Trendy tagy Čauky lidi MasterChef Česko 2021 SuperStar 2021 Volby 2021 StarDance 2021

Nejnovější kauzy

Pandemie Čechům nezabránila v nakupování: Za co jsme v posledním roce utratili nejvíce?

Zdroj:

Pandemie viru Covid-19 zacloumala s celou společností a změny se odrazily i do našeho nakupování. Zatímco hospody a restaurace si sáhly na dno, internetové obchody stále zažívají žně.

V nákupním chování se Češi začali více podobat západním zákazníkům – více využíváme nakupování potravin na internetu a dovoz jídla až domů. Změnami prošly i vzdělávací služby, které se přesunuly do virtuálního prostoru.

Prognózy slibovaly nárůst cestování

Ročně Češi utratili za cestování přibližně 23 tisíc korun. V roce 2019 nás dovolené stály přibližně o jeden tisíc korun více než v roce 2018. Se stejným nárůstem počítaly i prognózy na rok 2020.

Pandemie koronaviru zapříčinila krach cestování na začátku a konci sezóny. Hotelové resorty zely prázdnotou a aerolinky marně očekávaly nával cestujících. Zavřené hranice udělaly svoje a cestovní průmysl zažil dlouho nepoznanou krizi.

S čím ovšem předpovědi analytiků nepočítaly, byl nárůst nákupu elektroniky. Práce na home office nás donutila k pořízení nového vybavení – zejména pak notebooků, webkamer a zařízení pro usnadnění vzdáleného přístupu. 

Se zaplacením mnoha Čechům pomohlo vyřízení nebankovní půjčky na splátky. Díky rychlému a snadnému vyřízení jim umožnila zařízení plnohodnotné domácí kanceláře v rámci pár dnů, a tak i zajištění stabilního příjmu navzdory tehdejším opatřením.

Velký nárůst podle očekávání zaznamenal nákup nábytku a domácího vybavení. Tento trend se vrací v pravidelných vlnách, kdy se čeští kutilové pouští do rekonstrukcí. S tím nám letos pomohl dostatek volného času a ušetřených financí.

Nejméně jsme utráceli za osobní služby

Kromě cestovního ruchu velkou krizi zažilo i české pohostinství. Zavřené hospody a restaurace přišly o většinu svých tržeb a potýkaly se s milionovými ztrátami.

Studie Centra ekonomických a tržních analýz uvádí, že ztráty pivovarů na čepovaném pivu vloni dosáhly až na 6 miliard korun. Meziročně se jedná o jednatřiceti procentní pokles oproti roku 2019.

Málo peněz putovalo i do osobních služeb. Zavřené nehtové salony, tetovací studia a kadeřnictví sice část ušlého zisku kompenzovaly pojízdnými službami, i tak se ale jednalo pouze o chabou náhradu.

Zlatý věk internetových obchodů

Zaměřme se ale na optimističtější čísla a to tam, kde Češi naopak utráceli nejvíce. Ušetřené peníze za kadeřníky a pivo jsme investovali nejen do rekonstrukcí, zlatý rok zažily internetové obchody, které utržily rekordní zisky.

Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet uvádí, že během loňského roku Češi na eshopech utratili 217 miliard korun. Na internetu jsme přitom nejvíce nakupovali elektroniku a vybavení do domácnosti.

Češi na internetu objevili i další věci. Velkým rozmachem prošel nákup potravin online. Česká společnost Rohlik.cz, která se zaměřuje na dovoz jídla až ke dveřím zákazníků, zaznamenala rekordní tržby, díky čemuž expandovala do zahraničních měst.

Změnilo se i nákupní chování zákazníků

Ztrátu internetových obchodů po konci pandemie ale odborníci neočekávají. 4 z 10 Čechů uvedli, že přešli výhradně na nakupování online. Jako hlavní důvody uvádějí pohodlí a to, že se vyhnou návštěvě kamenné prodejny.

Zároveň 80 % Čechů tvrdí, že jim při nakupování na internetu nic nechybí. Jako nejčastější problém uvádějí absenci možnosti vyzkoušení oblečení a obuvi. Dalším překvapením je pro spoustu Čechů nemožnost zakoupení malého množství spojovacího materiálu a podobného zboží.

Změny se dotkly i platby na internetových obchodech. V minulosti platbám vévodila dobírka. Aktuálně vede stále oblíbenější bezkontaktní platba online kartou s 36% podílem. Dobírku už využívá „pouze“ 28 % zákazníků.

Mladí lidé stále více utrácejí za zážitky

Nákupní zvyklosti mladých zákazníků prošly velkou obměnou. Zatímco v minulých letech mládež nejvíce utrácela za fast foody, levnou módu a počítačové hry, jejich chování v obchodech se za poslední dva roky změnilo.

Jídlo je stále největší položkou – nezdravé rychlé občerstvení ale nahradily restaurace s kvalitním jídlem. Také méně kupují nezdravé polotovary, naučili se vařit a kupují si kvalitní jídlo domů. 

Poslední rok dokázal, že Češi stále rádi nakupují. Naše chování v obchodech se ale změnilo. Z kamenných prodejen jsme se přesunuli do virtuálního prostředí, čemuž se prodejci postupně přizpůsobují. Zatím to tedy vypadá tak, že z hrozící krize si těžkou hlavu neděláme a utrácení se rozhodně nebojíme. 

Související články

Další články