Tento web používá soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.Rozumím
Trendy tagy Výměna manželek Věra Bílá Stanislav Zindulka Útok na mešitu

Nejnovější kauzy

Převalovali jste se v posteli? Může za to síla SUPERÚPLŇKU a trpěli hlavně MUŽI

+ Další 2 fotografie
SUPERÚPLNĚK
Včerejší noc patřila superúplňku. Měsíc byl zhruba o 15 % větší než při klasickém úplňku a také jeho jas byl o 39 % větší než obvykle. Nemohli jste zamhouřit oka? Měli jste neklidný spánek? I když třeba na tajemno nevěříte, na lidské tělo Měsíc skutečně působí. A tím spíš, když jde o SUPERMĚSÍC!

Staré národy měly pravdu: úplněk opravdu člověka ničí. Vědci měli dlouho řeči o negativním vlivu úplňku na člověka za babské tlachy. Teď zjistili, že pravdu měly pověry. Úplněk zkracuje dobu spánku zhruba o 20 minut a také způsobuje, že hůře spíme. Podle legend obcházejí za nocí, kdy je Měsíc v úplňku, upíři a vlkodlaci. Nejen oni, ale také my jsme podle posledních výzkumů ovlivněni úplňkem a máme sklon spát méně a hůře, když je Měsíc největší. A superměsíc tohle ještě umocňuje!

Kdo usíná hůře? Muži či ženy?

V době úplňku se zdá být mozková kůra citlivější. Podle vědce Michaela Smitha je účinek úplňku patrný u obou pohlaví, ale především muži mají problémy s usínáním a délka spánku je u nich kratší. Získané údaje naznačují, že zde jsou zřejmě jakési biologické hodiny usměrňované měsíčními fázemi, ale jejich mechanismy zatím nejsou prozkoumány.

Zásah Měsíce do našeho spánku

Podle švýcarské studie z odborného periodika Current Biology čtyři dny před a další čtyři po úplňku pacienti hůře usínali, celkově spali kratší dobu a měli o 30 % kratší hlubokou spánkovou fázi. A to i v uzavřené spánkové laboratoři bez přístupu světla (či tmy) a bez hodin. V těle se jim tvořilo také méně spánkového hormonu melatoninu.

Příště zkuste třešně a med

Čerstvé či sušené třešně jsou jedním z mála přirozených potravinových zdrojů melatoninu, chemické látky, která v těle řídí vnitřní hodiny regulující spánek. Zkuste například při úplňku sníst asi hodinu před spaním třešňový koláč. Bylinné čaje slaďte medem nebo snězte lžíci medu před spaním. Med podporuje relaxaci a pomůže vám v noci spát. Přírodní cukr nacházející se v medu zvyšuje mírně hladinu inzulinu a umožňuje tryptofanu vstoupit snadněji do mozkových buněk.

Jak se spalo při SUPERÚPLŇKU vám?

Mohlo by vás zajímat

Další články