Trendy
válka na Ukrajině Survivor 2024 Iveta Bartošová Survivor 2024 - aktuálně

Opilí za volant? Zapomeňte: Povinný alkozámek v autech se stává realitou

Opilý řidič srazil ženu k zemi. Ilustrační foto.
Zdroj: Pixabay
Novinka

Automobilky budou muset podle unijní regule od roku 2022 povinně zavádět do nově vyrobených vozů rozhraní pro takzvané alkozámky. Ty totiž začínají být v řadě zemí stále častěji vyžadované podle nařízení zákona. Unie bojuje s vysokými počty úmrtí na silnicích způsobených řidiči pod vlivem alkoholu. Ročně tímto způsobem přijde o život až čtvrtina zemřelých Evropanů.

Evropský parlament schválil reguli o povinné instalaci rozhraní umožňující zapojení alkozámků do nových aut už v roce 2019. V platnost by měla vejít 6. července 2022. Od té doby budou mít evropské automobilky povinnost zabudovat do nových vozů „standardizované rozhraní, které usnadňuje pozdější montáž alkoholových imobilizérů do motorových vozidel“. Samotný alkozámek už ale povinný není.

Ve Skandinávii povinnost

"Zařízení funguje tak, že řidič nenastartuje auto, dokud nedýchne do detektoru. Pokud ten v dechu odhalí alkohol, automaticky vůz zablokuje. Nadstavbou je konektivita do firemních systémů nebo mobilních a webových aplikací pro online přenos informací,“ vysvětluje pro portál iDnes Libor Novák ze společnosti Dräger, která patří mezi výrobce alkohol testerů.

K povinným alkozámkům už přistoupily některé evropské země. Například ve Švédsku musí mít takové zařízení jak lidé, kteří v minulosti řídili pod vlivem, tak řidiči taxíků. Povinně si musí před jízdou dýchnout i šoféři autobusů. To platí nejen ve Švédsku, ale třeba v lotyšské Rize nebo ve Francii. Počítá se s tím, že trend se bude postupně rozšiřovat a zřejmě časem dorazí i do Česka.

Sníží recidivu o polovinu

"Možnost instalace tzv. alkoholového zámku do vozidel řidičů, kteří mají opakovaně problém s jízdou pod vlivem alkoholu, si zaslouží pozornost i u nás. Jak uvádí Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu, ve spojení s rehabilitačními programy lze očekávat o 50 procent nižší recidivu ve srovnání s řidiči, u kterých nebyl tento program aplikován," uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0.

"A konečně pro rizikové jedince, kteří například opakovaně řídí pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek, je třeba zavést povinnost absolvovat rehabilitační psychologický kurz," dodává Budský.



Související články

Další články

Nejnovější kauzy