Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Praha nejspíš zavede mýto. Magistrát bojuje se znečištěním vzduchu, řekl náměstek primátora Hlubuček

Praha nejspíš zavede mýto. Magistrát bojuje se znečištěním vzduchu, řekl náměstek primátora Hlubuček
Zdroj: Extra.cz
+ Další 2 fotografie
Rozhovor
Magistrát hlavního města Prahy plánuje za vjezd do určitých zón vybírat jednorázovou částku v řádu desítek korun. To se bude týkat všech starších aut, která nebudou splňovat emisní normu. Podle náměstka primátora Petra Hlubučka (46), který se k mýtu vyjádřil v exkluzivním rozhovoru pro eXtra.cz, se tak Praha snaží naplnit klimatický závazek z roku 2019. Ten má ambici snížit do roku 2030 produkci oxidu uhličitého v hlavním městě o 45 %, do roku 2050 by měla Praha být uhlíkově neutrální.

Co podle vás spadá pod pojem starší auta?

Pokud se bavíme o „starších autech“, myslíme tím auta, která nesplňují emisní normu Euro 5. Z celkového počtu vozidel, která se v Praze dnes pohybují, je takových přibližně kolem dvaceti procent. Tato auta svým provozem zatěžují životní prostředí v centru města nejvíce.

Kde všude by se mělo za vjezd těchto aut platit?

Přesné vymezení zpoplatněného území je stále v rovině diskuzí, nicméně by se mělo jednat především o historické centrum města, které je výborně pokryto systémem městské hromadné dopravy. Ta je zejména v této oblasti rychlejší než jízda autem a hledání parkování. Přibližně se tedy bavíme o Pražské památkové rezervaci.

Jakým způsobem se bude poplatek vybírat?

Je třeba mít řešení jak pro jednorázové vjezdy, například navštěvníků ubytovaných v hotelích v centru, tak například pro živnostníky, kteří se po městě pohybují pravidelně. Koukáme se nyní na jiné evropské metropole, které ke zpoplatnění vjezdu do města přistoupily a snažíme se najít takový model, který by nejlépe seděl na Prahu. Je vždy lepší inspirovat se v praxi ověřeným systémem a poučit se z připadných chyb.

Bude mýto platit i pro řidiče taxi nebo Uberu?

Zcela určitě. Zrovna u poskytovatelů taxislužeb bych ale očekával, že budou mít vozové parky, které budou bez problému splňovat přísnější emisní normy, a tím se jich mýto týkat nebude.

Plánujete nějaké výjimky?

Určitě nějaké výjimky budou nutné. Umím si představit výjimku, která by se týkala lidí, kteří v centru bydlí, zásobování nebo příjezdu ke zdravotnickým zařízením.

Jaká by měla být cena mýtného?

Ideálně by se mělo pohybovat ve výši desítek korun. Smyslem zavedení mýta není vybírat dodatečné peníze do městského rozpočtu. Naopak, pokud nevybereme nic, bude to znamenat, že v centru nejezdí vysokoemisní auta a tím pádem budeme všichni dýchat čistý vzduch. Mýto je dobrý nástroj, jak konečně zvýšit v centru Prahy čistotu vzduchu, který je svou kvalitou druhý nejhorší v republice. Pražané tak trpí například 3x častějším výskytem astmatu, než je český průměr.

Kolik bude stát realizace tohoto plánu?

Podle odborné studie budou počáteční investice dělat kolem 200 milionů korun.

Bolestná zpověď Moniky Binias: S o 24 let mladším Petrem přišli o dítě. Bojovala i s tchyní

Související články

Další články

Nejnovější kauzy