Poslanec ANO chce v nouzovém stavu protlačit návrh, který zkomplikuje odtahy na D1
Pozměňovací návrh, který by ztížil odtahy na dálnici D1 a nahrál některým firmám, se snažil poslanec Josef Kott (za ANO) protlačit už na začátku roku. Poslaneckou sněmovnou neprošel, tak to teď, během nouzového stavu, zkouší znovu. Podle neziskové organizace Kverulant.org stojí za návrhem šéf poslacnů ANO Jaroslav Faltýnek a odtahová společnost Pretol
Na druhý pokus poslance Kotta protlačit ve Sněmovně kontroverzní návrh upozornil portál Info.cz. Podle Petra Bolda, prezidenta České asociace asistenčních společností, by pozměňování návrh vedl ke znemožnění co nejrychlejšího odstranění auta z D1.
Pro provoz na nejfrekventovanější české dálnici je to prý "kriticky důležité". „Svým návrhem poslanec prostřednictvím ŘSD zajistí jedné konkrétní firmě exkluzivitu u asistenčních zásahů na dálnicích, a vytvoří tak zde monopol v neprospěch motoristů,“ řekl zmíněnému webu Bold.
Kottův návrh odmítl hospodářský výbor Poslanecké sněmovny a nesouhlasí s ním ani ministerstvo vnitra nebo dopravní policie. Jeho iniciativu to ale nezastavilo.
Kritiku odmítá s tím, že cílem návrhu je zamezit příliš dlouhému blokování dálnice do příjezdu odtahovky. Poškodil by však samotné řidiče. Jak upozornilo Info.cz, v současnosti se obracejí na asistenční službu své pojišťovny, kterou mají předplacenou, Kottův návrh veškeré náklady směřuje na provozovatele vozidla.
Propojení s Faltýnkem
Nezisková organizace Kverulant.org coby nejhlasitější kritik návrhu tvrdí, že šéf poslanců ANO Jaroslav Faltýnek je propojen s některými odtahovými firmami. „Za Kottovým návrhem se ve skutečnosti skrývá odtahová společnost Pretol a šéf poslanců ANO Faltýnek," uvedl Kverulant.org.
"Podle pozměňovacího návrhu by policista musel nařídit provedení odtahu vozidla vždy smluvním partnerem ŘSD, tedy obvykle Pretolem nebo JEREXem. A to i v případech, kdy si řidič dokáže odtah zavolat sám," tvrdí organizace. Řidič by prý pouze bezmocně přihlížel osudu svého vozidla.