Trendy tagy Čauky lidi MasterChef Česko 2021 SuperStar 2021 Svatba na první pohled 2021

Nejnovější kauzy

Pražáci a Středočeši, pozor! Od srpna dáte více za jízdné

Zdroj: Pixabay
veřejná doprava

Hlavní město a Středočeský kraj přistoupily k nepopulárnímu kroku. Od srpna zdražily ceny jednorázových – a ve Středočeském kraji i předplatních - jízdenek o 20 až 25 procent.

Obyvatelé Prahy a Středočeského kraje se musí od srpna připravit na dražší jízdné ve veřejné dopravě. Celkově půjde o zdražení o 20 až 25 procent.

Kupříkladu jízdné na 30 minut bude v Praze nově za 30 korun namísto dosavadních 24 korun. Jízdenka na devadesát minut pak vyjde na 40 korun, přičemž dosud stojí 32 korun. Zvýší se i cena celodenního jízdného ze 110 na 120 korun a třídenního z 310 na 330 korun. Cena ročních, měsíčních a čtvrtletních kuponů zůstává stejná.

"Během pandemie se potýkal systém veřejné dopravy se zásadním propadem počtu cestujících, a tedy i tržeb. Pokud chceme udržet krátké intervaly spojů a nepřistupovat k omezení dopravy, je nezbytné alespoň částečně jízdné zvýšit," píše organizátor dopravy Ropid, proč se ke zdražení uchýlil.

Nabádá zároveň cestující, aby si koupili roční kupon, který stojí i nadále 3650 Kč. Jde tak o nejlevnější způsob, jak cestovat po městě, přičemž podle Ropidu se vyplatí již od 8 jízd MHD za měsíc.

Připlatí si i Středočeši

Jízdné se mění i ve Středočeském kraji. Ceny všech předplatních kuponů se zde zvyšují o 25 procent, přičemž Ropid chce zvýhodnit pořízení roční varianty kuponu pro daná tarifní pásma. Jízdné bude nově kromě nejlevnějších variant na 15 minut za 14 korun a na 30 minut za 22 korun odstupňováno po 10 korunách za každé další pásmo. Třípásmové jízdné tak bude za 30 korun, čtyřpásmové za 40 korun atd. Časová platnost jednotlivého jízdného bude i nadále odstupňována po 30 minutách.

„Jízdné ve Středočeském kraji se nezvyšovalo již od roku 2011 a dlouhodobě pokrývá jen část nákladů na provoz autobusových a vlakových linek v regionu, jedná se přibližně o 50 % až 60 %. Jízdné ve veřejné dopravě má být velmi výhodné, aby bylo motivací pro cesty veřejnou dopravou. Na druhou stranu v dnešní době už není takto nízká cena jízdného udržitelná i s ohledem na velké výpadky tržeb z jízdného v době pandemie. Zdražení o 25 % spolu s nižším cenovým nárůstem ročních kuponů je tak kompromisem, který pomůže udržet rozsah veřejné dopravy ve Středočeském kraji bez větších omezení spojů,“ uvádí Ropid.

"Krajně nemístné rozhodnutí"

Ne všichni však s avizovaným zdražením a prezentovanými důvody souhlasí. Město Neratovice si na svém zastupitelstvu odhlasovalo usnesení, podle kterého "může mít zdražení jízdného ve veřejné hromadné dopravě řadu nezamýšlených negativních dopadů". Podle tamních zastupitelů bude zvýšení ceny veřejné dopravy znamenat další zátěž pro rodinné rozpočty, což je dle usnesení "zejména v době, kdy mnozí již čelí a budou čelit dopadům pandemie a očekávané ekonomické krize, krajně nemístné“.

Jak uvedl pro eXtra.cz Pavel Šanda, jeden z předkladatelů usnesení, zdražení o 25 % je celkem výrazné. "Dopadne na velký počet obyvatel kraje. Tato částka bude chybět v celkové koupěschopnosti obyvatelstva, která je motorem středočeské ekonomiky. Pro mnohé to sníží dostupnost veřejné dopravy. Přitom dostupnost veřejné dopravy je významným faktorem pro zaměstnanost. Zejména nízkopříjmovým umožňuje větší možnosti najít si lépe placenou práci," uvádí Šanda.

Pro jiné se dle něj veřejná doprava stane dražší alternativou. Přitom střední Čechy potřebují podle Šandy dostat nejvíce lidí z aut a do veřejné dopravy. "Jakýkoliv nárůst automobilové dopravy se rovná delším každodenním zácpám před Prahou. I ty představují ekonomické ztráty, i kdybychom zcela opomněli ekologické hledisko či hledisko kvality života. Lidé v autech stojících v zácpách prostě žádné hodnoty neprodukují, jen výfukové plyny a opotřebení silnic," dodává zastupitel Neratovic.

Související články

Další články