Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Praha dostala zelenou na výstavbu železničního tunelu z Veleslavína do Dejvic. Radní ale zamítli novou ranvej

Praha dostala zelenou na výstavbu železničního tunelu z Veleslavína do Dejvic. Radní ale zamítli novou ranvej
Zdroj: profimedia.cz
Praha
Vedení Prahy podpořilo mezi Dejvicemi a Veleslavínem jižní variantu trasy železnice, která má spojit Prahu s Kladnem a s Letištěm Václava Havla. Tato varianta počítá s vedením vlaků z Veleslavína tunelem pod střešovickým masivem až do Dejvic, tedy jižně od stávající železniční trati. Modernizaci trati řeší město a Správa železnic několik desetiletí. Od původní pozemní varianty nakonec ustoupily a byla vybrána varianta tunelu. Pražská rada také opět odmítla plán výstavby nové přistávací dráhy na ruzyňském letišti.

V jižní variantě tunel povede většinou v hloubkách více než 50 metrů pod terénem a zástavbou. Trať půjde podle plánu ve směru z Dejvic na Veleslavín postupně z hloubky 20 metrů pod povrchem až do hlouby více než 50 metrů. V této hloubce by měly být ražené tunely Střešovice. Směrem na Veleslavín je z nejnižšího bodu plánováno prudší stoupání, než je tomu do Dejvic.

Pro ražbu bude zvolena technologie TBM. Podle dokumentu, který schválili radní, je nejpříznivější pro vliv na nadloží. "Zvolená varianta, technické řešení a hloubka tunelů jsou předpoklady pro maximální a nezměněný komfort lokality nad tunely, jelikož vibrační a hlukové ovlivnění je zcela zanedbatelné," píše se v materiálu.

Začít by se mělo za 5 let

Schválenou variantu doporučily jako nejlepší z posuzovaných znalecké posudky, které připravil tým z České geologické služby a tým odborníků z Ruhrské univerzity v Bochumi. Podle jejich závěrů vychází jižní varianta jako nejméně konfliktní vůči dotčenému území.

SŽ odhaduje termín začátku stavby na rok 2025, a to v případě získání potřebných povolení. Zprovoznění železničního spojení na letiště předpokládá v letech 2028 až 2029. Stavba má trvat 24 až 30 měsíců. Odhadovaná cena pro úsek Výstaviště - Veleslavín je 13 miliard korun.

Rada odmítla novou přístávací dráhu

Pražská rada také opět odmítla plán výstavby nové přistávací dráhy na ruzyňském letišti. Podle schváleného usnesení by vláda měla stavbu vypustit z Politiky územního rozvoje a prověřit možnost zvýšit kapacitu regionálních letišť, například ostravského. Radní už na minulém jednání nedoporučili schválit pořízení změny územního plánu, která je pro stavbu nové ranveje nutná a o které by měli 17. prosince rozhodovat zastupitelé.

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později.

Při povolovacích řízeních by se podle dnešního usnesení radních měly pražské instituce spadající pod samosprávu, jako je Institut plánování a rozvoje (IPR), vyjadřovat v souladu s nesouhlasným názorem vedení města. Samosprávy nicméně o povolování staveb nerozhodují a mohou jen vydávat stanoviska. IPR dostal také za úkol při plánované aktualizaci státní Politiky územního rozvoje připravit vyjádření požadující vypuštění projektu.

Je potřeba nová studie

Přijaté usnesení zahrnuje celou řadu dalších požadavků vůči vládě. Podle radních by měla co nejrychleji zprovoznit plánovanou rychlodráhu na letiště. Případná rozšíření menších regionálních letišť by pak podle vedení Prahy mohla mít pozitivní dopad na regionální rozvoj.

Kvůli paralelní dráze rada požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí EIA včetně aktualizace hlukové a rozptylové studie. Vláda by měla podle usnesení také zhodnotit ekonomické a společenské dopady projektu v širším kontextu, včetně turismu v metropoli a jeho nežádoucích důsledků. Zhodnotit by se měl i vliv plánované vysokorychlostní železnice, míní radní.

Usnesení radě předložil primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN). "Vláda chce investovat 30 miliard korun do Letiště Václava Havla v situaci, kdy se již proinvestovaly miliardy do rozvoje regionálních letišť, která jsou ve ztrátách a jejich provoz je dotován z veřejných financí. Toto ukazuje na absenci vládní strategie v oblasti veřejné letecké dopravy," uvedl. Pražské letiště se podle něj může rozvíjet i bez paralelní dráhy.

Letiště podalo stížnost k soudu

V otázce se Hlubuček neshodne s TOP 09, se kterou STAN tvoří uskupení Spojené síly pro Prahu. Zástupci TOP 09 stavbu nové ranveje neodmítají a dnes Hlubučkovo usnesení v radě nepodpořili. Předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09) navíc kritizoval fakt, že při hlasování neprošlo zařazení otázky i na prosincové jednání zastupitelstva. "Při jednání zastupitelstva budu žádat, aby se k tomuto tisku vedla řádná diskuse. Jsou zde zcela zřejmé ekonomické a ekologické důvody, proč by druhá dráha měla, za určitých podmínek, v Praze vzniknout, a je třeba s nimi pracovat, a ne se populisticky schovávat za líbivé kroky," sdělil.

Otázka se na nejbližší zastupitelstvu s největší pravděpodobností stejně bude řešit při schvalování pořízení změny územního plánu pro ranvej.

Letiště už zažádalo o územní rozhodnutí ke stavbě, to je však nyní přerušené kvůli tomu, že soud na návrh městských částí Nebušice a Suchdol zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu. Letiště podalo spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic proti rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím nebylo rozhodnuto.

Filip Turek se tvrdě opřel do Fialy: ODS zradila svoje voliče a on je toho absolutní příklad

Související články

Další články

Nejnovější kauzy