RECENZE: Co jsme komu všichni udělali? Nekorektní komedie, která si nápady vystřílela v předchozích dílech

RECENZE: Co jsme komu všichni udělali je nekorektní komedií, které ale dochází dech
Zdroj: Cinemart
+ Dalších 7 fotografií

Úspěšná filmová značka se musí ždímat, dokud diváci sypou peníze. To je heslo, kterého se drží nejen Hollywood, ale v poslední době také evropská studia. Důkazem toho je komedie Co jsme komu všichni udělali?, která je už druhým pokračováním úspěšného francouzského filmu. A jak to v případě sequelů bývá, všeho je víc, v tomto případě rodinných členů, kteří si přes národnostní rozdíly nerozumí a složitě k sobě hledají cestu. Pokud vám to přijde povědomé, nemýlíte se. Zápletka je totiž stejná jako v předchozích dílech.

Francouzská komedie Co jsme komu udělali? z roku 2014 neměla nikterak originální zápletku. Vše se motalo kolem konzervativního Francouze Claudea (Christian Clavier), jehož čtyři dcery si našly manžele, se kterými si bručounský otec zkrátka nesedl. To, čím se francouzský snímek stal tak populárním, však byli oni partneři. Každý je totiž jiné národnosti, což otec nemohl překousnout a na diváka se tak valil jeden nekorektní vtípek za druhým. Pro velký úspěch se film dočkal dvou pokračování, které staví na stejném principu.

Nejinak tomu je samozřejmě i ve třetím díle, tentokrát s názvem Co jsme komu všichni udělali? Tvůrci vrátili do hry všechny známé postavy a k tomu všemu přimíchali i rodiče partnerů. Ti si ale nerozumí a dochází k mnohým potyčkám, ať už verbálním, či občas fyzickým. Film se tak příliš neliší od svého prvního i druhého dílu. Jen je všeho víc. Víc herců, víc nedorozumění, víc hádek a bohužel méně vtipu.

Nechybí nekorektní humor

Snímek má hluchá místa, kde humor příliš nefunguje. Zejména někde v polovině je cítit, že tvůrci byli bezradní. Ono vymýšlet vtípky na jedno téma, v tomto případě rasové odlišnosti, nejde do nekonečna, a tak je cítit, že všechny nápady byly vystříleny v prvních dílech. Přesto se občas najdou světlé momenty, kdy jsou vtipy úderné, zejména ty, které jsou cílené na historické židovsko-arabské spory.

Právě v tom je přitom silná stránka filmu, tedy nekorektní humor. Troufám si tvrdit, že to je jeden z hlavních důvodů, proč je série tak úspěšná a především proč nedostala americký remake jako třeba jiná francouzská komedie Nedotknutelní. Dovedete si představit v hyperkorektním Hollywoodu komedii, ve které jedna národnost uráží tu druhou a hlavní postavy se strefují do černocha, jenž hraje v divadle Ježíše? Ne, to je už možné snad jenom v Evropě. Člověk by si zkrátka neměl plést rasimsus, o který zde rozhodně nejde, s nekorektním humorem...

Christian Clavier válí

Ale teď zpátky k filmu. Jak už je zmíněno výše, zápletka není nikterak originální, zkušení diváci si jistě vybaví americkou komedii Fotr je lotr s Robertem De Nirem, nebo spíš její druhé pokračování Fotři jsou lotři. Mustr je v podstatě stejný a bohužel i ve francouzské komedii se tvůrci nevyhnou trapnosti. Té ale naštěstí není tolik, aby kazila výsledný dojem z filmu.

Ten je nakonec poměrně pozitivní, jelikož Co jsme komu všichni udělali? se nese v pohodovém duchu od začátku do konce a Christian Clavier v roli konzervativního otce zkrátka pořád válí. Pozadu nezůstává ani šarmantní Chantal Lauby v roli manželky hlavní postavy a s drobnými výjimkami se dobře kouká i na zbytek obsazení. I díky tomu film uteče jako voda a vesměs jde o neškodnou komedii, která neurazí, ale stejně jako druhý díl příliš nenadchne...

Záhada vyhřezlého oka šéfredaktora eXtra.cz: Karen Mchitarjan promluvil o svém martyriu