Jedna možnost je rezignovat s tím, že chápeme, že toho doručovatelé mají moc, dostávají málo peněz a vůbec je celá Česká pošta v rozkladu. A poslušně si zajít na poštu jako ovečka.

Jenže jako zákazníci, kteří si připlácejí za prémiovou službu, určitě nechceme dostávat jinou.

Pokud si objednáváte zboží, určitě bych z vlastní zkušenosti doporučil nakupovat tam, kde nemají Českou poštu jako jedinou možnost doručení. Kromě specializovaných výrobků to jde v 95 procentech případů zajistit. I s dalšími přepravci bývají problémy, ale dříve nebo později vám zboží přivezou. To u státní firmy je to loterie s mizivou šancí výhry.

Stává se, že řidič přijede na adresu, aby měl pro nadřízené záznam o poloze přes GPS, ale ani se neobtěžuje vystoupit, zazvonit nebo zavolat. Prostě odjede. Nebo ti poctivější prostě nestíhají rozvézt zadaný počet zásilek, tak na velkou část z nich ten den prostě rezignují a vyloží je na spádové poště.

Když už musíte balíkovat přes ČP

Hodně aktivní jedinci mohou začít bojovat. Už ráno v den oznámeného doručení si přes depo, když víte, pod které spadáte a pokud se tam zázrakem na podvacáté dovoláte (možná vůbec ne), donuťte je, aby vám nadiktovali číslo řidiče. Bez křiku a výhrůžek, stačí slušně a důrazně. A muže za volantem je pak třeba uhánět.

Čeleď řidičů poštovních je ale proslulá tím, že telefony zásadně také nebere. Pokud budete mít to štěstí a náhodou se na několikátý pokus dovoláte, onen člověk už si asi nedovolí nic nedovézt, takže máte vyhráno.

Pravděpodobnost úspěchu je ale podle dlouholetých zkušeností tak třicet procent. Musíte se především obrnit trpělivostí. A modlit se, aby řidič s balíkem zacházel opatrně.

Opakované doručení

Pokud jste případ, kterému přijde až avízo, že nebyl zastižen, pokud pospícháte, nezbývá než zajít na poštu.

Jinak lze ve většině případů po přihlášení přes e-mail či mobil nastavit opakované doručení. To už má větší šanci na úspěch, nicméně nic není zaručeno a asi je jistější absolvovat brzy ráno ono výše popsané kolečko přes depo, abyste se dostali k telefonnímu číslu na řidiče.

Stížnosti nemají cenu

Stížnosti na e-mail pošty totiž nemají moc cenu. Odpoví vám na ně za nekřesťansky dlouhou dobu a většinou korporátními frázemi. Někdy ale pomůže rovnou zavolat na placené call centrum 840 111 244, jenže to je kvůli nepříliš fungujícím službám často přetížené, takže když už se vůbec dočkáte spojení, bude to za dlouho.

Sepisovat stížnosti na poště ani pořádně nemá cenu. Paradoxní je už jen to, že coby adresát nemáte moc možností, jak se dočkat nápravy, protože reklamaci může podat jen odesilatel, což často bývá e-shop. A tomu je jedno, že máte problém s doručením, zvlášť, pokud jste kvůli ušetření pár kaček zaplatili předem. Prachy na účtě už společnost má, tak co by si přidělával starosti? Bohužel jsem to už několikrát osobně také zažil.

Řešení v nedohlednu

Jak se zdá, řešení moc není. Česká pošta je prostě v rozkladu, nemá lidi, peníze, celý systém by zasloužil úplně překopat. Pak by možná začaly být služby takové, jaké by měly. Do té doby musíme být buď trpěliví, nebo používat jiné firmy.

Zázraky nečekáme ani od zbrusu nového generálního ředitele, který má jiné priority než zlepšit doručování balíků. Ale třeba ještě překvapí.

Moc nadějí tento článek tedy nedává, nezbývá ale než doufat, že jednou na tuhle epizodu s balíky budeme vzpomínat jako na hodně vzdálenou minulost a budeme se jí jen smát.