoho fotbalového velikána.

Jan Koller vyrůstal na vesnici, kde pod svým otcem hrával fotbal. Už odmala se mu smáli pro jeho výšku a s ní spojenou neohrabanost. Snad nikdo by neřekl, že by se jednou mohl živit kopáním do míče. Obr s milou duší to ale přesto, víceméně náhodou, dotáhl až do Sparty, kde ho ale nechtěli jak fanoušci, tak nakonec i vedení a po dvou sezónách se Kollera zbavili. Opovrhovaný fotbalista ale nakonec všem ukázal, jak moc se spletli. Z Kollera se stala mašina na góly, svého času byl dost možná nejlepším útočníkem v Evropě a dodnes drží rekord v počtu nastřílených branek za národní tým.

Málokterý sportovec může nabídnout takový životní příběh, který nelze označit jinak než pohádkou, jako Koller. Režisér Petr Větrovský měl tak před sebou parádní námět, který už jen zbývalo přetransformovat na filmová plátna. To se mu nakonec povedlo a nutno říct, že více než zdařile. Větrovský oproti své dokumentární prvotině Attila (2020) filmařsky vyrostl, poučil se ze svých chyb, upozadil sebe i své ego a naservíroval divákům ucelenou sportovní lahůdku, kterou by si neměl nechat ujít žádný fotbalový nadšenec.

Záběry, ze kterých mrazí

Dokument o Kollerovi ale rozhodně není určen jen sportovním fanouškům. Jeho výhoda tkví v široké přístupnosti, o což se zčásti stará samotný útočníkův příběh, který je plný emocí. Když "Dinův" někdejší spoluhráč z Anderlechtu Tomasz Radzinski vzpomíná, jak mu Koller přenechal korunu krále střelců, a popisuje svého kamaráda jako nejhodnějšího dvoumetrového člověka na světě, dokáže dokument dojmout. A takových momentů, za kterými stojí především Kollerova povaha, je v díle hned několik.

Druhý faktor, proč je dokument tak přístupný, tkví také v samotném zpracování, v němž nechybí napětí. Větrovský například šikovně využívá kulisy zaplněného stadionu v Dortmundu, kde během zápasu bouří na 80 tisíc lidí. Zejména pak z momentů, které vypráví o zásadní bitvě o titul, přímo běhá mráz po zádech a také proto se dílo hodí na velká plátna, kdy si divák díky kvalitnímu ozvučení připadá, jako by seděl přímo na stadionu.

Velkým plusem je také to, že Kollerův příběh není vyprávěn pouze jednostranně, ale tvůrci, včetně hlavní hvězdy, byli schopni sehnat maximální možný počet respondentů. Je až k nevíře, kolik lidí na vystoupení v dokumentu kývlo. Diváci si tak mohou vyslechnout vzpomínky českých fotbalových legend v čele s Pavlem Nedvědem, stejně tak i zahraničních trenérů a sportovních es. Například Dedé přiletěl kvůli Kollerovi až z daleké Brazílie. Už jen to svědčí o Kollerově charakteru.

Bolestivý product placement

Tvůrcům by se dalo vytknout, že tak, jak vyšponují některé důležité momenty, jiné, jako třeba konec reprezentační kariéry, víceméně přejdou bez výraznějších emocí. Je ale pravdou, že při téměř dvouhodinové stopáži by byl snímek možná až neúnosný.

Jediná velká výtka tak míří směrem k product placementu, který v českých počinech kritizuji už dlouho. Místo toho, aby někdo vymyslel, jak ho do dokumentu neškodně zařadit, se tak před koncem dočkáme v podstatě předlouhé televizní reklamy na nejmenovaný supermarket. Ano, jde o jednoho z hlavních partnerů, ale takhle ne! A obzvlášť zamrzí, že je to jako přes kopírák od Attily, kde jsme viděli prakicky to samé. Jinak se ale jedná o malý vroubek na jinak velmi povedeném sportovním zážitku, kterému bude ohlášená dostupnost na Netflixu rozhodně slušet.

Bolestná zpověď Moniky Binias: S o 24 let mladším Petrem přišli o dítě. Bojovala i s tchyní